Uitstelbestand aanvragen

Als belastingconsulent kun je vanuit Profit elektronisch uitstel aanvragen voor het inleveren van de aangiften van de cliënten.

Voor het klaarzetten van uitstelberichten moet het fiscaalnummer van de becon uit 9 cijfers bestaan. Als het fiscaalnummer uit minder cijfers bestaat vul je het nummer aan met voorloopnullen. Je kunt dit controleren via Fiscaal / Algemeen / Becon.

Inhoud

Uitstelbestand aanvragen

Beconuitstel aanvragen

  1. Ga naar: Fiscaal / Uitstel / Uitstel.
  2. Klik op de naam van de huidige weergave en selecteer de gewenste weergave: Uitstel (Jaargegevens).
  3. Je selecteert de cliënten waarvoor je beconuitstel wilt aanvragen.
  4. Klik op: Acties / Beconuitstel en toont Profit een weergave van de cliënten die meegaan in de aanvraag voor becon-uitstel.
  5. Je ziet nu de wizard voor Becon-uitstel. In de wizard zie je een weergave van de cliënten waarvoor een uitstelbericht voor beconuitstel zal worden aangemaakt.
  6. Klik op: Voltooien.

    Alle cliënten uit de wizard worden nu in de wachtrij geplaatst om het elektronisch bericht voor Beconuitstel aan te maken. Als alle cliënten in de wachtrij zijn toegevoegd geeft Profit de melding: 'De aanvraag is succesvol toegevoegd aan de wachtrij'.

  7. Er wordt nu per cliënt één elektronisch bericht aangemaakt én klaargezet. Als de elektronische berichten succesvol zijn aangemaakt wordt de status van deze cliënten 102 - Beconuitstel - Uitstelbestand aangemaakt en klaargezet voor verzending.

    Wil je weten voor welke cliënten het elektronisch bericht voor individueel uitstel is verzonden? Raadpleeg dan de weergave Communicatiebericht (via Algemeen / Communicatieservice / Communicatiebericht). Filter deze weergave bijvoorbeeld op Uitgaand bericht en berichtsubtype Uitstel IB of Uitstel Vpb.

Voorwaarden beconuitstel

De cliënten die je selecteert gaan mee in de aanvraag voor beconuitstel als ze voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • De Overlijdensdatum bij de cliënt (eigenschappen Cliënt IB / tabblad Cliënt IB) is leeg of is gevuld met een datum in het jaar waarvoor uitstel wordt aangevraagd.
    Als een cliënt is overleden in het jaar waarvoor uitstel wordt aangevraagd, komt deze cliënt wel mee.
  • BSN-nummer is ingevuld (eigenschappen cliënt IB, tabblad Cliënt IB).
  • Fiscaalnummer is ingevuld (eigenschappen cliënt Vpb, tabblad Cliënt Vpb).
  • De cliënt Vpb heeft een Begin boekjaar dat in het fiscaal jaar van uitstel ligt.
  • De cliënt is niet gekoppeld aan een becon met een dummy beconnummer (000000 of 999999).
  • Uit de CVU-uitstel moet leeg zijn (eigenschappen cliënt IB, tabblad Voortgang, eigenschappen jaar, tabblad Algemeen).
  • De Huidige status uitstel is leeg óf de cliënt heeft één van de volgende statussen:

    100 - Beconuitstel - Gaat mee in uitstelbestand (handmatig bepaald)

    101 - Beconuitstel - Gaat mee in uitstelbestand (bepaald door jaarovergang)

    104 - Beconuitstel - Uitstelbestand afgekeurd; cliënt gaat opnieuw mee met aanmaken uitstelbestand.

  • Biljetsoort is niet Z.

Gebruik het vinkveld 'Gaat mee met aanvraag beconuitstel' voor filtering: zo kan je gemakkelijk voor alleen die cliënten beconuitstel aanvragen.

Zie ook: Waarom wordt niet voor alle geselecteerde cliënten uitstel aangevraagd?

Individueel uitstel

Uitstelbericht individueel uitstel aanmaken:

  1. Ga naar: Fiscaal / Uitstel / Uitstel.
  2. Klik op de naam van de huidige weergave en selecteer de gewenste weergave: Uitstel (Jaargegevens).
  3. Je selecteert de cliënten waarvoor je beconuitstel wilt aanvragen.
  4. Klik op: Acties / Individueel uitstel en toont Profit een weergave van de cliënten die meegaan in de aanvraag voor beconuitstel.
  5. Je ziet nu de wizard voor individueel uitstel. In de wizard zie je een weergave van de cliënten waarvoor een uitstelbericht voor individueel uitstel zal worden aangemaakt.
  6. Klik op: Voltooien.

