Checklist Auditbestand Financieel

Bij het genereren van een auditbestand (auditfile) voert Profit controles uit. Bij fouten krijg je een melding.

Je kunt onderstaande checklist gebruiken om de melding op te lossen:

Herbereken cumulatieven:

  1. Ga naar: Financieel / Beheer / Herb. cumulatieven / Financieel.
  2. Probeer daarna nogmaals het auditbestand aan te maken.

Blijft de melding nog naar voren komen, controleer dan het volgende:

Controleer het dagboek Beginbalans uit de melding:

  1. Ga naar: Financieel / Grootboek / Dagboek.
  2. Open de eigenschappen van het dagboek Beginbalans.
  3. Ga naar het tabblad: Mutaties.
  4. Controleer of alle boekingen in balans zijn. Voer de controles uit met behulp van de Finance Auditor.

    In de weergave van het resultaat van de gedraaide finance audit moet je doorklikken op de boeking(en) die naar voren komen als onvolledig (die dit verschil veroorzaken waardoor de melding optreedt bij de auditfile), en deze journaalpost(en) vervolgens handmatig aan te passen.

    Bijvoorbeeld:

    administratie 1

    journaalpost *****

    regel 3

    dagboek 10

    datum 08-09-2024

    bedrag credit 230,00

    debiteur 4002

    Deze debiteur 4002 ontbreekt dan bijvoorbeeld in Profit. Deze moet je daarom wijzigen of aanmaken om de melding opgelost te krijgen.

Blijf je de melding krijgen? Controleer dan het volgende:

Controleer grootboekrekeningen die worden verzameld op een Activa of Passiva rekening:

  1. Er mogen geen grootboekrekeningen van type Kosten of Opbrengsten zijn die worden verzameld op een Activa of Passiva rekening.

    Lees hier meer over hoe verzamelen werkt op de grootboekrekening.

  2. Maak een nieuwe weergave met grootboekrekeningen in Profit in Financieel / Grootboek / Grootboekrekening en voeg aan de weergave het veld Verzamelen op toe.
  3. Filter vervolgens in het veld Type rekening (deze is standaard al opgenomen in de weergave) op opbrengsten;kosten.
  4. Controleer dan in het veld Verzamelen op of hier geen activa of passiva grootboekrekening staat gevuld.

Blijf je hierna toch nog de melding krijgen? Klik hier om een incident in te sturen. Support neemt contact met je op om je verder te helpen!

Zie ook:

Direct naar

  1. Inrichting Financieel
  2. Omgevingen
  3. Administraties
  4. Basisinrichting
  5. Grootboek inrichten
  6. Dagboeken inrichten
  7. Vaste journaalposten inrichten
  8. Debiteuren en crediteuren inrichten
  9. Debiteuren en crediteuren in InSite inrichten
  10. Aanmaningen inrichten
  11. Automatische incasso inrichten
  12. Automatische betalingen inrichten
  13. Elektronische bankafschriften inrichten
  14. Bankkoppeling internetbankieren inrichten
  15. BTW/ICP-aangifte inrichten
  16. Verslaglegging inrichten
  17. Verbijzondering inrichten
  18. Vaste Activa inrichten
  19. Auditfile
  20. Budgettering inrichten
  21. Herberekenen cumulatieven
  22. Charitieve instellingen (giften)
  23. Valuta inrichten
  24. (Meerdere) Administraties inrichten en rekening-courantverhouding inrichten