Aanslagen registreren bij cliënt

Per jaar bestaan de volgende soorten aanslagen:

  • 0: De voorlopige aanslag
  • 1 t/m 5: Nader voorlopige aanslag
  • 6: De definitieve aanslag
  • 7: Navorderingsaanslag (hiervan kunnen meerdere versies verstuurd worden die gewoon worden opgeslagen)

Voordat je SBA's (Service Bericht Aanslagen) kunt verwerken moet je eerst de machtigingen registreren bij Digipoort.

Inhoud

SBA-machtiging registreren

Om SBA-berichten van cliënten te kunnen ontvangen/ophalen, moet per cliënt, per jaar, per aangiftesoort een machtiging aanwezig zijn. Op dit moment bestaan de volgende aanslagen:

  • SBA IH (Inkomsten Heffing, IB)
  • SBA Zvw (Zorgverzekeringswet)
  • SBA Vpb

De machtigingen voor IB kun je niet los aanvragen. Als je de machtiging SBA IH aanvraagt dan vraag je automatisch ook de SBA Zvw aan (en andersom).

Een SBA kan pas opgehaald worden als de toestand van de machtiging Actief is. Een actieve machtiging kan ieder moment ingetrokken worden (door bijvoorbeeld de intermediair of belastingplichtige). Het beheren van de SBA's doe je bij de cliënt. Het aanvragen, intrekken en het controleren van de toestand kan ook collectief.

Machtigingen per cliënt aanvragen:

Je kunt voor één cliënt (meerdere) machtigingen aanvragen.

  1. Ga naar: Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB.
  2. Open de eigenschappen van de cliënt.
  3. Ga naar: Acties (F8) / Machtigingen aanvragen.
  4. Selecteer de soort machtiging.

    Je kunt ook meerdere soorten machtigingen selecteren.

  5. Klik op: Volgende.

    Je krijgt nu de melding dat de berichten voor de machtigingen zullen worden aangemaakt.

  6. Klik op: Ja.

    Je ziet nu een terugkoppelscherm van de aangevraagde machtigingen. In dit scherm zie je het resultaat, de procesactie na het aanvragen en de toestand van de aanvragen. Hierdoor heb je inzicht in de gevolgen na het uitvoeren van de wizard.

  7. Klik op: Voltooien.

    Je herhaalt dit voor alle cliënten.

    Je kunt nu het elektronisch bericht voor de machtigingen maken.

    Genereren en versturen aanvragen

Zodra bij een cliënt een actieve machtiging aanwezig is, komen de Service Bericht Aanslagen binnen in het Communicatiebericht.

Beschikking / uitspraak op bezwaar

Een beschikking / uitspraak op bezwaar wordt op dezelfde manier aangeleverd als een aanslag. Het nummer van de aanslag komt overeen met de aanslag waarop het bezwaar is aangetekend. De beschikking / uitspraak op bezwaar wordt (gemarkeerd) ingelezen en opgeslagen als een aanslag.

Vergelijken van aangifte/aanslaggegevens

Bij elke aangifte (IB/Vpb/VA) die ingediend is, volgt er een Service Bericht Aanslag (SBA). Doordat een aantal gegevens van de aanslagen wordt ingelezen, is het mogelijk om de aanslag te vergelijken met de overeenkomende gegevens van de aangifte of fiscale kaart (afhankelijk van waar de aanslag is vastgelegd). Via deze aanslagvergelijking wordt gecontroleerd of de Belastingdienst dezelfde berekening heeft gedaan als Profit. Op deze manier is het mogelijk om bij aanslagen automatisch aan te geven of deze conform de beschikbare gegevens zijn.

Controles

De aanslag wordt vergeleken met de meest recente informatie:

  1. De aangifte / fiscale kaart van het betreffende jaar.
  2. De voorlopige aanslag van het betreffende jaar.
  3. De (definitieve / voorlopige) aanslag van het voorgaande jaar.
  4. De definitieve aangifte / fiscale kaart van het voorgaande jaar.
  5. De (definitieve / voorlopige) aanslag van twee jaar geleden.
  6. De definitieve aangifte / fiscale kaart van twee jaar geleden.

Als niets aanwezig is van de bovenstaande informatie dan is geen vergelijking mogelijk. Deze niet te vergelijken aanslagen zijn altijd niet-conform. Dus zal de desbetreffende aanslag in de 'niet-conform'/ 'nog te beoordelen' weergave komen. Als wel een vergelijking mogelijk is dan wordt getoond waarmee de gegevens zijn vergeleken. Dit gebeurt voor alle aanslagen zowel 'conform' als 'niet-conform'.

Direct naar

  1. Automatisch accorderen aanslagen
  2. Aanslagen registreren bij cliënt
  3. Aanslag verwerken
  4. Aanslag beoordelen en accorderen
  5. Aanslag raadplegen
  6. Akkoord- en niet-akkoordbrieven instellen
  7. (Niet-)Akkoordbrieven verstrekken