OB aangifte accorderen (inrichten)

Voordat de cliënt zijn of haar aangifte kan accorderen, richt je de functionaliteit in. Je stelt per cliënt eenmalig de accorderingswijze in bij de stamgegevens in InSite. Als je wilt dat de cliënt de aangifte via OutSite of de externe portal accordeert, stel je in de fiscale instellingen de workflow en de rapporten in waarmee de aangiften worden klaargezet voor accordering. Het is mogelijk om hier per cliëntengroep van af te wijken.

Inhoud

Accorderingswijze instellen bij de cliënt

In InSite stel je de accorderingswijze per cliënt OB in. Je kiest hier tussen: Akkoordverklaring (post), Accorderen via AFAS OutSite, Accorderen via externe portal (aangifte versturen via portal) en Accorderen via externe portal (aangifte versturen via Profit).

Accorderingswijze instellen bij de cliënt:

  1. Ga naar: InSite.
  2. Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
  3. Klik op:: Fiscaal.
  4. Klik op: OB
  5. Open de cockpit van de cliënt OB.
  6. Klik op: Aanpassen.
  7. Selecteer de gewenste methode bij Accorderingswijze.

  8. Klik op: Aanpassen.

Accorderingswijze aanpassen voor meerdere cliënten

Om de accorderingswijze van meerdere cliënten in één keer te wijzigen, gebruik je de import functie.

Importeren accorderingswijze

  1. Ga naar: Fiscaal / Beheer / Import OB / Cliëntmutatie.
  2. Klik hier voor meer informatie over importeren.
Rapporten instellen

Rapportage ter accordering

Je selecteert per jaar de rapporten die je wilt gebruiken in de accordering.

Akkoorddocument instellen:

  1. Ga naar: Fiscaal / Beheer / Instellingen / Algemeen
  2. Ga naar het tabblad: Rapportage ter accordering.
  3. Klik op: Nieuw.
  4. Filter op Jaar en op Type (OB).
  5. Selecteer de rapporten die je wilt gebruiken voor de accordering.
  6. Klik op: Voltooien.
  7. Klik op: Opslaan en sluiten.

Afwijken per cliëntengroep

Bij een cliëntengroep worden de rapporten op het tabblad Rapportage ter accordering automatisch overgenomen van de fiscale instellingen. Je kunt per cliëntengroep van de fiscale instellingen afwijken.

Ciëntengroep instellen:

  1. Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Cliëntengroep.
  2. Open de eigenschappen van een cliëntengroep.
  3. Ga naar het tabblad: Algemeen.
  4. Vink Fiscale systeeminstellingen gebruiken uit.
  5. Ga naar het tabblad: Rapportage ter accordering.
  6. Selecteer (CTRL+S) de afwijkende rapporten. Je kunt ook geselecteerde rapporten verwijderen (Acties/verwijderen).
  7. Klik op: Opslaan en sluiten.
Type dossieritem accorderen OB

Voor het accorderen van de aangiften via OutSite is het standaard type dossieritem -155 Aangifte OB (Profit) meegeleverd. Met dit dossieritem zijn ook twee workflows meegeleverd. Deze workflows zijn ingericht volgens de best-practice. Het is mogelijk de kopie van deze workflow aan te passen of een nieuwe aan te maken.

Type dossieritem instellen:

  1. Ga naar: CRM / Dossier / Inrichting / Type dossieritem.
  2. Open de eigenschappen van het type dossieritem -155 Aangifte OB (Profit).

    Je beschikt over o.a. de volgende tabbladen.

    • Bewaartermijnen

      Hier kun je bewaartermijnen aanmaken en verwijderen

    • Reactiesjablonen

      Hier kun je reactiesjablonen toevoegen en verwijderen.

    • Workflows

      Je ziet hier de meegeleverde workflows. Hier pas je de meegeleverde workflow aan.

Workflow aanpassen:

Je kunt de workflow Aangifte OB (accorderen OutSite) aanpassen aan je eigen wensen.

  1. Ga naar het tabblad: Workflows.
  2. Open de eigenschappen van de workflow.
  3. Lees hier hoe de workflow editor werkt.

    De standaard workflow kan niet worden verwijderd.

Workflow toevoegen:

Je kunt een nieuwe workflow toevoegen.

