Verzending via Transsmart (nShift) inrichten

Transsmart (nShift) kan voor klanten van Profit zendingen voor het vervoer van goederen digitaal aanmelden bij meer dan 180 vervoerders zoals UPS, DHL, TNT, etc. Hiermee boek je aanzienlijke tijdwinst en kun je eventueel ook goedkoper uit zijn. Deze functionaliteit moet je eerst inrichten.

Als je pakketten e.d. verzendt via derden sluit je doorgaans contracten af met vervoerders zoals DHL, Ups, etc. De zendingen moet je vooraf bij hen aanmelden en per vervoerder moet je de pakketten voorzien van andere etiketten.

Transsmart (nShift) meldt vanuit Profit met de gegevens uit de verkooporder/pakbon een zending aan bij een van de vervoerders. Hiermee bespaar je de tijd en de moeite van handmatig invullen van online formulieren. Ook kun je via de koppeling direct de ingevulde etiketten van de juiste vervoerder afdrukken.

Als je dit hebt afgesproken, kan Transsmart (nShift) de zending bovendien automatisch op basis van de gegevens uit Profit en de contracten, bij de goedkoopste vervoerder aanmelden.

Inhoud

Contact opnemen met Transsmart (nShift)

Voordat je Profit inricht, neem je contact op met Transsmart (nShift).

Zij informeren je over de mogelijke services die je van hen kunt afnemen, je informeert hen over de contracten die je bij welke vervoerders hebt en vervolgens ontvang je van hen o.a. een gebruikersnaam en wachtwoord. Ook kan Transsmart (nShift) je begeleiden bij het inrichten van de Smartprint-oplossing.

Je kunt hen bereiken via:

Website:

www.nshift.nl

E-mailadres:

support@nshift.com

Support telefoon:

T +31-(0)88.126.0303 (Helpdesk)

Verzending via Transsmart (nShift) - activeren

Deze functionaliteit is niet standaard beschikbaar, je moet hiervoor een activering inschakelen. Schakel de activering bij voorkeur in aan het einde van de werkdag of in het weekend. Tijdens het activeringsproces kan namelijk een conversie plaatsvinden en tijdens deze conversie kunnen de medewerkers niet in Profit werken. Het is aan te raden een nieuwe activering eerst te testen in een testomgeving, voordat je deze doorvoert in de productie-omgeving.

Naam van de in te schakelen activering:

  • Verzendingen via nShift
  • Daarbij wordt automatisch ook de activering Verpakking/emballage/verwijderingsbijdrage aangezet als deze nog niet aan staat.

Stappen om een activering in te schakelen

Zodra je de functionaliteit hebt geactiveerd, beschik je over twee boekingslay-outs speciaal voor Transsmart (nShift):

Pakbon Transsmart (Profit).

Verpakkingen Transsmart (Boeken) (Profit).

Daarin staan alle gerelateerde velden.

Ook beschik je over nieuwe weergaven voor pakbonnen, namelijk: Pakbonnen nShift en Pakbonregels nShift. Daarin zie je o.a. de verzendstatus van de pakbon, de vervoerder, dienstcode en informatie over de track-en-trace-code van de zending.

Communicatieprofiel inrichten voor Transsmart (nShift)

Voor de verzending naar Transsmart (nShift) moet je het communicatieprofiel deblokkeren en inrichten.

  1. Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Communicatieprofiel.
  2. Open het communicatieprofiel nShift.
  3. Vink Geblokkeerd uit.
  4. Ga naar het tabblad: Instellingen.

  5. Vul de velden Gebruikersnaam, Wachtwoord en Bevestig wachtwoord met de gegevens die je ook voor de Transsmart (nShift)-site gebruikt.
  6. Vink Zendingen automatisch printen aan als je wilt dat een zending direct afgedrukt wordt.

    Let op:

    Installeer dan de juiste versie van QZ Tray en SmartPrinting op de pc/laptop waarop je de handelingen uitvoert. Dit zorgt voor de aansturing van de driver van de printer.

    Voor begeleiding kun je contact opnemen met Transsmart (nShift). Voor het installeren van drivers kun je contact opnemen met de beheerder in je eigen organisatie of met Transsmart (nShift), AFAS Support kan je hier niet bij helpen.

    Als je dit veld uit zet moet je (bijvoorbeeld vanuit de weergave met pakbonnen) de verzendlabels handmatig afdrukken.

  7. Klik op: Opslaan en sluiten.
  8. Klik op: Meer acties / Test verbinding.

    Als het verbinden gelukt is krijg je hiervan een melding.

  9. Klik op: OK.

Zie ook:

Verpakkingen voor Transsmart ( nShift) toevoegen

Per regel van de pakbon geeft Profit aan Transsmart (nShift) door in welk verpakkingsartikel met welk aantal het verkoopartikel is verpakt. Ook het gewicht wordt aan Transsmart (nShift) doorgegeven.

Dit richt je in door artikelen van het type verpakking toe te voegen.

Een of meer verpakkingen toevoegen?

