Je kunt in één Profit-omgeving meerdere werkgevers en hun medewerkers beheren.
Beschrijving
Je kunt je eigen organisatie als werkgever in Profit vastleggen, maar het is ook mogelijk dat bijvoorbeeld een accountantskantoor meerdere werkgevers via één omgeving administreert. Bij een grote organisatie kun je bijvoorbeeld de business-units als werkgevers gebruiken. De verloning in Profit Payroll speelt een belangrijke rol bij de keuze. Neem eventueel contact op met de AFAS Consultant voor meer informatie.
Bij de werkgever leg je o.a. de volgende gegevens vast.
Door het verlonen vanaf periode 1 pas je de VCR-methodiek correct toe en worden de periodecumulatieven correct bepaald. Dit geldt voor zowel nieuwe bedrijven als bedrijven die voorheen via een ander systeem dan Profit werden verloond:
Nieuwe bedrijven
Je legt een nieuw bedrijf (bijvoorbeeld opgericht op 1 mei) in Profit vast, maar je legt in het salarisverwerkingsplan alle perioden vast vanaf periode 1. Er zijn in periode 1 t/m 4 nog geen medewerkers, waardoor de verwerking en accordering weinig tijd in beslag zullen nemen.
Bestaande bedrijven
Voeg een werkgever en medewerkers toe en verloon deze vanaf periode 1.
Je legt een nieuw bedrijf (bijvoorbeeld opgericht op 1 mei) in Profit vast, maar je legt in het salarisverwerkingsplan alle perioden vast vanaf periode 1. Er zijn in periode 1 t/m 4 nog geen medewerkers, waardoor de verwerking en accordering weinig tijd in beslag zullen nemen. Omdat er geen medewerkers zijn, accordeer je de salarisverwerking eerst voordat je de aangifte controleert.
Voor periode 1 t/m 4 onderdruk je de loonaangiften.
Voor het nieuw bedrijf verstuur je de aangiften vanaf periode 5 via de normale werkwijze.
Bestaande bedrijven
Als je Profit tijdens het loonjaar gaat gebruiken, heb je de loonaangifte van de voorgaande perioden al via een ander pakket verricht. Voor een correcte verwerking van TWK-mutaties raden wij aan om de loonaangiften van de perioden die al via een ander pakket zijn verricht, opnieuw met Profit te verzenden naar de Belastingdienst.
De Belastingdienst zegt hierover het volgende:
Het gaat om de situatie waarin een werkgever in de loop van het jaar van softwareleverancier verandert. Bijvoorbeeld nadat de aangiften over januari en februari over dat jaar reeds met het 'oude' pakket zijn ingediend. Om problemen in de loop van het jaar met bijvoorbeeld de cumulatieven te voorkomen, gebeurt het wel dat de werkgever de aangiften over januari en februari opnieuw indient met het nieuwe pakket. Dat kan eenvoudig door de aangiften januari en februari opnieuw in te sturen met het nieuwe pakket. De eerder met het oude pakket ingediende aangiften worden dan overschreven door de opnieuw ingediende aangiften.
Let op:
Start een werkgever gedurende het jaar? Zorg er dan voor dat de instantie Belastingdienst bij de werkgever een ingangsdatum heeft van 1 januari van het betreffende jaar. Hierna kunnen de aangiften van de eerdere perioden worden onderdrukt.