Hoe kan ik inloggen in mijn inkijklicentie?

Met een inkijklicentie heb je toegang tot je oude data en dossieritems. De inkijklicentie wordt automatisch verlengd tot je een opzegging instuurt. Dit kan via klant.afas.nl/totziens.

Inloggen inkijklicentie

De inkijklicentie is maar toegankelijk voor één gebruiker (admin-gebruiker). Bedenk vooraf dus goed welke gebruiker je toegang wilt geven tot de inkijklicentie. Let hier ook op wanneer de gebruiker die toegang heeft tot de inkijklicentie weggaat. Zorg er in dat geval voor dat de nieuwe gebruiker als contactpersoon wordt aangemaakt, zodat deze het e-mailadres van de admin-gebruiker kan herstellen via de stappen hieronder.

  1. Om je data te kunnen raadplegen log je in op www.afasonline.nl.
  2. Log in met het e-mailadres dat gekoppeld is aan de admin-gebruiker.

E-mailadres admin-gebruiker herstellen

Weet je niet wie de admin-gebruiker is, of wil je inloggen met een ander e-mailadres? Dan kun je het e-mailadres dat gekoppeld is aan de admin-gebruiker herstellen via de AFAS Klantportal. Hierbij is het belangrijk dat je als contactpersoon geregistreerd staat én beheerdersrechten hebt. Als je geen beheerder bent van de AFAS Klantportal kun je het admin-account niet herstellen. Meer informatie hierover lees je in het artikel Beheerder AFAS Klantportal.

  1. Ga op de AFAS Klantportal naar het overzicht van je abonnementen: https://klant.afas.nl/abonnementen-prs/abonnementen-afas.Selecteer het abonnement waarvoor je het e-mailadres wilt herstellen.
  2. Klik op de actie Herstel adminaccount.

  3. Zodra je op Aanmaken klikt wordt het e-mailadres/gebruiker waarmee je bent ingelogd op de AFAS Kantportal gekoppeld aan het admin-account.
  4. Je ontvangt een e-mail dat je aanvraag is ontvangen.
  5. Zodra het e-mailadres is hersteld ontvang je nogmaals een e-mail. Dit kan enige tijd duren.
  6. Log vervolgens met dit e-mailadres in op op www.afasonline.nl.

Gegevens raadplegen

Het is bij een inkijklicentie alleen mogelijk om gegevens te raadplegen. Het niet mogelijk om boekingen te doen of gegevens te wijzigen. Als je analyses wilt openen, weergaven wilt exporteren of documenten wilt raadplegen heb je het Profit Communication Center nodig. Meer informatie hierover vind je in het artikel Installatieprocedure gebruiker Profit Communication Center (PCC) en koppelen omgeving.

Heb je hulp nodig bij het opslaan van gegevens uit Profit? Servicemanagement helpt je hier graag bij. De kosten hiervoor zijn €125 per uur excl. BTW.

Medewerkers verlagen

Een medewerker telt mee voor de licentie-telling als de medewerker een actueel contract heeft en het een medewerker is uit onderstaande lijst (zie het veld Soort medewerker in de eigenschappen van het actuele contract van de medewerker):

  • Personeelslid
  • Ondernemer - met salaris
  • Stagiair - met salaris/stagevergoeding
  • Expat

Als je een medewerker blokkeert, telt deze niet mee voor de licentie-aantallen. Meer informatie hierover lees je in het artikel Licentie en telling van licentie-aantallen.

Je kan medewerkers handmatig blokkeren of via een import. Doorloop de volgende stappen om medewerkers te blokkeren via een import:

  1. Maak een export van de weergave Medewerker (in dienst).
  2. Importeer het geëxporteerde bestand vervolgens via: HRM / Beheer / Import medewerker mutatie / Medewerker.
  3. Geef in de gegevensverzameling het veld Geblokkeerd een vaste waarde mee.

Zie onderstaande artikelen voor meer informatie:

Fiscaal

Heb je een fiscale inkijklicentie? Hou er dan rekening mee dat je de aangiften in InSite alleen kan raadplegen als je de systeemgebruiker omzet naar een gewone gebruiker. De admin-gebruiker is namelijk standaard een systeemgebruiker en daarmee heb je geen rechten tot InSite. Hoe je de systeemgebruiker kan omzetten naar een gewone gebruiker lees je in het artikel Systeemgebruiker omzetten naar gewone gebruiker.

Daarnaast heb je ook het Profit Communication Center nodig om aangiften, rapporten en analyses te kunnen raadplegen.

Handige hulpartikelen