Bij het activeren van de functionaliteit voor Transsmart (nShift) is ook de functionaliteit voor verpakkingen geactiveerd. Daarom moet je óf:

A. één standaard verpakking toevoegen en die als standaardverpakking instellen óf

B. alle verpakkingen die je gebruikt, toevoegen en koppelen aan de artikelen die je verkoopt.

Het voordeel als je volgens optie A inricht, is dat je snel aan de slag kunt. Als je een verpakking hebt die je meestal gebruikt voor je zendingen, is dit de beste manier. Nadeel is dat je in de gevallen dat toch niet de standaardverpakking gebruikt is, je in de pakbon nog de werkelijke verpakking handmatig moet instellen.

Het voordeel van optie B met al je verpakkingen in Profit is dat Profit je een beter voorstel doet van de verpakkingen en je dus weinig hoeft te wijzigen in de verpakkingsregels van de pakbon of in de portal van Transsmart (nShift). Het nadeel van optie B is dat je langer bezig bent met inrichten.

Verpakking instellen voor uitwisseling met Transsmart (nShift):

Je stelt per verpakkingsartikel in dat je ze wilt communiceren aan Transsmart (nShift).

  1. Ga naar: Ordermanagement / Item / Artikel.
  2. Voeg een Verpakking toe, als je nog geen verpakkingsartikelen hebt toegevoegd.

    Voeg in ieder geval één verpakking toe.

    Als je veel verpakkingen gebruikt, en die allemaal naar Transsmart (nShift) wilt communiceren, voeg je ze allemaal toe en koppel je ze vervolgens aan je verkoopartikelen.

  3. Open de eigenschappen van de verpakking.
  4. Ga naar het tabblad: Extra.
  5. Selecteer een gewichtseenheid. Bijvoorbeeld gram. Profit rekent dit om naar kilogram.
  6. Vul het nettogewicht en het brutogewicht in. Het brutogewicht zie je terug in de verpakkingsregel van de pakbon.
  7. Ga naar het tabblad: Verpakking.
  8. Vink Met nShift uitwisselen aan. Als je dit aanvinkt, kun je het artikel niet meer gebruiken voor de Verwijderingsbijdrage. Emballage is wel mogelijk. Mocht je het artikel instellen voor emballage, dan neemt Profit de eventuele bedragen ook mee naar de factuur.
  9. Vink Stapelbaar aan als de verpakking opgestapeld kan worden.
  10. Selecteer een Verpakkingssoort (deze voeg je zelf toe). Bijvoorbeeld Box.

    Je kunt in het keuzescherm van de verpakkingssoort direct nieuwe verpakkingssoorten toevoegen via de actie Nieuw.

    Let op:

    De verpakkingssoorten die je toevoegt moeten overeenkomen met de verpakkingssoorten bij Transsmart (nShift).

  11. Vul in centimeters de afmetingen van de verpakking in bij de velden Voorkeur lengte, Voorkeur breedte en Voorkeur hoogte.

    Deze afmetingen worden alleen gebruikt voor de zending naar Transsmart (nShift). Deze afmetingen hebben geen relatie met de eenheid die je in kunt stellen in het verpakkingsartikel of de daaraan gerelateerde meerdere artikeldimensies.

    Je kunt deze afmetingen nog wijzigen in de verpakkingsregels in de pakbon.

  12. Klik op: Opslaan en sluiten.
  13. Als je slechts één verpakking als verpakkingsartikel wilt gebruiken voor Transsmart (nShift) stel je deze in als standaardverpakking in de Ordermanagement-instellingen.
  14. Voeg eventueel op dezelfde manier nog een verpakking toe als je meer verpakkingen gebruikt.
  15. Koppel de verpakkingen aan je artikelen als je meer dan één verpakking gebruikt en wilt communiceren naar Transsmart (nShift).

Je verpakkingen voor Transsmart (nShift) raadplegen:

  1. Ga naar: Ordermanagement / Item / Artikel.
  2. Open de weergave: nShift-verpakkingen.

Je ziet nu de verpakkingen waarin de instelling aanstaat dat ze naar Transsmart (nShift) gecommuniceerd worden.

Standaardverpakkingen instellen (slechts 1 verpakking)

Je stelt alleen een standaardverpakking in als je deze wilt communiceren bij ál je verkoopartikelen die je communiceert naar Transsmart (nShift).

Dit standaardartikel wordt vervolgens in alle pakbonregels toegevoegd.

Dit doe je niet als je verschillende verpakkingen hebt en deze wilt communiceren aan Transsmart (nShift). Dan ga je de verpakkingen koppelen aan je verkoopartikelen en stel je geen standaardverpakking in. Dan zou je namelijk per regel in de pakbon twee verpakkingsartikelen krijgen. Bovendien kun je aan verkoopartikelen gekoppelde verpakkingen niet verwijderen uit de verpakkingsregels.

Als je eerst maar één verpakking als standaardartikel gebruikte en nu wel al je verschillende verpakkingen ingesteld en gekoppeld hebt voor Transsmart (nShift), dan verwijder je de standaardverpakking.

