Versturen aangifte Vpb aan Belastingdienst
Na het afronden van de aangifte kun je aangifte afdrukken en versturen naar de Belastingdienst. Dit kan op verschillende manieren:
- De aangifte wordt automatisch klaargezet als je deze accordeert via Outsite.
Meer informatie:
Accorderen via externe portal (aangifte versturen via portal)
Je kunt de aangifte accorderen via de externe portal en vervolgens versturen via de Belastingdienst.
Je beschikt alleen over deze actie als:
- geen fouten aanwezig zijn;
- de workflowstatus ’06 – Versturen aangifte aan cliënt’ of hoger is;
- de accorderingswijze ongelijk is aan ‘3 – Accorderen via externe portal (aangifte versturen via portal)’.
Accorderen via de externe portal:
- Ga naar: Fiscaal InSite.
- Open een aangifte.
- Vul de velden in.
- Sluit de aangifte.
- Vul een waarde in bij Gecontroleerd en Akkoord.
- Klik op: OK.
- Selecteer de rapportage.
- Open het rapport:.
Je opent nu Microsoft Word.
- Klik op: Invoegtoepassingen.
- Klik op: Insturen in Profit.
De gegevens zijn al ingevuld.
- Klik op: Volgende.
- Klik op: Voltooien.
- Nu maak je het akkoorddocument aan via Startmenu / Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
- Het akkoorddocument wordt aangeboden aan de Externe portal. De status van de aangifte is dan Klaargezet voor verzending.
- Je kunt het akkoorddocument verzenden via Startmenu / Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.
Het retourbericht van de cliënt komt in de map IN. De bestandsnaam is gelijk aan de .pdf alleen is de extensie nu .akkoord. De status van de aangifte is dan Gereed voor aanmaken.
- Nu maak je het aangiftebestand aan via Startmenu / Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
De status van de aangifte is nu Klaargezet voor verzending.
- Je verstuurt het aangiftebestand naar de Belastingdienst via Startmenu / Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.
- Je scant de barcode van de aangifte in via Fiscaal / Algemeen / Inscannen codes / Klaarzetten aangifte.
Je kunt de barcode inscannen of handmatig invullen.
Meer informatie:
Klaarzetten aangifte met inscannen codes
Je kunt de aangiften Vpb versnelt klaarzetten.
Klaarzetten aangifte:
- Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Inscannen codes / Klaarzetten aangifte.
- Vul het Barcodenummer in. Je kunt de code scannen of handmatig invoeren:
- Scannen van de barcode: door met een leespen de geprinte barcode op het akkoorddocument in te scannen worden de gescande waarden direct als numerieke waarden op het scherm ingevuld in het invoerveld van de barcode. De velden worden nu automatisch gevuld en de status wordt automatisch omgezet waarna de actie is voltooid. Er kan nu direct een nieuwe aangifte worden ingevoerd. Als je klaar bent klik je op de knop Annuleren om het Klaarzetten van aangiften af te sluiten.
- Handmatig invoeren van het akkoorddocument: geef de barcode in. De velden worden nu automatisch gevuld en de status wordt automatisch omgezet waarna de actie is voltooid. Er kan nu direct een nieuwe aangifte worden ingevoerd. Klik op Annuleren om het Klaarzetten van aangiften af te sluiten. Als je een doorlopende machtiging hebt van een cliënt dan hoef je geen akkoorddocument op te sturen in dat geval moeten de volgende velden worden ingevoerd:
Fiscaalnummer: Hier wordt het fiscale nummer getoond.
Belastingjaar: Hier wordt aangegeven om welk belastingjaar het gaat.
Periode: Hier wordt getoond om welke periode het gaat.
Versienummer: Hier wordt het versienummer van de aangifte getoond.
- Klik op: Voltooien om de actie af te ronden; je kunt nu meteen een nieuwe aangifte invoeren. Als je klaar bent klik je op de knop Annuleren om het Klaarzetten van aangiften af te sluiten. Je kunt deze actie ook afronden via Fiscaal / Vennootschapsbelasting / Cliënt Vpb / Eigenschappen / tabblad Voortgang / Aangifte, hier kun je klikken op Klaarzetten aangifte. Het klaarzetten van de aangifte is een extra controle om te kijken of bestanden goed worden aangemaakt en de aangifte in profit correct is uitgewerkt.
- Als je daadwerkelijk de aangifte wilt verzenden naar de Belastingdienst maak je een elektronisch bericht via Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
- Tenslotte ga je naar Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen zodat de elektronische berichten met de Belastingdienst worden uitgewisseld.
- Je zet de aangifte handmatig klaar via de eigenschappen van de cliënt. Dit wordt hieronder beschreven.
Handmatig aangifte klaarzetten en versturen aan Belastingdienst:
- Ga naar: Fiscaal / Vennootschapsbelasting / Cliënt Vpb.
- Open de eigenschappen van de cliënt Vpb.
- Ga naar het tabblad: Voortgang.
- Open de eigenschappen van het belastingjaar.
- Ga naar het tabblad: Aangifte.
- Vink Toestemming om aangifte elektronisch te verzenden aan.
- Klik op de actie: Klaarzetten.
- Klik op: Ja en op OK.
- Klik op: Opslaan en sluiten.
- Klik op: Opslaan en sluiten.
- Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
- Klik op: Voltooien.
- Klik op: Sluiten.
- Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.
Nadat je de aangifte hebt verstuurd kun je contact opnemen met de Belastingdienst over de verstuurde aangifte, je kunt nu de taak Communicatie over verstuurde aangiften starten.
Aangifte afgekeurd
Het kan zijn dat het versturen van de aangifte fout gaat, je moet dan de aangifte vrijgeven en opnieuw versturen.
Elektronische aangifte
Als je de aangifte elektronisch verstuurd dan wordt de aangifte automatisch klaargezet op het moment dat je de aangifte retour krijgt van de cliënt. Je hoeft nu alleen maar te kiezen voor Klaarzetten aangifte en vervolgens voor Verzenden en Ontvangen om de aangifte te versturen aan de Belastingdienst.
Bij het versturen van de aangifte wordt gecontroleerd of er fouten zijn in het verificatiescherm. Als die er zijn wordt de aangifte niet verstuurd en wordt de foutmelding opgeslagen.
Fiscaalnummer
Voor zowel de aandeelhouders als de deelnemingen geldt dat het fiscaalnummer (RSIN) wordt verstuurd naar de Belastingdienst, als ook de adresgegevens zijn ingevuld.
Aangifte opnieuw versturen aan Belastingdienst
Als je de melding krijgt dat de aangifte geblokkeerd is moet je deze eerst deblokkeren.
- Ga naar: Fiscaal / Vennootschapsbelasting / Cliënt Vpb.
- Open de eigenschappen van de betreffende cliënt Vpb.
- Ga naar het tabblad: Aangifte.
Je kunt hier de aangifte deblokkeren, verwijderen en vrijgeven.
- Selecteer de geblokkeerde aangifte en klik op de actie Deblokkeren aangifte.
- Ga terug naar InSite en open de aangifte opnieuw.