    Alle cliënten uit de wizard worden nu in de wachtrij geplaatst om het elektronisch bericht voor individueel uitstel aan te maken. Als alle cliënten in de wachtrij zijn toegevoegd geeft Profit de melding: 'De aanvraag is succesvol toegevoegd aan de wachtrij'.

  7. Er wordt nu per cliënt één elektronisch bericht aangemaakt én klaargezet. Als de elektronische berichten succesvol zijn aangemaakt wordt de status van deze cliënten 401 - Individueel uitstel - Uitstelbestand aangemaakt en klaargezet voor verzending.

    Wil je weten voor welke cliënten het elektronisch bericht voor beconuitstel is verzonden? Raadpleeg dan de weergave Communicatiebericht (via Algemeen / Communicatieservice / Communicatiebericht). Filter deze weergave bijvoorbeeld op Uitgaand bericht en berichtsubtype Uitstel IB of Uitstel Vpb.

Voorwaarden individueel uitstel

De cliënten die je selecteert gaan mee in de aanvraag voor individueel uitstel als ze voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • De Overlijdensdatum bij de cliënt (eigenschappen Cliënt IB / tabblad Cliënt IB) is leeg of is gevuld met een datum in het jaar waarvoor uitstel wordt aangevraagd.
    Als een cliënt is overleden in het jaar waarvoor uitstel wordt aangevraagd, komt deze cliënt wel mee.
  • BSN-nummer is ingevuld (eigenschappen cliënt IB, tabblad Cliënt IB).
  • Fiscaalnummer is ingevuld (eigenschappen cliënt Vpb, tabblad Cliënt Vpb).
  • De cliënt Vpb heeft een Begin boekjaar dat in het fiscaal jaar van uitstel ligt.
  • De cliënt is niet gekoppeld aan een becon met een dummy beconnummer (000000 of 999999).
  • De Huidige status uitstel bij de cliënt is niet één van de volgende statussen:

    400 - Individueel uitstel - Gaat mee in uitstelbestand

    401 - Individueel uitstel - Uitstelbestand aangemaakt en klaargezet voor verzending

    402 - Individueel uitstel - Uitstelbestand verstuurd en ontvangen door Belastingdienst

    403 - Individueel uitstel - Uitstelbestand afgekeurd; cliënt gaat opnieuw mee in uitstelbestand.

Aanvullend Uitstel

Voor aangiften waarvoor je uitstel hebt gekregen met de beconregeling, maar waar je langer de tijd voor nodig hebt kun je Aanvullend uitstel aanvragen. Motiveer altijd waarom je Aanvullend uitstel aanvraagt. Aanvullend uitstel vervangt vanaf fiscaal jaar 2020 het bijzonder en incidenteel uitstel. Tot en met 2019 kun je nog wel voor de acties incidenteel en bijzonder uitstel kiezen in de eigenschappen van de cliënt. Je kunt aanvullend uitstel meerdere keren herhalen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om aanvullend uitstel op aanvullend uitstel aan te vragen.

Let op:

Om aanvullend uitstel te kunnen aanvragen, moet je voor deze actie geautoriseerd zijn.

Aanvullend uitstel autoriseren per gebruiker/gebruikersgroep:

  1. Ga naar: Algemeen / Beheer / Autorisatie tool
  2. Selecteer de gebruiker of gebruikersgroep.
  3. Ga naar het tabblad: Autorisatie.
  4. Ga rechts naar: Fiscaal / Uitstel / Uitstel en machtigingen / Acties.
  5. Autoriseer de actie: Aanvullend uitstel.

Uitstelbericht aanvullend uitstel aanvragen:

  1. Ga naar: Fiscaal / Uitstel / Uitstel
  2. Klik op de naam van de huidige weergave en selecteer de gewenste weergave: Uitstel (Jaargegevens).
  3. Je selecteert de cliënten waarvoor je Aanvullend uitstel wilt aanvragen.
  4. Klik op: Acties / Aanvullend uitstel.

    Het vullen van de motivatie is verplicht.

    Je ziet nu de wizard voor aanvullend uitstel.

  5. Klik op: Volgende.

    Je ziet nu een overzicht van de cliënten die meegaan in de aanvraag voor bijzonder uitstel.

