Versturen aangifte IB aan Belastingdienst
Na het afronden van de aangifte kan de aangifte worden afgedrukt en verstuurd naar de Belastingdienst.
Versturen aangifte aan Belastingdienst
Je kunt de aangifte IB op verschillende manieren versturen aan de Belastingdienst:
- De aangifte wordt automatisch klaargezet als je deze accordeert via Outsite.
Meer informatie:
Accorderen via externe portal (aangifte versturen via portal)
Je kunt de aangifte accorderen en versturen via de externe portal.
Voor het bestand verwacht Profit:
- Alleen de Inhoud van het bestand zonder SOAP header;
- Bestandsnaam
Je beschikt alleen over deze actie als:
Voorbeeld bestanden
In deze bijlage de volgende bestanden:
- FileSent: voorbeeldbestand die gebruikt is om te versturen;
- Response 1: bevat een goedkeuring vanuit de Belastingdienst;
- Response 2: bevat een foutmelding vanuit de Belastingdienst;
- WUS StatusInformatieService: een willekeurig voorbeeld met een overzicht van statussen nav aanlevering via het koppelvlak WUS (ipv SOAP). Bij statuscode 500 staat wat uiteindelijk response 1 moet worden.
Accorderen via de externe portal:
- Ga naar: Fiscaal InSite.
- Open een aangifte.
- Vul de velden in.
- Sluit de aangifte.
- Vul een waarde in bij Gecontroleerd en Akkoord.
- Klik op: Aanpassen.
- Selecteer de rapportage.
- Open het rapport:.
Je opent nu Microsoft Word.
- Klik op: Invoegtoepassingen.
- Klik op: Insturen in Profit.
De gegevens zijn al ingevuld.
- Klik op: Volgende.
- Klik op: Voltooien.
- Nu maak je het elektronisch bericht aan via Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
- Het akkoorddocument en het aangiftebericht worden aangeboden aan de Externe portal. De status van de aangifte is dan Klaargezet voor verzending.
- Je kunt het bericht nu verzenden via Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.
Het retourbericht van de Belastingdienst komt in de map IN. De naam van het bestand is hetzelfde als het heengaande bericht, maar dan met de extensie .XML. Het bestand mag niet versleuteld zijn en geen headerinformatie bevatten.
Let op:
Als de cliënt niet akkoord gaat met de aangifte moet de portal functionaliteit dit signaleren. De aangifte van de cliënt blijft dan open staan.
- Je scant de barcode van de aangifte in via Fiscaal / Algemeen / Inscannen codes / Klaarzetten aangifte.
Je kunt de barcode inscannen of handmatig invullen.
Meer informatie:
Klaarzetten aangifte met inscannen codes
Klaarzetten aangifte:
Met de actie Klaarzetten aangifte (via Fiscaal / Algemeen / Inscannen codes / Klaarzetten aangifte) kun je de aangiften IB op een snelle manier klaarzetten.
- Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Inscannen codes / Klaarzetten aangifte.
- Vul het veld Barcodenummer in. Je kunt dit veld scannen of handmatig invoeren:
- Scannen van de barcode
Je kunt met een leespen de barcode op het akkoorddocument scannen. De gescande barcode wordt dan als numerieke waarde op het scherm ingevuld. Met het scannen van de barcode worden ook de overige velden op het scherm automatisch gevuld en wijzigt de status van de aangifte. Je kunt nu direct een nieuwe barcode scannen, waarmee je een nieuwe aangifte klaarzet voor verzending. Als alle aangiften zijn klaargezet klik je op Annuleren om het klaarzetten van de aangiften af te sluiten.
- Handmatig invoeren van de barcode
Vul de barcode in. Als je de barcode invult worden de overige velden op het scherm automatisch gevuld en wijzigt de status van de aangifte. Je kunt nu direct een nieuwe barcode invullen, waarmee je een nieuwe aangifte klaarzet voor verzending. Klik op Annuleren om het klaarzetten van de aangiften af te sluiten.
- Klik op Voltooien om de actie af te ronden. Je kunt nu direct een nieuwe barcode invoeren. Klik op Annuleren om het klaarzetten van de aangiften af te sluiten.
