Btw-aangifte elektronisch verzenden

De definitieve btw-aangifte zet je klaar voor verzending naar de Belastingdienst. Vervolgens verzend je deze (automatisch) naar de Belastingdienst.

Als je de aangifte niet elektronisch verzendt via Profit, maar handmatig invult op de website van de Belastingdienst, kun je deze stap overslaan.

Let op:

Je kunt gebruik maken van een Digipoort-verzamelcertificaat van AFAS. Je hoeft dit certificaat niet aan te schaffen of in te richten. Je bespaart hiermee 400 tot 600 euro. Wel stel je bij de administratie-instellingen in dat je het Certificaat op de AFAS-Digipoortservice gaat gebruiken. Zo niet, dan stel je bij de administratie-instellingen in dat je het Eigen Certificaat gebruikt en moet je zelf een Digipoort-certificaat aanschaffen en inrichten.

Btw-aangifte klaarzetten en verzenden:

  1. Ga naar: Small Business / Btw/icp / Btw/icp-aangifte.
  2. Selecteer de zojuist gemaakte aangifte.

    Als er in de betreffende periode ook een icp-aangifte is, kun je deze onafhankelijk van de btw-aangifte klaarzetten.

  3. Klik op de actie: Klaarzetten.

    Je ziet nu een melding dat het bestand gereed is. Hiermee is het digitale bestand klaargezet voor het verzenden naar de Belastingdienst.

  4. Klik op de actie: Verzenden/ontvangen.

    Je verzendt en ontvangt hiermee alleen berichten voor het Digipoort-profiel binnen de communicatieservice. Small Business verzendt de aangifte uitsluitend via XBRL/Digipoort.

    Deze actie is beschikbaar, als je bent geautoriseerd voor Small Business / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.

  5. Als de aangifte is verzonden, verandert de status van de aangifte in Verzonden.
  6. Controleer de verzending van de aangifte.

In de weergave Btw/icp-aangifte staat extra informatie over verzonden aangiften. Je ziet onder andere wanneer de aangifte verstuurd is, en of deze geaccepteerd is door de Belastingdienst. De status Ontvangen betekent dat de aangifte in goede orde is ontvangen en dat de Belastingdienst de aangifte kan verwerken; dit houdt uiteraard niet in dat de Belastingdienst inhoudelijk akkoord is met de aangifte. De status afgekeurd betekent dat de Belastingdienst de aangeleverde gegevens niet kan verwerken.

Btw-aangifte invullen op website Belastingdienst

Als je de aangifte niet elektronisch verzendt, druk je deze af. Vul de gegevens vervolgens in op de website van de Belastingdienst.

Let op:

Als je de aangifte niet elektronisch verzendt via Small Business, hoef je de btw-aangifte niet klaar te zetten. Wel moet je de aangifte definitief maken, zodat je zeker weet dat je de definitieve gegevens aanlevert aan de Belastingdienst.

Btw-aangifte afdrukken en handmatig invullen op website Belastingdienst:

  1. Ga naar: Small Business / Btw/icp / Btw/icp-aangifte.
  2. Selecteer de aangifte.
  3. Klik op de actie: Afdrukken.
  4. Ga naar: de website van de Belastingdienst.
  5. Vul de gegevens van het overzicht in op de website. Raadpleeg de help van de Belastingdienst voor meer informatie.

Belastingdienst handmatig betalen

Als je het aangiftebedrag niet automatisch betaalt (omdat je dit niet hebt ingericht of omdat het om een suppletie gaat), dan moet je het handmatig betalen.

Je kunt de suppletieaangifte alleen handmatig betalen en je moet zelf een inkoopboeking maken. Small Business genereert niet een betalingskenmerk voor de suppletieaangifte. Wacht met betalen tot je de aanslag van de Belastingdienst hebt ontvangen; soms verrekent de Belastingdienst suppletiebedragen met andere te betalen of te ontvangen bedragen.

Aangiftebedrag Belastingdienst handmatig betalen:

  1. Volg de standaardprocedure.

Direct naar

  1. Btw/icp-aangifte indienen bij Belastingdienst
  2. Btw-aangifte elektronisch verzenden
  3. Btw-aangifte invullen op website Belastingdienst