Project met termijnfacturering toevoegen

In een project moet je het veld Termijnfacturen aanvinken om termijnfacturering mogelijk te maken.

In dit artikel is gave nieuwe functionaliteit verwerkt die beschikbaar is vanaf Profit 4.

Let op: 

Je kunt het veld Termijnfacturen alleen uitvinken als er geen gefactureerde termijnen voor het project aanwezig zijn in de tabel Termijnen. Dan verwijdert Profit de aanwezige termijnen automatisch en maakt de velden voor de aanneemsom in het project leeg.

Project met termijnfacturering toevoegen:

  1. Ga naar:
    • Projecten / Project / Project
    • Projecten / Project / Projectgroep
    • CRM /Organisatie/persoon / Verkooprelatie, tabblad Projecten.
  2. Klik op: Nieuw.
  3. Klik op: Volgende.

    Let op: 

    Als je in een project gebruik maakt van termijnfacturering en je wijzigt de verkooprelatie als er nog niet gefactureerde termijnen aanwezig zijn, dan krijg je de volgende melding: Er zijn niet gefactureerde termijnen voor het project. Wil je de verkooprelatie in deze termijnen wijzigen? Klik op Ja als je de debiteur wilt wijzigen. Dit heeft geen gevolgen voor de valuta van de aanneemsom en in de termijnen.

  4. Vink Doorbelasten aan.

    Aangevinkt zal Profit de nacalculatieregels, die je op het project boekt, standaard doorbelasten aan de opdrachtgever.

  5. Vink het veld Termijnfacturen aan. Je kunt dit veld alleen aanvinken als je Doorbelasten hebt aangevinkt.
  6. Klik op: Volgende.
  7. Selecteer bij Contact projectfactuur eventueel een contactpersoon. Als je deze afwijkende contactpersoon hebt ingesteld, hanteert Profit deze als contactpersoon voor de verstrekking van de termijnfactuur. (In de eigenschappen van het project met termijnfacturering vind je dit veld op tabblad Verstrekking).
  8. Vul het veld Totale aanneemsom.

    Als je het veld gevuld hebt, zal Profit, zodra je een termijnfactuur hebt toegevoegd het totaal van de termijnen tonen. Het bedrag kan dus wijzigen.

    Profit gebruikt de waarde in het veld bij het voltooien van de wizard om in de factuurtermijnregels het bedrag te kunnen bepalen:

    • Als je de aanneemsom invult in de wizard, dan neemt Profit de factuurtermijnen over met de aanwezige percentages en herberekende bedragen (op basis van aanneemsom) op de factuurtermijnregels.
  9. Als je de aanneemsom niet invult, dan maakt Profit de factuurtermijnen zonder bedragen. In dit geval bevatten de factuurtermijnen alleen de omschrijvingen van de termijnen.
  10. Vul de Totale afgesproken aanneemsom met het bedrag dat je oorspronkelijk bent overeengekomen. Dit veld moet je eerst zichtbaar maken in het projectprofiel (of het projectprofiel in tabblad Algemeen uitzetten). (Profit 4) Dit veld is alleen beschikbaar bij de Bouw-licentie en het veld verandert niet mee met de factuurtermijnen. Daarnaast heb je meer specifieke Bouw-velden.
  11. Selecteer eventueel een andere valuta. De aanneemsom wordt in de basisvaluta uitgerekend via de dagkoers van vandaag (systeemdatum). Dit geldt ook voor wijziging van de valuta in de boekingslay-out van de factuurtermijnen.
  12. Vink Factuurtermijn factureren via factuurvoorstel aan als je de termijnfacturen eerst via een factuurvoorstel aan de verkooprelatie wilt voorleggen. Dit veld is alleen zichtbaar als je in de omgeving de instelling voor factuurvoorstellen aan hebt staan en als dit een project met termijnfacturering betreft. In de eigenschappen van een project vind je dit veld op tabblad Facturering.
  13. Voltooi de wizard.

Direct naar

  1. Termijnfacturering
  2. Termijnfacturering Inrichten
  3. Project met termijnfacturering toevoegen
  4. Factuurtermijnen toevoegen
  5. Factuurtermijnen raadplegen en wijzigen
  6. Termijn gereedmelden
  7. Termijnen factureren
  8. Eerst Factuurvoorstel maken, dan factureren
  9. Termijnfacturen wijzigen
  10. Termijnfacturen journaliseren
  11. Meerwerk en doorbelasten
  12. Projectvoortgang boeken
  13. Projectfase aan termijn koppelen