  1. Ga naar het tabblad: Workflows.
  2. Klik op: Nieuw.
  3. Vul de omschrijving in.
  4. Selecteer gebaseerd op een lege workflow om een nieuwe, lege workflow aan te maken.
  5. Selecteer gebaseerd op een bestaande workflow om een workflow te kopiëren. Selecteer de gewenste workflow.
  6. Klik op: Voltooien.

    Let op!

    Maak je een nieuwe workflow aan waarmee je de aangifte OB wilt accorderen, dan moet je deze ook koppelen bij de fiscale instellingen.

Klant autoriseren voor accountancy portal

Let op:

Je autoriseert alleen contactpersonen als je accordeert via OutSite.

Om te zorgen dat je contactpersoon bij de klant kan accorderen, moet je deze contactpersoon toevoegen en autoriseren voor de accountancy portal. Lees hier hoe je dit doet.

Pagina's activeren

Om toegang te krijgen tot de juiste pagina's met betrekking tot het accorderen van de aangifte OB, moet je eerst de typen pagina activeren voor InSite en OutSite. Dit doe je in Profit.

Pagina activeren InSite:

  1. Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Site
  2. Open de eigenschappen van InSite.
  3. Ga naar het tabblad: Typen pagina.
  4. Vink Geactiveerd aan achter de pagina Cliënten OB.
  5. Klik op: Opslaan en sluiten.

Pagina activeren in OutSite:

Let op:

Onderstaande procedure geldt alleen als je accordeert via OutSite.

  1. Ga naar: Algemeen / In & OutSite / Site
  2. Open de eigenschappen van de OutSite - Accountancyportal.
  3. Ga naar het tabblad: Typen pagina.
  4. Vink Geactiveerd aan achter pagina Cliënten OB.
  5. Klik op: Opslaan en sluiten.
Voortgang aangifte OB

Je hebt in InSIte de mogelijkheid om een weergave toe te voegen waarin je de status ziet van alle aangiften OB. Als deze pagina niet standaard in je site aanwezig is kan je deze zelf toevoegen.

Nieuwe banner met Voortgang aangifte OB toevoegen:

  1. Ga naar: InSite.
  2. Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
  3. Klik op Sitebeheer.
  4. Ga naar de pagina waar je de weergave wilt toevoegen, bijvoorbeeld Fiscaal of OB.
  5. Klik op: Bewerken.
  6. Klik op: Indeling.
  7. Klik op: Pagina-onderdeel toevoegen en selecteer Banner.
  8. Selecteer Vaste lijst bij Bron.
  9. Klik op: Onderhouden.
  10. Klik op: Nieuw.
  11. Selecteer Alle aangiften OB (gedrag Overzicht) bij Pagina.
  12. Selecteer de Presentatiestijl van de banner.
  13. Klik op: Aanmaken.

Voortgang aangifte OB toevoegen aan bestaande banner:

Beschik je al over een banner voor de OB dan kun je het overzicht aan de banner toevoegen.

  1. Ga naar: InSite.
  2. Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
  3. Klik op Sitebeheer.
  4. Ga naar de pagina waar je de weergave wilt toevoegen, bijvoorbeeld Fiscaal of OB.
  5. Klik op: Bewerken.
  6. Open de eigenschappen van de Banner.
  7. Ga naar het tabblad: Bannerinstellingen.
  8. Klik op: Onderhouden.
  9. Klik op: Nieuw.
  10. Selecteer Alle aangiften OB (gedrag Overzicht) bij Pagina.
  11. Klik op: Aanmaken.
  12. Klik op: OK.
  13. Klik op: Aanpassen.
Workflow accorderen OutSite

In de fiscale instellingen is bij Workflow OB voor OutSite is een kopie gekoppeld van de standaard meegeleverde workflow. Je kunt deze kopie naar eigen wensen aanpassen. Omdat de workflow hier al is gekoppeld werkt de aanpassing meteen. Als je een eigen workflow wilt koppelen, volg je de onderstaande procedure.

Workflow koppelen (alleen voor accorderen via Outsite):

  1. Ga naar: Fiscaal / Beheer / Instellingen / Algemeen.
  2. Ga naar het tabblad: Algemeen.
  3. Selecteer bij Workflow OB voor OutSite je eigen workflow.
  4. Klik op: Opslaan en sluiten.

Direct naar

  1. Aangifte OB accorderen
  2. Aangifte OB accorderen inrichting