Foutmeldingen Rabobank API-koppeling oplossen bij verzenden en ontvangen communicatieberichten
Dit artikel bevat oplossingen voor de meest voorkomende en bekende foutmeldingen bij Rabobank API-koppeling die kunnen ontstaan bij het verzenden en ontvangen van communicatieberichten.
Om welke rekening gaat het
In de details van de melding (bijna onderaan) kan je zien om welke bankrekeningnummer het gaat en welke foutcode je krijgt. Dit lees je onder de tekst 'Extra tracingdata' in de volledige foutmelding. Je ziet hier het bankrekeningnummer en de foutcode (bij 'HttpStatusCode').
400 (Bad Request)
In de meeste gevallen los je deze melding op door de volgende stappen uit te voeren:
- Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Communicatieprofiel
- Open het communicatieprofiel Rabo Boekhoudkoppeling (API-koppeling)
- Ga naar het tabblad: Bankrekeningen.
- Open de bankrekening die te zien is in de foutmelding en vink Geblokkeerd aan
- Klik op: Opslaan en sluiten
- Klik op de actie Verzenden en ontvangen.
- Open de communicatieprofiel Rabo Boekhoudkoppeling (API-koppeling).
- Ga naar het tabblad: Bankrekeningen.
- Open de bankrekening die je net hebt geblokkeerd en vink het veld Geblokkeerd uit.
- We zorgen met deze actie dat de begindatum van het ophalen van transacties wordt gezet op 12 uur 's nachts van vandaag. De ontbrekende mutaties zullen verder handmatig ingelezen moeten worden.
401 (Unauthorized)
Niet gemachtigd aan de bankkant. Mogelijk wisseling van overeenkomst/bankpas bij de bank.
403 (Forbidden)
- Er is iets gewijzigd aan de bankkant qua machtiging of wisseling van overeenkomst/bankpas, of er moet een rekening opnieuw geactiveerd worden.
404 (Not Found)
- De bankrekening is niet aanwezig in Profit.
- Mogelijk wisseling van overeenkomst/bankpas bij de bank.
- Omgeving teruggezet onder een andere naam.
- Rekening opgeheven/beƫindigd bij de bank.
Raadpleeg voor meer informatie het artikel 404 (Not Found).
500 (Internal Server Error)
- Er is iets gewijzigd bij de bank.
- Storing aan de bankkant.
Vaak gaat het om een tijdelijke storing. Probeer na enige tijd het communicatiebericht opnieuw aan te bieden.
503 (Service Unavailable)
- Rabobankportal niet bereikbaar
- Connectiefout in datastore bij de Rabobank.
Deze melding moet door de Rabobank worden opgelost.
Oplossing voor de meldingen 401, 403 en 404:
Je lost deze melding op door de activatie opnieuw door te lopen. Genereer een activatielink vanuit de omgeving waar de bankrekening(en) toebehoren. Je genereert per omgeving, per bankpas (overeenkomst) 1 URL voor de betreffende rekeningen die je wilt activeren. LET OP! De URL link kan je maar 1 keer gebruiken.
Wil je de bankkoppeling niet (meer) voor de betreffende bankrekening of is de bankrekening opgeheven/beƫindigd bij de bank dan blokkeer je de bankrekening in de communicatieprofiel RBI.
Dit doe je via Algemeen / Communicatieservice / Communicatieprofiel en selecteer communicatieprofiel Rabo Boekhoudkoppeling (API-koppeling). Ga vervolgens naar het tabblad Bankrekeningen en dubbelklik op de rekening. Vink de optie Geblokkeerd aan.
Waar vind je het betaalbestand die je handmatig in de bank kan uploaden als de bankkoppeling niet werkt door storing of de koppeling werkt niet?
Soms moeten betalingen snel de deur uit en is de persoon die de koppeling opnieuw moet maken niet aanwezig.
Je kunt het betaalbestand alsnog handmatig uploaden in de bank. Het betaalbestand zit in de bijlage van het communicatie bericht via Algemeen / Communicatieservice / Communicatiebericht / Communicatiebericht openen / tabblad Bijlage.
Worden communicatieberichten van de bankkoppeling die handmatig zijn geupload opnieuw verzonden als de koppeling weer werkt?
Berichten met de status Versturen bericht mislukt worden niet automatisch opnieuw verzonden, tenzij je de knoppen Berichtstatus herstellen en Bericht verzenden gebruikt.