Je kunt deze actie ook afronden via Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB / Eigenschappen van de cliënt IB / tabblad Voortgang / tabblad Aangifte, hier klik je op Klaarzetten aangifte. Het klaarzetten van de aangifte is een extra controle om te kijken of bestanden goed worden aangemaakt en de aangifte in Profit correct is uitgewerkt.
- Als je de aangifte daadwerkelijk naar de Belastingdienst wilt verzenden maak je het elektronisch bericht aan via Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
- Tenslotte ga je naar Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen, zodat de elektronische berichten met de Belastingdienst worden uitgewisseld.
Leespen
Voor het inlezen van de barcode op het akkoorddocument maak je gebruik van een leespen. Een leespen is een eenvoudige barcodescanner, die voldoet aan de vereisten. Bovendien heeft de leespen een acceptabele aanschafprijs. De leespen wordt tussen de computer en het toetsenbord aangesloten (keyboard wedge). Dit gaat met behulp van een kleine splitter, die bij de leespen is meegeleverd. Op deze manier kan zowel het toetsenbord als de leespen gebruikt worden, zonder dat daar extra software voor nodig is.
Let op:
Ons Support Center verleent geen ondersteuning met betrekking tot de leespen en de barcodescanner.
Barcodescanner
Je kunt de code van het akkoorddocument ook scannen met een barcodescanner.
- Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Inscannen codes / Klaarzetten aangifte.
- Scan de code.
- Klik op: Voltooien.
- Je zet de aangifte handmatig klaar via de eigenschappen van de cliënt. Dit wordt hieronder beschreven.
Handmatig klaarzetten van de aangifte en versturen aan Belastingdienst
- Ga naar: Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB.
- Open de eigenschappen van de cliënt.
- Ga naar het tabblad: Voortgang.
- Open de eigenschappen van het belastingjaar.
- Ga naar het tabblad: Aangifte.
- Vink Toestemming om aangifte elektronisch te verzenden aan.
- Klik op de actie: Klaarzetten.
- Klik op: Opslaan en sluiten.
Let op:
Als het elektronisch bericht niet wordt aangemaakt of verstuurd, kan de aangifte geblokkeerd staan. Ga hiervoor in de eigenschappen van de cliënt naar het tabblad Aangifte. Kies hier voor actieknop 1: Deblokkeren aangifte.
- Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
- Klik op: Voltooien.
- Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.
Nadat je de aangifte hebt verstuurd kun je contact opnemen met de Belastingdienst over de verstuurde aangifte, je kunt nu de taak Communicatie over verstuurde aangiften starten.
Elektronische aangifte
Als je de aangifte Elektronisch verstuurt dan wordt de aangifte automatisch klaargezet op het moment dat je de aangifte retour krijgt van de cliënt. Je hoeft nu alleen maar te kiezen voor Klaarzetten aangifte en vervolgens voor Verzenden en Ontvangen om de aangifte te versturen aan de Belastingdienst.
Bij het versturen van de aangifte wordt gecontroleerd of er fouten zijn in het verificatiescherm. Als die er zijn wordt de aangifte niet verstuurd en wordt de foutmelding opgeslagen.
Aangifte IB opnieuw versturen aan Belastingdienst
Je kunt de laatste versie van een aangifte opnieuw versturen aan de Belastingdienst. Een oudere versie van de aangifte wordt geblokkeerd en kan niet meer verzonden worden.
Voorbeeld:
Een aangifte met versienummer 1 kun je via Postvak Uit vaker versturen naar de Belastingdienst. Als er een nieuwe versie komt van de aangifte krijgt deze versienummer 2. Op dat moment wordt de aangifte met versienummer 1 geblokkeerd omdat dit niet meer de meest recente versie is. De aangifte met versienummer 2 mag je vaker versturen aan de Belastingdienst.
Aangifte(n) herstellen en opnieuw verzenden na fout:
- Ga naar: Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB.
- Open de eigenschappen van de cliënt.
- Ga naar het tabblad: Voortgang.
- Open de eigenschappen van het belastingjaar.
- Ga naar het tabblad: Aangifte.
- Vink Toestemming om aangifte elektronisch te verzenden aan.
- Klik op de actie: Klaarzetten.
- Klik op: Opslaan en sluiten.
- Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
- Klik op: Volgende.
- Klik op: Voltooien.
- Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.