Kostenplaatsen inrichten

Met kostenplaatsen krijg je meer inzicht in kosten en opbrengsten omdat je deze tijdens het boeken kunt toekennen aan bijvoorbeeld product, afdeling of regio/rayon. Ook bestaat de mogelijkheid om aantallen aan kostenplaatsen toe te kennen.

Inhoud

Beschrijving

Als je gebruik maakt van kostenplaatsen heb je altijd inzicht in alle kosten van één kostenplaats (verbijzondering of afdeling) en alle kosten van een soort (salarissen). Daarnaast kun je met een draaitabel in Excel kostensoorten en kostenplaatsen en hun samenhang weergeven.

Je kunt op verschillende manieren met kostenplaatsen omgaan:

  • Tijdens het boeken van dagboekmutaties en andere boekingen kun je direct de juiste kostenplaatscode invullen.
  • Op de eerste boekingsregel verdeel je tijdens het boeken de boekingsbedragen over andere kostenplaatscodes.

Je hebt voordeel met het toekennen van kostenplaatsen aan financiële boekingen: het aantal grootboekrekeningen vermindert, je inzicht vergroot en uitbreiding is geen enkel probleem.

Voorbeeld:

Je hebt in de salarissfeer 30 grootboekrekeningen en het bedrijf bezit twee afdelingen.

  • Zonder kostenplaatsen zou je voor iedere salarisjournaalpostregel twee grootboekrekeningen toe moeten voegen (Salaris directie (4000), Salaris personeel (4001) etc.). Bij twee afdelingen heb je dus 60 grootboekrekeningen nodig, bij drie afdelingen 90 en bij vier afdelingen al 120 grootboekrekeningen. Sortering en inzage op afdeling is bij dit soort verwerking bijna onmogelijk.
  • Bij verbijzondering gebruik je 30 standaard grootboekrekeningen voor de salarisjournaalposten. Hier voeg je per afdeling 1 kostenplaats aan toe. Uitbreiding naar 5 afdelingen betekent dan een uitbreiding met 4 kostenplaatscodes. In de oude situatie zou dit betekenen 5 x 30 grootboekrekeningen.

Werkwijze

Zie ook