E-mail komt niet aan bij de ontvanger. Hoe kan dit? Wij gebruiken de e-mailserver van AFAS Online.

Bij het gebruik van de e-mailserver van AFAS Online gelden een aantal spelregels/voorwaarden. AFAS controleert of je aan deze voorwaarden voldoet en toont dit per omgeving. Voldoe je niet aan de juiste voorwaarden dan heeft dit tot gevolg dat e-mails die je vanuit Profit verstuurt niet aankomen of in de spam belanden. Hierdoor kan het voorkomen dat loonstroken, facturen of andere belangrijke documenten niet correct worden afgeleverd. Door de e-mailserver correct in te richten voorkom je dit.

Inhoud

Controleer of het bericht door Profit is aangemaakt

Via Algemeen / Beheer / Verzonden e-mail kun je alle door Profit verzonden e-mails raadplegen. Klik op actieknop Synchroniseren om de status op te halen. Zie je deze menukeuze niet? In het artikel Status van verzonden e-mail raadplegen lees je hoe je deze functionaliteit gebruikt.

Gaat het om een bericht vanuit de workflow, en is het bericht in Profit niet terug te zien bij verzonden mail? Controleer dan het volgende:

  1. Is de workflow gepubliceerd?
  2. Controleer of het berichtsjabloon goed is gekoppeld aan de taak of actie in de workflow. Raadpleeg hiervoor het artikel E-mail versturen vanuit workflow (taak of actie).
  3. Controleer in de eigenschappen van het berichtsjabloon op het tabblad Algemeen of de communicatie op E-mail staat.

Controleer of het bericht correct wordt afgeleverd bij de ontvanger

Kan je de e-mail in bovenstaande weergave (Algemeen / Beheer / Verzonden e-mail) terugvinden? Kies dan voor actieknop Synchroniseren bovenin de weergave. Kies nadat je de actie hebt uitgevoerd voor F5 om de weergave te verversen.

Let op:

Je moet deze weergave regelmatig synchroniseren met de e-mailserver. Gebruik hiervoor bij voorkeur de geplande taak Synchronisatie status van verzonden e-mails.

Als de e-mail niet kan worden afgeleverd bij de ontvanger zie je dit terug in de kolom Details. Afhankelijk van de informatie die hier staat kun je het probleem oplossen.

Controleer het SPF-record en de E-mailinstellingen

Als je gebruik maakt van de e-mailserver van AFAS Online is het belangrijk dat je aan 2 voorwaarden voldoet:

  • Een correct ingericht SPF-record per afzender/domein.
  • Een bestaande afzender e-mail.

Meer informatie hierover lees je in het artikel Voorwaarden e-mailserver AFAS Online.

Tip:

Om te monitoren of e-mails, die je vanuit Profit verstuurd, aankomen kan je een signaal gebruiken. Je krijgt dan een signaal als het verzenden van een e-mail niet is gelukt. In templateomgevingen kun je hiervoor het signaal Berichten met status 'Fout bij verzenden' gebruiken (dit signaal is niet beschikbaar in oudere template-omgevingen). Dit signaal signaleert of de e-mail succesvol is afgeleverd op de in Profit ingestelde mailserver. Dit zegt dus niets over een succesvolle aflevering van het bericht bij de ontvanger.

Op retourberichten die de ontvangende mailserver stuurt als reactie op het e-bericht (bijvoorbeeld als de mailbox die niet bestaat) kun je geen signalen maken.

Andere mogelijkheden:

1. Als het signaal niet beschikbaar is, gebruik je de gegevensverzameling Berichten om zelf een signaal aan te maken. Deze signalen gelden alleen voor e-mails die verzonden zijn via een berichtsjabloon, terwijl je in Algemeen / Beheer / Verzonden e-mail alle e-mail ziet (ongeacht of deze op basis van een berichtsjabloon is verzonden of niet).

2. Gebruik het standaardsignaal Berichten verstrekking met fout bij verzenden status (Profit).

Limitering in aantallen e-mails door mailserver

Soms is een mailserver ingesteld om het aantal e-mails per minuut te beperken. Meer informatie en mogelijke oplossingen lees je in dit artikel. Je mailserver koppelt dan één van de volgende meldingen terug:

  • 421 4.4.2 Message submission rate for this client has exceeded the configured limit.
  • 4.7.0 Too many messages.
  • MailKit.Net.Smtp.SmtpProtocolException: The SMTP server has unexpectedly disconnected.
  • MailKit.ServiceNotConnectedException: The SmtpClient is not connected.
  • A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond.
  • Unable to read data from the transport connection: An existing connection was forcibly closed by the remote host.