Betaalwijze inkoop instellen

Met een betaalwijze geef je aan hoe een crediteur wil dat jij een inkoopfactuur betaalt. Om deze betalingen te kunnen bewaken krijgen ze drie statussen: Te betalen, Onderweg en Betaald. Deze statussen worden bepaald door de betaalwijze en de vervolgacties die je op deze betalingen uitvoert.

Wij ondersteunen de volgende betaalwijzen.

  • Op rekening

    Gebruik deze betaalwijze wanneer jij een inkoopfactuur achteraf mag betalen via een betaalopdracht of je online bankomgeving.

    Als je een inkoopfactuur met deze betaalwijze boekt ontstaat een openstaande post (crediteur) die jij moet betalen. Deze betaling krijgt de status Te betalen.

    Als je deze openstaande post (crediteur) via een betaalopdracht betaalt krijgt de betaling de status Onderweg.

    Wanneer je een openstaande post (crediteur) aflettert tegen een bankmutatie krijgt de betaling de status Betaald.

  • Pin, iDEAL of Creditcard

    Gebruik deze betaalwijze als jij een inkoopfactuur elektronisch hebt betaald.

    Als je een inkoopfactuur met deze betaalwijze boekt ontstaat een openstaande post (crediteur) die al betaald is. Deze betaling krijgt de status Onderweg.

    Inkoopfacturen die met deze betaalwijze zijn geboekt worden niet meer meegenomen in een betaalopdracht. Deze heb je immers al betaald.

    Wanneer je een openstaande post (crediteur) met een betaling onderweg aflettert tegen een bankmutatie krijgen deze de status Betaald.

  • Contant

    Gebruik deze betaalwijze als jij een inkoopfactuur contant hebt betaald.

    Als je een inkoopfactuur met deze betaalwijze boekt ontstaat een openstaande post (crediteur) die al betaald is. Deze betaling krijgt direct de status Betaald.

    Daarnaast ontstaat automatisch een kasmutatie die direct wordt afgeletterd tegen de openstaande post.

  • Incasso

    Gebruik deze betaalwijze als jij een incassomachtiging van een crediteur hebt ondertekend en hiermee toestemming hebt gegeven om de betalingen van inkoopfacturen automatisch van jouw bank af te schrijven.

    Als je een inkoopfactuur met deze betaalwijze boekt dan krijg de betaling de status Te betalen.

    Wanneer je deze betalingen aflettert tegen een bankmutatie krijgen deze de status Betaald.

Als de betaling van een inkoopfactuur de status Onderweg of Betaald heeft, dan is deze niet meer te wijzigen als deze wijziging invloed heeft op het factuurbedrag. Wil je deze toch wijzigen, dan moet je de betaling eerst terugzetten naar de status Te betalen.

Inhoud

Algemene betaalwijze inkoop instellen

Stel de meestgebruikte betaalwijze voor inkoopfacturen in bij de administratie.

  1. Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Inkoopfactuur instellingen.
  2. Selecteer een Betaalwijze.
  3. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

Bij het toevoegen van de eerstvolgende inkoopfactuur wordt de hier ingestelde betaalwijze standaard ingevuld. Je kunt hier op dat moment nog van afwijken.

Afwijkende betaalwijze instellen per crediteur:

  1. Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Crediteuren.
  2. Open de gewenste Crediteur.
  3. Klik op de inhoudsopgave Instellingen.
  4. Selecteer een Betaalwijze.
  5. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

Bij het toevoegen van de eerstvolgende inkoopfactuur voor deze crediteur wordt de hier ingestelde betaalwijze standaard ingevuld. Je kunt hier op dat moment nog van afwijken.

Let op

Als je een inkoopfactuur boekt via de Scanbox, dan wordt de daar gekozen betaalwijze automatisch ingesteld bij de betreffende crediteur. Bij de volgende inkoopfactuur die je voor deze crediteur toevoegt wordt deze nieuwe betaalwijze standaard ingevuld.

Afwijkende betaalwijze inkoop bij crediteur instellen

Heb je met sommige crediteuren een afspraak over hoe je de inkoopfacturen moet betalen? Bijvoorbeeld een incassomachtiging?

  1. Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Crediteuren.
  2. Open de gewenste Crediteur.
  3. Klik op de inhoudsopgave Instellingen.
  4. Selecteer een Betaalwijze.
  5. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

Bij het toevoegen van de eerstvolgende inkoopfactuur voor deze crediteur wordt de hier ingestelde betaalwijze standaard ingevuld. Je kunt hier op dat moment nog van afwijken.

Let op

Als je een inkoopfactuur boekt via de Scanbox, dan wordt de daar gekozen betaalwijze automatisch ingesteld bij de betreffende crediteur. Bij de volgende inkoopfactuur die je voor deze crediteur toevoegt wordt deze nieuwe betaalwijze standaard ingevuld.