Standaardverpakking koppelen:

  1. Ga naar: Ordermanagement / Beheer / Instellingen.
  2. Ga naar het tabblad: nShift .
  3. Selecteer bij Standaardverpakking de verpakking waarvan je wilt dat Profit die altijd gebruikt bij verzending naar Transsmart (nShift) (Je kunt hier van afwijken in de pakbon).
  4. Klik op: Opslaan en sluiten.
Verkoopartikelen koppelen aan verpakkingen (meer verpakkingen)

Als je meer dan één verpakking gebruikt en wilt communiceren naar Transsmart (nShift), moet je je verpakkingen koppelen aan je verkoopartikelen.

Verkoopartikel koppelen aan verpakkingsartikel:

  1. Ga naar: Ordermanagement / Item / Artikel.
  2. Open de eigenschappen van het verkoopartikel.
  3. Ga naar het tabblad: Eenheden per item.
  4. Open de eenheid.
  5. Ga naar het tabblad: Verpakking.
  6. Koppel de verpakking aan dit verkoopartikel. Doorgaans gebruik je factor 1.
  7. Koppel eventueel nog een omverpakking, bijvoorbeeld.
  8. Klik op: Opslaan en sluiten.
  9. Doe dit voor al je verkoopartikelen.

    Als je slechts één verpakking als standaardverpakkingsartikel wilt gebruiken voor Transsmart (nShift) hoef je deze niet aan al je artikelen te koppelen. Je stelt deze standaardverpakking dan in in de Ordermanagement-instellingen.

Vervoerders en diensten toevoegen

Voeg de vervoerders die de pakketten verzenden toe in Profit. Voeg daaraan ook de diensten toe. Voor de meer geavanceerde diensten heb je meestal een contract direct met de vervoerder. Als je zelf wilt bepalen via welke vervoerder met welke dienst je een pakket wilt verzenden via Transsmart (nShift), dan registreer (of importeer) je de diensten die vervoerders aanbieden voor het verzenden van pakketten handmatig.

Let op:

Als je Diensten met services en extra services bij de Vervoerder in de pakbon moet selecteren, is het belangrijk dat deze velden dezelfde inhoud hebben als bij Transsmart (nShift). Voeg daarom per vervoerder alleen combinaties toe die je met Transsmart (nShift) hebt afgesproken.

Bij het toevoegen van de verkooporder en/of pakbon selecteer je dan de vervoerder en de dienst en Transsmart (nShift) meldt de zending dan aan bij die vervoerder. Dit is wel afhankelijk van de afspraken die je hebt met Transsmart (nShift) en de vervoerder.

Je kunt ook al eerder in het traject de vervoerder en de dienst selecteren in de boekingslay-out. Dit moet je dan zelf inrichten.

Let op:

Als je de vervoerder niet van tevoren zelf wilt bepalen (omdat je de afspraak hebt met Transsmart (nShift) dat zij dat voor je doen), richt je daarvoor een vervoerder genaamd TWI in en selecteer je deze in de pakbon.

Het is mogelijk dat je vervoerders, diensten en het importeren eerst moet autoriseren (Vervoerdersdienst).

Zie ook

Afdrukken voor Transsmart (nShift) inrichten

Je kunt de verzendlabels voor je vervoerder op je lokale printer afdrukken via de Smartprint-oplossing van Transsmart (nShift).

Dit moet je eerst inrichten. Download hun handleiding hier.

Als je wilt dat de verzendlabels van een zending direct automatisch worden afgedrukt, stel je dit in in het communicatieprofiel. Installeer dan de juiste versie van QZ Tray en SmartPrinting op de pc/laptop waarop je de handelingen uitvoert. Dit zorgt voor de aansturing van de driver van de printer.

Voor begeleiding kun je contact opnemen met Transsmart (nShift).

Berichtsjabloon voor Transsmart (nShift)

Profit bevat een berichtsjabloon waarmee je de klant op de hoogte kunt brengen van de track & trace-code van de zending.

Het berichtsjabloon heet: Pakbon met track-en-trace (Profit).

Je kunt deze kopiëren en dan naar eigen inzichten aanpassen.

Zie ook:

Verkooprelatieprofiel als kostenplaats

Transsmart (nShift) geeft je een overzicht van de zendingen, opgedeeld per kostenplaats. Transsmart (nShift) gebruikt hiervoor het Profit-veld Verkooprelatieprofiel dat altijd voorkomt in de pakbon die je gebruikt voor de verzending. De verkooprelatieprofielen heten bij Transsmart (nShift) 'Costcenter'.

Al de verkooprelatieprofielen moeten bij Transsmart (nShift) als Costcenter bekend zijn. Als een verkooprelatieprofiel bij Transsmart (nShift) niet geregistreerd is, krijg je een foutmelding waardoor je de pakbon niet kunt verzenden.

Verkooprelatieprofielen door nShift laten opnemen als Costcenter (kostenplaats):

  1. Neem contact op met nShift.
  2. Geef de namen van de verkooprelatieprofielen door aan Transsmart (nShift). Deze waarden moeten zij opnemen als 'Costcenter'.

Transsmart (nShift)-site in Favorieten-menu

Je kunt de portal van Transsmart (nShift) toevoegen aan je favorieten menu.

Zie ook:

Zie ook