Betaalwijze verkoop instellen

Met een betaalwijze geef je aan hoe je wilt dat een klant jouw verkoopfactuur betaalt. Om deze betalingen te kunnen bewaken krijgen ze drie statussen: Te betalen, Onderweg en Betaald. Deze statussen worden bepaald door de betaalwijze en de vervolgacties die je op deze betalingen uitvoert.

Inhoud

Algemene betaalwijze verkoop instellen

Stel de betaalwijze die je bij de meeste verkoopfacturen wilt gebruiken in bij de administratie.

  1. Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Verkoop instellingen.
  2. Selecteer de gewenste Betaalwijze.

    Wij ondersteunen de volgende betaalwijzen.

    • Op rekening

      Gebruik deze betaalwijze wanneer een klant een verkoopfactuur achteraf mag betalen via de online bankomgeving.

      Als je een verkoopfactuur met deze betaalwijze verzendt ontstaat een openstaande post (debiteur) die betaald moet worden. Deze krijgt de status Te betalen.

      Wanneer je deze openstaande post aflettert tegen een bankmutatie krijgt deze de status Betaald.

    • Pin, iDEAL of Creditcard

      Gebruik deze betaalwijze wanneer een klant jouw verkoopfactuur elektronisch heeft betaald.

      Als je een verkoopfactuur met deze betaalwijze verzendt, of een inkoopfactuur boekt krijgen de bijbehorende openstaande posten de status Onderweg. De klant heeft de verkoopfactuur immers al betaald.

      Wanneer je deze betaling aflettert tegen een bankmutatie krijgt deze de status Betaald.

    • Contant

      Gebruik deze betaalwijze wanneer een klant een verkoopfactuur met contant geld heeft betaald.

      Als je een verkoopfactuur met deze betaalwijze verzendt krijgen de betalingen hiervan direct de status Betaald.

      Daarnaast ontstaat automatisch een kasmutatie die direct wordt afgeletterd tegen de openstaande post (debiteur). Wij gaan er namelijk van uit dat het contante geld direct in een kas wordt gestopt.

    • Incasso

      Gebruik deze betaalwijze als je een ondertekende incassomachtiging van een klant hebt ontvangen en jouw bank hiermee toestemming heeft gekregen om de betalingen van verkoopfacturen automatisch af te schrijven.

      Als je een verkoopfactuur met deze betaalwijze verzendt dan krijgt de betaling de status Te betalen. Als je deze verkoopfactuur via een incasso-opdracht incasseert krijgt deze de betaling de status Onderweg.

      Wanneer je deze betaling aflettert tegen een bankmutatie, dan krijgt deze de status Betaald.

  3. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

Bij het toevoegen van de eerstvolgende verkoopfactuur wordt de hier ingestelde betaalwijze standaard ingevuld. Je kunt hier op dat moment nog van afwijken.

Afwijkende betaalwijze verkoop bij klant instellen

Wil je voor de verkoopfacturen van bepaalde klanten een afwijkende standaard betaalwijze gebruiken? Stel dit dan bij deze klanten in.

  1. Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Klanten.
  2. Open de gewenste Klant.
  3. Klik op de inhoudsopgave Instellingen.
  4. Selecteer de gewenste Betaalwijze.
  5. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

Bij het toevoegen van de eerstvolgende verkoopfactuur voor deze klant wordt de hier ingestelde betaalwijze standaard ingevuld. Je kunt hier op dat moment nog van afwijken.