Hoe stuur ik een nieuwe pensioenaanlevering voor APG in?

Het kan gebeuren dat APG verzoekt een pensioenaanlevering opnieuw in te sturen. Voor correcties is dit niet nodig, deze worden in de eerstvolgende pensioenaanlevering meegenomen. Wat je moet doen, hangt af van de status van de pensioenaanlevering in Profit:

Onverwerkbaar APG

Als je bericht hebt gehad van APG dat je iets moet corrigeren (bijvoorbeeld een geboortedatum), doe dit dan eerst. Zorg ervoor dat de correctie wordt geaccordeerd in de salarisverwerking (bijvoorbeeld in een correctieperiode).

Daarna zijn er twee opties:

  1. Voeg een nieuwe pensioenaanlevering toe en verstuur deze.
  2. Wacht tot je voor de volgende periode een pensioenaanlevering verstuurt. De status Onverwerkbaar APG zorgt ervoor dat alle gegevens van die periode in de eerstvolgende aanlevering meegaan.

Verzonden

Als de status in Profit Verzonden is en in de werkgeversportal van APG de aanlevering is afgekeurd, onderneem dan de volgende acties:

  1. Neem contact op met APG en geef aan dat zij de 'XML terugkoppeling' moeten aanzetten omdat je met AFAS werkt. Als een aanlevering dan door APG wordt afgekeurd of er zijn signalen, komt dit als status in Profit te staan.
  2. Selecteer de pensioenaanlevering in Profit en kies voor de actie Afkeuren. De status van de aanlevering wijzigt dan naar Onverwerkbaar APG. Hierna heb je de opties die hierboven bij de status staan beschreven.

Verwerkt of Verwerkt met signalen

Als APG aangeeft dat je een aanlevering met één van deze statussen opnieuw moet insturen, vraag dan bij hen na waarom de aanlevering eerst is goedgekeurd en daarna toch niet verwerkt kon worden. Maak een nieuwe pensioenaanlevering aan en verstuur deze. Lost dit het probleem niet op, stuur dan een incident in bij Support. AFAS kan dan de status van de pensioenaanlevering via een script wijzigen, zodat de gegevens opnieuw aangeleverd kunnen worden.