Retouren

Retouren zijn verkochte artikelen die je terugkrijgt van je klant (of ingekochte artikelen die je terugstuurt naar de leverancier). Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de artikelen beschadigd zijn of omdat je de verkeerde artikelen hebt geleverd.

Inhoud

Beschrijving

Bij retouren verkoop krijg je (fysieke) artikelen terug van je klanten. Dit los je in Profit als volgt op:

  1. Je maakt een handmatige negatieve pakbon. Profit boekt via deze negatieve pakbon het artikel weer op voorraad.
  2. Je maakt van de pakbon een factuur (een creditfactuur).

Daarnaast is het mogelijk om, als je een fout hebt gemaakt in een factuur, alleen de factuur te wijzigen of daarvan een creditfactuur te maken. In een aantal gevallen is het ook nog mogelijk de verkoopfactuur te verwijderen. Deze handelingen hebben geen invloed op de voorraad.

Als je een creditfactuur hebt gemaakt, kun je deze journaliseren. Hierdoor ontstaat een negatieve openstaande post. Je kunt het bedrag via Profit Financieel terugbetalen aan de verkooprelatie, of verrekenen met andere openstaande posten van de verkooprelatie.

Voor retouren inkoop geldt precies het omgekeerde. Daarbij maak je een negatieve ontvangst. Vervolgens krijg je een credit-inkoopfactuur die je journaliseert. Hierdoor komt er een openstaande post op de crediteur, waarmee je de later te ontvangen (nieuwe) artikelen verrekent.

Werkwijze
Zie ook