Gebruiksmogelijkheden en presentatie overzicht InSite wijzigen
Je kunt de mogelijkheden, sortering en de indeling van een overzicht wijzigen.
Bij overzichten met kolommen kun je kolommen breder of smaller maken, door de kolomscheiding te verslepen. Bij bepaalde overzichten is dit niet mogelijk, zoals bij het overzichten met vacaturebeschrijvingen en nieuwsberichten. Deze overzichten hebben geen gebruikersinstellingen.
Inhoud |
Uitgebreid overzicht
Je kunt een overzicht op verschillende manieren weergeven, dit bepaal je in de eigenschappen.
Je bepaalt in de eigenschappen ook:
- De standaardsortering, en of de gebruiker deze mag wijzigen.
- Of de gebruiker een filter kan gebruiken (niet beschikbaar in de lijstweergave).
- Of de gebruiker het overzicht mag exporteren naar Microsoft Excel.
Zie ook:
Eigenschappen overzicht in InSite aanpassen:
- Start Sitebeheer en bewerk de weergave
Het eigenschappenscherm verschijnt. Bij het veld Type overzicht zie je de verschillende presentatievormen. Selecteer bij dit veld Uitgebreide weergave.
- Als je het aantal regels van de weergave in de kop wilt tonen, vink je Aantal regels in weergave tonen aan. Het effect is bijvoorbeeld als volgt (afhankelijk van de ingestelde kleuren in het thema).
- Vink de volgende velden aan, als je de betreffende mogelijkheid beschikbaar wilt stellen aan gebruikers:
- Sorteren mogelijk
- Filter beschikbaar
- Exporteren naar Excel
- Weergaveacties tonen (vink dit veld aan om actieknoppen boven het overzicht zichtbaar te maken. Dit is alleen relevant voor weergaven waarbij deze actieknoppen aanwezig zijn).
- Bepaal de standaardsortering van de gegevens in het overzicht.
Selecteer een veld en de bijbehorende sortering. Je kunt de sortering met extra sorteervelden verfijnen.
- Kun je de sortering bij Veld 1, Veld 2, etc, niet aanpassen?
- Sluit het bewerken van de pagina af.
- Ga naar het tabblad Site, Onderhouden / Onderhouden pagina's.
- Zoek de pagina op en pas deze aan.
- Klik op: Aanpassen.
- Publiceer de pagina.
Let op:
Als de door jou ingestelde sortering niet verschijnt, dan heb je al een keer handmatig een sorteeractie uitgevoerd op het overzicht. Een dergelijke sorteeractie op gebruikersniveau heeft voorrang op de sortering die in de weergave-eigenschappen is ingesteld. Voor andere gebruikers die het overzicht nog nooit handmatig gesorteerd hebben, geldt de standaardsortering wel.
Simpel overzicht met hyperlinks instellen
Standaard bevatten de weergave-overzichten in InSite regels die de gebruiker opent door erop te klikken. Je kunt de regels ook tonen met een hyperlink zodat het voor beginnende gebruikers direct duidelijk is dat er na klikken gemanoeuvreerd wordt naar een nieuwe weergave met eigenschappen van de regel. De weergave tonen met hyperlinks is alleen mogelijk bij het type overzicht Simpele weergave.
Je kunt als beheerder via Sitebeheer zelf instellen welk van de velden in de weergaven een hyperlink krijgt. Ongeacht welk veld je kiest, verschijnt na klikken op de hyperlink het eigenschappenscherm van de regel. Let er dus op dat de instelling beantwoordt aan de verwachtingen. Als je het veld Debiteur in de projectregel in de weergave Projecten instelt met hyperlink zal na klikken dus niet het eigenschappenscherm van de debiteur maar dat van het project verschijnen.
Uitzonderingen hierop is dat de hyperlinks van telefoonnummers direct naar de telefoon-app gaan als die is ingesteld. Hetzelfde geldt voor e-mail en hyperlinks naar websites.
Regels in het simpele weergave-overzicht met hyperlinks tonen:
- Start Sitebeheer en bewerk de weergave
De optie om een veld in de regel van de weergave in te stellen als hyperlink is alleen beschikbaar als het type overzicht van de weergave Simpele weergave is.
- Selecteer Simpele weergave bij Type overzicht.