  6. Klik op: Voltooien.

    Alle cliënten uit de wizard worden nu in de wachtrij geplaatst om het elektronisch bericht voor bijzonder uitstel aan te maken. Als alle cliënten in de wachtrij zijn toegevoegd geeft Profit de melding: 'De aanvraag is succesvol toegevoegd aan de wachtrij'.

  7. Er wordt nu per cliënt één elektronisch bericht aangemaakt én klaargezet.

    Wil je weten voor welke cliënten het elektronisch bericht voor bijzonder uitstel is verzonden? Raadpleeg dan de weergave Communicatiebericht (via Algemeen / Communicatieservice / Communicatiebericht). Filter deze weergave bijvoorbeeld op Uitgaand bericht en berichtsubtype Uitstel IB of Uitstel Vpb.

Voorwaarden Aanvullend uitstel

De cliënten die je selecteert gaan mee in de aanvraag voor Aanvullend uitstel als ze voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • De Overlijdensdatum bij de cliënt (eigenschappen Cliënt IB / tabblad Cliënt IB) is leeg of is gevuld met een datum in het jaar waarvoor uitstel wordt aangevraagd.
    Als een cliënt is overleden in het jaar waarvoor uitstel wordt aangevraagd, komt deze cliënt wel mee.
  • BSN-nummer is ingevuld (eigenschappen cliënt IB, tabblad Cliënt IB).
  • Fiscaalnummer is ingevuld (eigenschappen cliënt Vpb, tabblad Cliënt Vpb).
  • De cliënt Vpb heeft een Begin boekjaar dat in het fiscaal jaar van uitstel ligt.
  • De cliënt is niet gekoppeld aan een becon met een dummy beconnummer (000000 of 999999).
  • Uit de CVU-uitstel moet leeg zijn (eigenschappen cliënt IB, tabblad Voortgang, eigenschappen jaar, tabblad Algemeen)..

Zie ook: Waarom wordt niet voor alle geselecteerde cliënten uitstel aangevraagd?

Verstuurde aanvraag uitstel annuleren

Heb je per ongeluk uitstel aangevraagd voor cliënten waarvoor dit niet had moeten gebeuren en wil je de aanvraag voor uitstel intrekken? Het is niet mogelijk om de uitstelaanvraag voor een cliënt elektronisch in te trekken. Als een aanvraag voor uitstel eenmaal verstuurd is kun je dit niet meer elektronisch annuleren. Het intrekken van uitstel wordt niet digitaal ondersteund.

Je moet contact opnemen met de Belastingdienst om de cliënten die niet mee moeten in de uitstelregeling af te melden. Je kunt de Belastingdienst ook schriftelijk laten weten welke cliënten er van de uitstellijst gehaald moeten worden. Hiervoor moet je een brief schrijven aan de Belastingdienst/Kantoor Almelo, Team CVU (Stationstraat 5, 7607 GX, Almelo).

Is de cliënt door de Belastingdienst handmatig uit de uitstelregeling verwijderd? Dan kun je in de eigenschappen van de voortgang van de cliënt een datum invullen bij Uit de CVU uitstel. Bij Uit de CVU uitstel vul je de datum in vanaf wanneer de cliënt niet meer in de uitstelregeling zit. De ingevulde datum in dit veld kan gebruikt worden als input voor een rapportage, om aan te geven welke cliënten wel of niet zijn opgenomen in de uitstelregeling.

Uit de CVU uitstel (vanaf 2019):

Zodra het veld Uit de CVU uitstel in de voortgangsgegevens van de cliënt IB/Vpb voor het fiscale jaar 2019 (of hoger) gevuld is, gebeurt in Profit het volgende:

  • De Huidige status uitstel krijgt de waarde 001 - Uit de CVU uitstel.

    De Huidige status uitstel wordt vanaf 2019 niet meer in Profit getoond, maar wordt nog wel gebruikt voor een goede verwerking van de elektronische berichten voor de uitstelverzoeken.

  • Het veld Laatst bijgewerkt wordt gevuld met de huidige datum.
  • De cliënt blijft bijgewerkt worden door het SBU, ook al is er een datum ingevuld bij Uit de CVU uitstel. Zo blijft het SBU inzicht geven in de situatie en mogelijke wijzigingen.

Direct naar

  1. Uitstelregeling
  2. Uitstel instellen bij cliënten
  3. Uitstelbestand aanvragen
  4. Uitstel afmelden bij cliënten
  5. Uitstelbestand verzenden
  6. Service Berichten Uitstel ophalen en verwerken
  7. Status uitstelaanvragen raadplegen
  8. Terugkoppeling uitstel
  9. Uitstel Statussen