Projectstatus inrichten

In Profit beschik je over een aantal projectstatussen, denk aan o.a. Realisatie, Te plannen, Afgemeld. Deze kun je handmatig instellen bij een project of je kunt deze laten wijzigen via de workflow.

Inhoud

Beschrijving

Per meegeleverde projectstatus is ingesteld wat een gebruiker mag aanmaken. Bij de status 'Realisatie' mag je bijvoorbeeld alles aanmaken, van inkooporder tot projectboeking, maar bij de status 'Afgerond' alleen nog projectboekingen.

Je kunt zelf nieuwe statussen toevoegen. Per status kun je dan aangeven wat een gebruiker mag aanmaken. Bijvoorbeeld: Bij de status Verkoopofferte mag men al wel nacalculatie boeken maar geen inkooporder en ontvangst aanmaken.

Instellen wat is toegestaan en wat niet, is alleen mogelijk bij de zelf toegevoegde statussen, niet bij de meegeleverde statussen.

Als je zelf statussen toevoegt kun je, als je de Flex-activering gebruikt, aangeven voor welk 'Type project' een status is bedoeld. Bijvoorbeeld voor het flex-projecttype Klantovereenkomst.

Bij de functie OHW afmelden wordt automatisch de meegeleverde status Afgemeld in het project aangezet.

Bij de projectstatus Afgemeld kan de voorcalculatie in het project niet overgenomen worden naar een nieuwe voorcalculatie.

Projectstatus handmatig instellen

Als het project van status wijzigt, bijvoorbeeld omdat het afgemeld moet worden, kun je dit handmatig instellen in het project.

Afhankelijk van de status is het (niet meer) mogelijk bepaalde onderdelen in het inkoop- en verkoopproces toe te voegen. Bij eigen statussen kun je dat zelf al of niet toestaan per status. De Profit-statussen zijn wat dat betreft al ingericht. Bij de status Afgemeld kun je bijvoorbeeld niets meer toevoegen in het inkoop- en verkoopproject, geen nacalculatie meer boeken en ook geen projectboeking meer doen. Je kunt per status raadplegen wat wel of niet is toegestaan.

Projectstatus handmatig instellen:

  1. Ga naar: Projecten / Project / Project.
  2. Open de eigenschappen van het project.
  3. Ga naar het tabblad: Status.
  4. Stel bij Status de nieuwe status in van het project. Je kunt dit ook via een workflow laten instellen.
  5. Klik op: Opslaan en sluiten.

Autorisatie

Autoriseer de menukeuze en de tabbladen waarmee je de projectstatussen raadpleegt en beheert. Dit doe je in de Autorisatietool voor:

  • Menukeuze: tabblad Menu / Algemeen / Projecten / Beheer / Inrichting / Projectstatus
  • Tabbladen: tabblad Autorisatie / Projecten / Beheer / Inrichting / Projectstatus / Tabbladen

Zie ook:

Status toevoegen

Je kunt alleen statussen toevoegen voor projecten, niet voor werkbonnen.

  1. Ga naar: Projecten / Beheer / Inrichting / Projectstatus.

    Je ziet o.a. de meegeleverde statussen met wat is toegestaan. Deze kun je raadplegen maar niet wijzigen.

  2. Klik op: Nieuw.

  3. Vul de Omschrijving.
  4. Selecteer eventueel een projectgroep.
  5. Als je de Flex-activering gebruikt, selecteer dan eventueel voor welk Type project de status is bedoeld.

    Bijvoorbeeld voor het flex-projecttype Klantovereenkomst.

  6. Vink eventueel het veld Deze projectstatus zet het project op afgemeld aan als dit de laatste status is die een project kan hebben.

    Onder water beschouwt Profit het betreffende project dan als afgemeld door het veld Afgemeld aan te zetten. Voeg dit veld eventueel toe aan je weergaven. (Dit staat los van de status Afgemeld).

  7. Vink een of meerdere handelingen aan die zijn toegestaan, in het inkoop- en verkoopproces, de nacalculatie en met betrekking tot projectboekingen, bij deze status.
  8. Als je de Bouw-activering gebruikt, vink dan eventueel Uitsluiten van nieuwe periode projectprognose aan zodat niet-afgemelde projecten met deze status uitgesloten worden van een nieuwe periode projectprognose.
  9. Klik op: Voltooien.

Status wijzigen via workflow

Als je de projectstatus wilt wijzigen via een workflow kun je dat inrichten via Waarde toekennen op het veld Projectstatus.

Zie ook:

Direct naar

  1. Inrichting Projecten
  2. Basis stamgegevens inrichten in Profit
  3. Projecten instellingen inrichten
  4. Uren boeken en controles inrichten
  5. Geldigheidscombinaties
  6. Tarieven
  7. Voorcalculatie inrichten
  8. Nacalculatie inrichten
  9. Teams inrichten
  10. Projectstatus inrichten
  11. Projectprofielen inrichten
  12. Onderhanden werk inrichten
  13. Journalisering projectfacturen inrichten
  14. Projectfacturering instellen
  15. Conceptfacturering inrichten
  16. Projecten in InSite inrichten
  17. Projecten in OutSite inrichten