- Vink Weergeven als hyperlink aan.
Je ziet nu het veld Veld.
- Selecteer bij Veld het veld dat Profit met hyperlink moet tonen per regel. Bijvoorbeeld het veld Project in de weergaveregel.
- Klik op: Aanpassen.
- Klik op: Concept publiceren.
- Klik op Ja bij de melding..
Lijstweergave van overzicht
Bij overzichten in InSite kun je kiezen voor de type overzicht Lijst. Hierbij zie je alle velden (uit de onderliggende gegevensverzameling) in één blok, dus niet verdeeld over kolommen.
Dit type overzicht heeft enkele specifieke eigenschappen:
- In de Lijst-weergave van het overzicht van reacties bij dossieritems en documenten toont Profit de instuurdatum met een relatieve omschrijving. Bijvoorbeeld 'Zojuist' of '2 uur geleden'.
- In een lijst-weergave kun je niet sorteren, exporteren of filteren.
- Alleen bij deze weergave kun je bepalen welke velden uit de gegevensverzameling van een pagina je wilt zien.
- Als er een afbeeldingsveld in de gegevensverzameling voorkomt:
- Verschijnt dit altijd links in de Lijst-weergave, ongeacht de positie in de gegevensverzameling.
- Zie je een silhouet als bij de eigenschappen van de persoon geen afbeelding voorhanden is.
Lijst-weergave van overzicht instellen:
- Log in en start Sitebeheer.
- Ga naar het tabblad: Pagina. Klik op: Bewerken.
- Klik op: Indeling.
- Klik op: (het onderdeel met) het overzicht.
- Klik op: Eigenschappen.
- Selecteer Lijst bij Type overzicht.
Je ziet nu het kopje Lijstweergave.
- Vink Alle velden tonen uit en vul het aantal in.
Als er een afbeelding in de gegevensverzameling staat, toont Profit deze altijd. Het aantal geldt dan voor de overige velden.
- Klik op: Aanpassen..
Knop Vorige/Volgende toevoegen
Je kunt aan een onderdeel de knoppen Vorige en Volgende toevoegen. Dit is bijvoorbeeld handig in overzichten of een pagina met veel documenten.
Knoppen Vorige / Volgende toevoegen:
- Log in en start Sitebeheer.
- Ga naar het tabblad: Pagina. Klik op: Bewerken.
- Klik op: Indeling.
- Selecteer het onderdeel waaraan je de knoppen wilt toevoegen.
- Klik op: Eigenschappen.
- Vink Bladeren door sets van regels beschikbaar aan.
Deze instelling is alleen beschikbaar onder de volgende voorwaarden:
- Het overzicht is als onderdeel op een pagina geplaatst.
- De paginahoogte is niet ingesteld op Volledige inhoud.
- Klik op: Aanpassen.
- Klik op: Concept publiceren.
RSS-feed op een overzicht (OutSite)
Je kunt een RSS-feed van een overzicht op OutSite genereren door dit in de eigenschappen van het overzicht aan te geven. De RSS kan alleen gebruikt worden op een bronweergave, niet op een weergave die op een andere weergave gebaseerd is.
RSS-feed instellen:
- Bewerk de overzichtspagina.
- Klik op: Eigenschappen.
- Ga naar het tabblad: Weergave-instellingen.
- Vink RSS beschikbaar aan. Als dit veld niet onderhouden kan worden, dan is het overzicht niet geschikt voor een RSS-feed (bijvoorbeeld omdat het een InSite-overzicht is). Ook is deze functie alleen beschikbaar op originele weergaven en niet op kopieën.
- Klik op: Aanpassen.
- Klik op: Concept publiceren.
RSS-feed raadplegen:
Er zijn twee manieren om de RSS-feed te gebruiken.
De makkelijkste manier: klik op de RSS-knop bovenaan de weergave. Deze knop wordt automatisch getoond als je RSS beschikbaar hebt aangevinkt in de eigenschappen van het overzicht.
Een andere mogelijkheid: voeg je /rss toe aan de URL.
Voorbeeld:
De url van een overzicht is:
https://www.enyoi.com/werkenbij/vacaturebeschrijvingen/overzicht
Dan is de link naar de RSS feed:
https://www.enyoi.com/werkenbij/vacaturebeschrijvingen/overzicht/rss