Conversiemetingen via Google

Met Google Analytics kun je de conversies van verschillende pagina’s met elkaar vergelijken. De conversie van een pagina is het percentage bezoekers dat doorgeklikt heeft naar een specifieke andere pagina in de site.

Inhoud

Beschrijving

De conversie van een pagina is het percentage bezoekers op een pagina dat doorgeklikt heeft naar een doelpagina (dit is de conversiepagina). Hiermee kun je bijvoorbeeld meten hoeveel van de bezoekers van een pagina zijn gegevens achtergelaten heeft of iets gekocht heeft op de site.

In Google Analytics kun je de conversies van meerdere pagina’s met elkaar vergelijken:

2G_Conversiemetingen via Google (10)

De conversie van de Originele pagina is het aantal bezoekers dat doorgeklikt heeft naar de Conversiepagina, gedeeld door het aantal bezoekers op de Originele pagina. De Website Optimizer zet in Google Analytics de conversies van de pagina’s Origineel, Alternatief 1, Alternatief 2 en Alternatief 3 naast elkaar, zodat je deze pagina’s met elkaar kunt vergelijken.

De pagina waarvoor je een experiment toevoegt moet anoniem benaderbaar zijn op het moment dat je de conversiemeting toevoegt zodat Google de URL kan valideren. Als het experiment is toegevoegd mag je de pagina weer autoriseren.

Voorbereiding

  • Conversiemetingen inrichten

    Bij een conversiemeting test je de effectiviteit en aantrekkelijkheid van de web-pagina's met Google Analytics. De aantrekkelijkheid blijkt bijvoorbeeld uit de gemiddelde tijdsduur dat de bezoekers een pagina bezoeken, of uit het aantal keren dat een bepaald invulformulier daadwerkelijk wordt ingevuld en afgerond.

Resultaat conversiemeting

Het resultaat van de conversiemeting vraag je op in Google.

Resultaat conversiemeting opvragen:

  1. Ga naar: www.google.com/websiteoptimizer.

    Hier vind je de resultaten van de experimenten.

Controles mbt metingen

Verwijderen site

Bij het verwijderen van een site worden alle metingen ook verwijderd.

Kopiƫren site

Bij het kopiĆ«ren van een site worden de conversiemetingen niet gekopieerd. Een andere site heeft andere URL’s dus de conversiemetingen werken dan niet.

Verwijderen pagina

Bij verwijderen van een pagina wordt de verwijzing naar de pagina ook verwijderd. De URL-velden worden niet leeggemaakt.

Let op:

Er zijn oorzaken dat conversiemetingen niet meer werken die wij niet kunnen afvangen. Bij deze wijzigingen worden er geen URL velden leeg gemaakt, omdat het niet te herleiden is of een experiment nog werkt:

  • het aanpassen van site restricties
  • het uitzetten van een site-onderdeel
  • het aanpassen van een virtueel pad.

Bijwerken sites

De Website Optimizer genereert vier verschillende scripts. Bij het genereren van de websites worden deze scripts automatisch gevuld in de pagina’s die je hebt toegevoegd als Conversiepagina, Originele pagina en Testpagina. Je kunt deze scripts niet zelf in de pagina’s zetten.