Job alert

In een tijd waar de arbeidsmarkt steeds krapper wordt, vormt het vinden van geschikte kandidaten voor jouw organisatie een steeds grotere uitdaging. Met Job alert kan jij als werkgever op een snelle en efficiƫnte manier jouw vacatures onder de aandacht brengen bij potentiƫle kandidaten, terwijl werkzoekenden in contact worden gebracht met banen die aansluiten op hun interessegebieden en specifieke criteria. Zo heeft iedereen baat bij deze handige functionaliteit!

In dit help artikel leggen we je uit hoe je Job alert optimaal kunt inzetten om het beste uit deze functionaliteit te halen!

Inhoud

Voorbereiding

Inschrijven

Het inschrijven voor een job alert gaat op basis van een nieuwe Workflow. Het inschrijven kan zowel binnen OutSite als InSite. De sollicitant legt persoonsgegevens vast en kiest de opties bij criteria voor het ontvangen van een job alert. Zodra de inschrijving is voltooid wordt een persoon en sollicitant aangemaakt. Als de inschrijving vanuit OutSite is gedaan ontvangt de sollicitant een mail (berichtsjabloon) om de job alert te bevestigen. Na het bevestigen gaat de sollicitant job alerts ontvangen.

Schrijf je je in via InSite? Dan zijn de persoonsgegevens van de ingelogde medewerker al standaard ingevuld.

jobalert InSite inschrijven

Na het bevestigen wordt er een sollicitant/persoon aangemaakt. Wanneer deze persoon solliciteert wordt er gekeken naar achternaam en e-mail. Is er een match? Dan wordt geen nieuwe sollicitant aangemaakt en wordt de bestaande sollicitant (en persoon) gebruikt. Is er geen match? Dan maakt het systeem wel een nieuwe sollicitant aan.

Als een sollicitant niet bevestigt, dan wordt deze sollicitant na 72 uur automatisch weer verwijderd uit het systeem. Hierbij wordt zowel de persoon als de sollicitant verwijderd. De persoon wordt alleen verwijderd als het enkel een sollicitant betreft.

Matchen

Een match wordt gemaakt op basis van de criteria en opties die zijn vastgelegd bij de sollicitant en vacature. Dus als de sollicitant een match heeft op basis van de vastgelegde opties, dan is er een match ten behoeve van Job alert. Op basis van bepaalde voorwaarden wordt de vacature aan de sollicitant gematcht. Vervolgens wordt het berichtsjabloon verzonden.

Voorwaarden

Voor het maken van een match zijn een aantal voorwaarden van toepassing:

  • Vacature is gepubliceerd

    Matches voor Job alert worden pas gemaakt op het moment dat de vacature is gepubliceerd. Hierbij is ook een verschil tussen InSite en OutSite. Een InSite gebruiker ontvangt alleen een Job alert voor een vacature die op InSite is gepubliceerd.

  • Job alert genereren is ingeschakeld

    Op de vacature is de instelling Job alert genereren aanwezig. Pas als deze instelling aanstaat bij de vacature, worden voor deze vacature matches gemaakt met sollicitanten.

  • Job alert status

    Het veld Status Job alert moet gevuld zijn met de waarde Ingeschreven voor Job alert.

  • Begin- en einddatum van de vacature

    De systeemdatum op de dag van het draaien van de geplande taak moet tussen de begin- en einddatum van de vacature liggen. Als de datum van de geplande taak buiten dit bereik ligt, dan wordt er geen Job alert verzonden.

Triggers

Als de vacature en sollicitant voldoen aan bovengenoemde voorwaarden, dan zorgen triggers voor het bijwerken van matches.

Voor het matchen zijn de volgende triggers aanwezig:

  • Criterium blokkeren

    Als de gebruiker een criterium blokkeert, dan moeten alle gemaakte matches op dat criterium ongedaan worden gemaakt.

  • Criterium deblokkeren

Als de gebruiker een criterium blokkeert, dan opnieuw proberen een match te maken tussen de sollicitant en de vacature waarbij criterium in gebruik is.

  • Optie blokkeren

    Als een gebruiker een optie blokkeert, dan moeten alle gemaakte matches op de optie ongedaan worden gemaakt.

  • Vacature Job alert

    De instelling Job alert genereren aan- of uitzetten op de vacature kan zorgen voor matches tussen de vacature en sollicitant. Het uitzetten zorgt voor het verwijderen van alle matches tussen betreffende vacature en sollicitant. Het aanzetten van de instelling zorgt voor het maken van matches.

  • Opties toevoegen/aanpassen/verwijderen bij vacature

    Bij het toevoegen, aanpassen of verwijderen van opties (bij criteria) bij de vacature wordt er gekeken of er nieuwe matches of matches verwijderd moeten worden.

  • Opties toevoegen/aanpassen/verwijderen bij sollicitant

    Bij het toevoegen, aanpassen of verwijderen van opties (van criteria) bij de sollicitant wordt er gekeken of er nieuwe matches zijn of matches verwijderd moeten worden.

Voorbeelden

Voorbeeld 1:

In dit voorbeeld is er een volledige match op basis van vakgebied (ICT), locatie (Leusden) en opleidingsniveau (HBO).

Voorbeeld 2:

In dit voorbeeld is er een match op basis van locatie (Amersfoort)

Voorbeeld 3:

In dit voorbeeld is er geen match tussen de sollicitant en de vacature. De optie ICT is aanwezig bij de sollicitant maar de optie Amersfoort niet.

Voorbeeld 4:

In dit voorbeeld is er geen match tussen sollicitant en de vacature. De opties ICT en HBO matchen met de vacature, maar Amersfoort matcht niet.

Direct naar

  1. HRM