thumb_up
thumb_down
link
Copy link
Copied
insert_emoticon
lmatfy
Copied

Nieuwe (test)omgeving is niet zichtbaar. Hoe kan dit?

Voer onderstaande controles uit als je nieuwe omgeving niet zichtbaar is.

1. Controleer of de kopieer actie succesvol is uitgevoerd

Controleer eerst of de omgeving die je hebt aangevraagd, succesvol is uitgevoerd. Open hiervoor de omgeving waarin je de aanvraag hebt gedaan. Ga vervolgens naar: Algemeen / Omgeving / Beheer / Kopiëren en controleer of de status Gereed is.

Staat de status nog op Bezig met verwerken? Alle aangevraagde omgevingen komen in een wachtrij terecht. Afhankelijk van de drukte in de wachtrij en de grootte van de omgeving komt de omgeving in de loop van de ochtend beschikbaar. Wij kunnen niet aangeven wanneer dit precies is. Is je omgeving aan het einde van de ochtend nog niet beschikbaar? Stuur dan een incident in bij AFAS Support.

2. Controleer via welke tegel je de omgeving opent

  • Een nieuwe demo of testomgeving krijgt een omgevingsnaam die begint met de letter T, bijvoorbeeld T12345AB en benader je via een aparte test-tegel (zie afbeelding). Zie je geen test-tegel? Dan heb je niet de juiste rechten, of ben je ingelogd met een verkeerd e-mailadres/gebruiker. Lees hieronder verder en controleer samen met je applicatiebeheerder of je de juiste rechten hebt.
  • Heb je een omgeving gekopieerd als nieuwe productie-omgeving (met of zonder dossierbijlagen)? Dan begint je omgevingsnaam met de letter O, bijvoorbeeld O12345AB. Deze omgeving benader je via de 'normale' productie-tegel (zie afbeelding).
  • Heb je een omgeving gekopieerd voor Accept? Dan begint de omgevingsnaam met de letter A, bijvoorbeeld A12345AB. Deze omgeving benader je via een aparte Accept-tegel (zie afbeelding). Het autoriseren van gebruikers voor Accept werkt iets anders. Lees hoe je gebruikers autoriseert voor Accept.

3. Log in met de admin-gebruiker

Een demo of template-omgeving is alleen te benaderen met de admin-gebruiker. Zorg er dus ook voor dat de admin-gebruiker alle rechten heeft.

  1. Heb je de kopieeractie uitgevoerd vanuit de live-omgeving? Controleer dan in je live-omgeving welk e-mailadres gekoppeld is aan de admin-gebruiker.
  2. Heb je de kopieeractie uitgevoerd vanuit een bestaande testomgeving? Controleer dan in de testomgeving welk e-mailadres gekoppeld is aan de admin-gebruiker.

Deze gebruiker kan de nieuwe demo- of template-omgeving benaderen. De admin-gebruiker kan vervolgens nieuwe gebruikers toevoegen.

4. De laatst geopende omgeving wordt automatisch geopend

Bij het openen van de omgeving heb je de optie Standaard laatst geopende omgeving tonen (zie afbeelding) aanstaan. Zet deze optie uit via :Algemeen / Omgeving / Openen. Klik op Opties en zet de optie uit.

5. Controleer de autorisatie van de gebruiker

Laat een collega die wel toegang heeft tot de omgeving de rechten van de betreffende gebruiker controleren. Je controleert dit in de betreffende omgeving. Gaat het om een testomgeving dan controleer je dit door de test-tegel te openen. Ga vervolgens naar de Autorisatie tool en controleer het volgende in de eigenschappen van de gebruiker:

  1. Heeft de gebruiker recht op Profit Windows? Controleer op het tabblad Applicaties of het veld Profit Windows is aangevinkt.
  2. Controleer op het tabblad Algemeen of er een e-mailadres is gevuld en zo ja, of de gebruiker inlogt met het juiste e-mailadres.

    Let op:

    Heb je nog een (oude) bestaande testomgeving? Controleer dan in deze testomgeving welk e-mailadres bij de gebruiker is ingevuld. Als hier een ander/ oud e-mailadres gevuld is, wordt deze bij een nieuwe omgeving namelijk niet overschreden.

  3. Controleer op het tabblad Algemeen of het veld Geblokkeerd is uitgevinkt.

6. Vul de UPN als je inlogt met SSO

Log je in met SSO? Ook in de testomgeving moet de UPN van de gebruiker gevuld zijn. Als er geen UPN is gevuld, log je in met je e-mailadres via twee-factorauthenticatie.

Meer informatie over dit onderwerp vind je in de volgende artikelen

Process

Omgeving

Work area

Algemeen Techniek