Verslaglegging

Met Verslaglegging kun je de kolommenbalans uitwerken, verslaglegging genereren en consolideren.

Let op: 

Een goed alternatief voor het onderdeel Verslaglegging in Profit Financieel is de Rapportagecockpit. Deze functionaliteit is gemaakt vanwege de veranderde wetgeving, richtlijnen en ontwikkelingen voor het digitaal uitwisselen van financiële rapportages. De verslaglegging moet bijvoorbeeld gedaan worden met de standaard SBR/XBRL. Met de rapportagecockpit kunnen ook de KvK-stukken gedeponeerd worden en verstuurd in SBR/XBRL-formaat.

Beschrijving

Verslaglegging gebruik je voor periodieke cijfermatige rapportage van de ingevoerde gegevens, zodat je snel en adequaat kunt bijsturen. Je kunt kiezen voor vergelijking met het budget en maximaal vier vergelijkingsperioden. Je kunt geheel naar eigen inzicht de tussentijdse overzichten opstellen. De volgende onderdelen kun je genereren:

  • Voorblad
  • Balans
  • Toelichting op de Balans
  • Verlies en winstrekening
  • Toelichting op de Verlies en winstrekening
  • Vrije overzichten
  • Sluitblad

In Profit bestaan twee verslagleggingtrajecten:

  • Totale verslagleggingtraject zonder consolidatie
  • Totale verslagleggingtraject met consolidatie

Financieel project

Een financieel project is de basis van alle onderdelen binnen de verslaglegging. Een financieel project verzamelt de saldibalans en overige informatie. Vanuit een financieel project kun je de kolommenbalans uitwerken, verslaglegging doen en een jaarverslag genereren.

Je voegt financiële projecten toe in de omgeving waarover je rapporteert. Je kunt ook een financieel project toevoegen op basis van een andere omgeving. De praktische toepassing hiervan is:

  • Op het accountants-/administratiekantoor waarbij in de omgeving van de accountant de relaties vastliggen. Als je de financiële projecten van de relaties in deze omgeving toevoegt, maak je gebruik van de centraal opgeslagen verslagleggingmodellen en kun je de gegenereerde rapporten toevoegen aan het dossier van de relatie.
  • Bij een holding met werkmaatschappijen waarbij je in de omgeving van de holding financiële projecten van de werkmaatschappijen maakt. In deze situatie werk je de kolommenbalans uit en genereer je de verslaglegging. Je kunt hierbij gebruik maken van centraal opgeslagen verslagleggingmodellen.

Consolidatie

Bestaande financiële projecten kun je gemakkelijk in een consolidatiestructuur opnemen, door de betreffende projecten in een boomstructuur te slepen. Je maakt meteen visueel hoe de verhoudingen ten opzichte van bijvoorbeeld een holding liggen. Het consolideren schuift de cijfers daadwerkelijk in elkaar. Twee of meer boekhoudingen worden zo op saldoniveau ineengeschoven, zodat één geconsolideerd verslag ontstaat. Op het nieuwe geconsolideerde project kun je vervolgens de kolommenbalans uitwerken en verslaglegging genereren.

Voorbereiding

Werkwijze

Zie ook

  • Rapportagecockpit raadplegen

    Met de rapportagecockpit kun je op een eenvoudige wijze een Balans, Verlies-en winstrekening en overzicht kengetallen financieel uit Profit te krijgen, zonder van het uitgebreide onderdeel Verslaglegging in Profit Financieel gebruik te hoeven maken.