Hoe lees ik een foutmelding?
Hoe lees je een foutmelding en hoe vind je het antwoord in het Help Center? In dit artikel leggen wij het je uit!
Inhoud |
Hoe lees je een foutmelding in In- & OutSite?
In InSite kan bijvoorbeeld de onderstaande foutmelding optreden. Je kunt de volledige melding opzoeken in Profit.
Melding opzoeken in Profit:
- Kopieer de volledige code bij het veld Foutreferentie naar het klembord.
- Ga naar Profit.
- Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Site.
- Open de eigenschappen van de site.
- Ga naar het tabblad: Logboek.
- Plak de gekoppelde code in het filter, zodat je de melding kunt opzoeken,
Wordt de foutreferentie niet gevonden? Druk op F5 om het scherm te verversen en de laatste regels op te halen. Herhaal dit tot de regel met de foutreferentie in beeld komt.
- Dubbelklik op de regel om de eigenschappen te openen. Klik op Acties / Rapport om de volledige melding te raadplegen. Vind je in het logboek twee regels met dezelfde foutreferentie? Bekijk ze dan allebei.
- Bij deze foutmeldingen kan het nodig zijn om een incident in te sturen. Kopieer dan de hele melding(en) en plak deze in het incident.
Foutmelding lezen
Meer informatie over de melding vind je achter de tekst Description, WARN of Message. Vaak staat hier namelijk een volledig Nederlandse of Engelse zin tussen verder technische termen. Belangrijk! Er kunnen meerdere Description, WARN of Message meldingen in één foutmelding zitten. Begin te lezen bij de laatste Description, WARN of Message. Hier vind je meestal de reden van de melding. Je leest de melding dus van onder naar boven. Zoek de tekst die hier staat opnieuw op in het Help Center.
Hoe lees je een foutmelding in Profit?
Een foutmelding in Profit kan er als volgt uitzien:
- Klik op de knop Details, hier vind je meer informatie over de foutmelding.
- Zoek je de foutmelding op via de wachtrij? Selecteer dan de betreffende regel en klik op de actie Fout informatie om de details te openen.
- Lees de omschrijving achter de tekst Description of WARN. Deze tekst geeft je informatie over wat er fout gaat (zie onderstaande afbeelding).
Let op:
Er kunnen meerdere Description of WARN meldingen in één foutmelding zitten. Vaak staat in de laatste description de reden van de melding. Je leest de melding dus van onder naar boven.
- Onderin de melding vind je extra informatie, zoals:
- EnvironmentId: Naam van de omgeving
- UserId: Code van de ingelogde medewerker bij wie de fout optrad.
- UnitId: Nummer van de actieve administratie
- Lukt het je niet om met deze informatie het probleem op te lossen? Zoek de melding op in het Help Center.
- Lukt het met behulp van het Help Center ook niet het probleem op te lossen? Kopieer de hele melding en plak deze in een incident (geen schermafdruk). Support kan je alleen verder helpen als ze alle foutdetails hebben.
Incident insturen bij AFAS Support
Is de foutmelding niet terug te vinden in het Help Center en lukt het niet om de melding zelf op te lossen? Stuur dan een incident in bij Support. Daarbij is het belangrijk dat je de volledige detailmelding meestuurt.
Kopieer en plak de melding in het vak Foutmelding in het incident (zie afbeelding). Maak dus geen schermafdruk/printscreen van de melding. Support kan je alleen verder helpen als ze alle foutdetails hebben.