Bankrekeningnummer verkooprelatie

Je kunt bij een debiteur/verkooprelatie meerdere bankrekeningnummers toevoegen. Er is altijd één bankrekeningnummer als voorkeur ingesteld.

Inhoud

Bankrekeningnummer toevoegen bij debiteur

Hieronder zie je hoe je een bankrekeningnummer toevoegt. Je kunt een bankrekening ook importeren via Verkooprelatie (organisatie) of met de UpdateConnector (KnSalesRelationOrg / KnSalesRelationPer).

Een nieuwe bankrekening bij een inkoop- of verkooprelatie kan beoordeeld worden via de workflow. Een nieuwe bankrekening krijgt de status Ter beoordeling en kan dan nog niet worden gebruikt in betaal- en incasso-opdrachten, terugbetaalopdrachten en betaalopdrachtsets. Na goedkeuring kan dit wel.

Dit geldt ook voor een nieuwe bankrekening bij een organisatie/persoon die een inkoop- of verkooprelatie is. Dit is afhankelijk van de inrichting.

Bankrekeningnummer toevoegen:

  1. Ga naar:
    • Financieel / Debiteur / Debiteur
    • Ordermanagement / Verkoop / Verkooprelatie
    • CRM /Organisatie/persoon / Verkooprelatie
    • Abonnementen / Abonnement / Verkooprelatie
    • Projecten / Project / Verkooprelatie
  2. Open de verkooprelatie/debiteur.
  3. Ga naar het tabblad: Bankrekening.
  4. Klik op: Nieuw.
  5. Selecteer het land van de bank bij Land van de bank.

    Als het land onder het SEPA-gebied valt, dan is IBAN-controle aangevinkt en verplicht.

    Profit controleert het IBAN-nummer met een standaard controle voor een geldig IBAN-nummer en of de eerste twee letters gelijk zijn aan de landcode die je invult bij Land van de bank. Gebruik tuxx iban controle module om het rekeningnummer te controleren. Via www.ibannl.org/uitleg-over-iban) kun je het IBAN-nummer en de BIC-code controleren.

  6. Vink IBAN-controle uit, als het bankrekeningnummer geen IBAN-rekeningnummer is.

    Als het veld IBAN-controle van de bankrekening niet is aangevinkt (bankrekeningnummer is geen IBAN-nummer), moet je het adres van de bank vastleggen.

    Je kunt het veld alleen uitvinken als Land van de bank een niet-SEPA-land is.

  7. Vul het rekeningnummer bij IBAN-nummer in, als het bankrekeningnummer een IBAN-rekeningnummer is.
  8. Vul het rekeningnummer bij Bankrekening in, als het bankrekeningnummer geen IBAN-rekeningnummer is.
  9. Profit vult bij een Nederlands IBAN-nummer automatisch de BIC-code in. Vanaf Profit 3 geldt dit ook voor Belgische bankrekeningnummers. Profit vult voor alle landen de code van de bank bij Type bank in.

    Vul de Bank Identifier Code in bij BIC-code als deze niet automatisch is ingevuld. Dit veld is verplicht bij een IBAN-nummer.De BIC-code (Bank Identifier Code) moet zijn ingevuld, als je de debiteur automatisch wilt incasseren via een incasso-opdracht in Profit. De openstaande posten van deze debiteur gaan anders niet mee in de opdracht.

    Alle banken in Europa (behalve Rusland, Wit-Rusland, Oekraïne en Moldavië) gebruiken het IBAN-systeem. Ook in Israël, Tunesië, Mauritius, Turkije, Saoedi-Arabië en Libanon is dit Europese systeem overgenomen.

  10. Vul Afwijkende naam en Afwijkende woonplaats in als de tenaamstelling/woonplaats van het bankrekeningnummer niet overeenkomt met de tenaamstelling/woonplaats van de debiteur. Profit houdt hier dan rekening mee bij automatische incasso-opdrachten.
  11. Klik op: Volgende.
  12. Vul eventueel de bankgegevens in voor buitenlandse betalingen.
  13. Klik enkele malen op Volgende en dan op Voltooien om de wizard af te ronden.
  14. Ga naar het tabblad: Betaling.
  15. Selecteer bij Bankrekeningnummer de juiste voorkeurrekening.

    Als er openstaande facturen van deze debiteur zijn, dan wordt voor deze openstaande facturen het bankrekeningnummer aangepast naar deze nieuwe voorkeurbankrekening. Deze aanpassing geldt niet voor facturen waarbij je een afwijkende bankrekening op de factuur hebt ingevuld en ook niet voor facturen die al betaald of geïncasseerd zijn. Klik hier voor meer informatie over automatische incasso van debiteuren.

  16. Klik op: Opslaan en sluiten.
Bankrekeningnummer blokkeren van debiteur

Je blokkeert een bankrekeningnummer van een debiteur als deze niet meer mag worden gebruikt.

Bankrekeningnummer blokkeren van een debiteur:

  1. Ga naar:
    • Financieel / Debiteur / Debiteur
    • Ordermanagement / Verkoop / Verkooprelatie
    • CRM /Organisatie/persoon / Verkooprelatie
    • Abonnementen / Abonnement / Verkooprelatie
    • Projecten / Project / Verkooprelatie
  2. Ga naar het tabblad: Bankrekening.
  3. Open de eigenschappen van de bankrekening die je wilt blokkeren.
  4. Vink Geblokkeerd aan.
  5. Ga naar het tabblad: Betaling.
  6. Selecteer eventueel bij Bankrekeningnummer de juiste voorkeurrekening.

    Als je een geblokkeerd bankrekeningnummer selecteert krijg je de melding dat het gekozen bankrekeningnummer is geblokkeerd. Als op dit tabblad een geblokkeerd bankrekeningnummer staat, dan wordt bij een incasso-opdracht de openstaande facturen van deze debiteur niet meegenomen.

  7. Klik op: Opslaan en sluiten.

Je deblokkeert het bankrekeningnummer door Geblokkeerd uit te vinken.

Direct naar

  1. Verkooprelatie/debiteur toevoegen of aanvullen
  2. Verkooprelaties/debiteuren in InSite toevoegen/wijzigen
  3. Verkooprelatie in Profit toevoegen
  4. Bankrekeningnummers toevoegen of beheren
  5. Organisatie/persoon omzetten naar debiteur
  6. Contact toevoegen
  7. Afleveradres toevoegen
  8. Debiteuren en Crediteuren importeren