Verschil tussen omgeving en administratie

Als je een nieuwe onderneming of organisatie moet gaan administreren, sta je voor de volgende keuze: je gebruikt een nieuwe omgeving of je gebruikt een nieuwe administratie in een bestaande omgeving. Lees de onderstaande informatie voordat je een keuze maakt, want nadat je gestart bent, is het lastig om je keuze terug te draaien.

In Profit Small Business kun je per omgeving één administratie voeren. Als je meerdere administraties binnen één omgeving nodig hebt, moet je de standaardversie van Profit gebruiken.

Inhoud

Beheer- of Holdingadministraties

Dit soort administraties kenmerkt zich door een eenvoudig rekeningschema, een beperkt aantal boekingen per boekjaar en géén debiteuren- en/of crediteurenbeheer. Ook is er meestal geen sprake van het verwerken van bankafschriften, facturering of vaste activa administratie.

In deze situatie adviseren wij om in één omgeving meerdere holdingadministraties te voeren. Bij administraties voor verschillende klanten kun je 'gescheiden administraties' voeren, waarbij je per administratie rapporten kunt raadplegen (zoals de kolommenbalans en de proef-/saldibalans) en gegevens kunt exporteren t.b.v. de verschillende koppelingen.

In de verschillende onderdelen van Profit, zoals Profit Projecten, Profit Ordermanagement en de Cursusadministratie is geen sprake van afzonderlijke administraties. Wel moet je bepalen naar welke financiële administratie je de gegevens wilt doorsluizen. In de onderstaande afbeelding zie je de onderdelen per omgeving/administratie. Dit schema heeft alleen betrekking op Profit Financieel en relaties/personen.

Eén administratie inclusief facturering

Je voert als accountant één administratie voor een klant. De klant gebruikt alleen debiteuren- en crediteurenbeheer en facturering.

In deze situatie adviseren wij je om een omgeving onder AFAS SB.

AFAS SB is een modern en veelzijdig boekhoudpakket, speciaal bedoeld voor ondernemers die al dan niet samen met een accountant of administratiekantoor hun boekhouding voeren..

Meerdere administraties voor één organisatie

Je voert meerdere administraties voor één klant, waarbij sprake is van debiteuren- en crediteurenbeheer, facturering en rekening-courantboekingen.

In deze situatie adviseren wij om per organisatie één omgeving te gebruiken, met daarin de administraties van deze organisatie.

Omgeving met uitgebreide functionaliteit

Je voert je eigen administratie met debiteuren- en crediteurenbeheer en facturering. In deze situatie kun je Profit Small Business gebruiken. Als je uitgebreide functionaliteit nodig hebt, moet je een ERP-licentie van Profit gebruiken.

Samenvatting

Type klant

Type administratie/omgeving

Beheer- of holding, stichtingen (geen debiteuren- en crediteureadministratie)

Extra administratie toevoegen in een omgeving in Profit of Accountancy Lite

Organisatie met meerdere B.V.'s (dochters) met debiteuren- en crediteurenbeheer, facturering en rekening-courantboekingen.

Eén omgeving met een administratie per B.V., in Profit of Accountancy Lite.

Accountantskantoor voert boekhouding voor een klant, inclusief debiteuren- en crediteurenbeheer en facturering

Een omgeving in Profit Small Business.

Organisatie voert zelf administratie, inclusief debiteuren- en crediteurenbeheer en facturering

Een omgeving in Profit Small Business. Als je uitgebreide functionaliteit nodig hebt, moet je een ERP-licentie afnemen.

Direct naar

  1. Omgevingen
  2. Kiezen voor een nieuwe omgeving of administratie
  3. Omschrijving van een omgeving wijzigen
  4. Omgeving beheren
  5. Performance verbeteren (checklist)