E-factuur inrichten (verkoopfactuur)
Je kunt de facturen e-mailen aan de verkooprelaties als e-factuur. De relatie ontvangt dan een bijlage met een UBL-bestand en een pdf-bestand die ze direct in hun administratie kunnen inlezen. Voor e-facturering moet je specifiek het bankrekeningnummer voor e-facturen inrichten en per verkooprelatie instellen dat de voorkeur verstrekkingswijze 'e-factuur' is.
Beschrijving
De verkooprelatie/debiteur kan de e-factuur direct in de financiƫle administratie inlezen en verwerken.
Voordelen e-facturen:
- Je bespaart tijd en kosten doordat verzending van facturen per e-mail goedkoper is door beperking van diverse handelingen en het elimineren van print- en portokosten.
- Voor de verkooprelaties bespaart het tijd en handelingen doordat zij de factuurgegevens niet handmatig over hoeven te nemen.
De verkooprelatie is niet verplicht een digitale factuur te accepteren. Overleg daarom eerst met de verkooprelatie of hij/zij digitale facturen wil en kan ontvangen.
Je stelt het bankrekeningnummer waarop je de betaling van de openstaande e-factuur wilt ontvangen in in het verkooprelatieprofiel of in de administratie. Als je de verkooprelaties vanuit meerdere administraties factureert dan kun je per administratie een ander bankrekeningnummer instellen via de algemene administratie-instellingen.
Als je e-facturen wilt gebruiken, moet ook e-mailen ingericht zijn.
Voorbereiding
- Inrichting facturering
- E-mailserver en afzender instellen
- Berichtsjabloon inrichten
- Bankrekeningnummer e-factuur instellen