Meerdere incassomachtigingen per debiteur vastleggen

Profit maakt automatisch één doorlopende incassomachtiging op basis van het voorkeur bankrekeningnummer (met een IBAN-nummer) van de debiteur, zodra je Automatisch incasseren bij de debiteur aanvinkt. Je kunt zelf handmatig meerdere incassomachtigingen (mandaten) per debiteur toevoegen als dit nodig is. Bijvoorbeeld wanneer verschillende producten of diensten van verschillende bankrekeningen moeten worden geïncasseerd, of wanneer de bank van de klant eist dat er per bankrekeningnummer een aparte machtiging wordt afgegeven.

Je kunt ook meerdere incassomachtigingen aanmaken via de UpdateConnector Dit kan niet via de import van incassomachtigingen. Via de UpdateConnectoren FiInvoice en FiEntries is het bovendien mogelijk om Afwijkend kenmerk machtiging (DdId) van de factuur in te lezen.

Meerdere incassomachtigingen per debiteur vastleggen:

  1. Ga naar: Financieel / Debiteur / Debiteur.
  2. Open de eigenschappen van de debiteur.
  3. Ga naar het tabblad: Bankrekening.

    Controleer of de bankrekeningnummers waarvan je wilt incasseren zijn vastgelegd. Voor SEPA-incasso's moeten dit een IBAN-nummers zijn.

  4. Ga naar het tabblad: Betaling.
  5. Controleer/selecteer de instellingen. Zie voor meer informatie Incasso en incassomachtiging per debiteur instellen.
  6. Ga naar het tabblad: Incassomachtiging.

  7. Klik op: Nieuw om een incassomachtiging toe te voegen.

    1. Selecteer de administratie.
    2. Selecteer het bankrekeningnummer van de debiteur.
    3. Vul Kenmerk machtiging in. Dit kenmerk moet uniek zijn in combinatie met administratie en bankrekeningnummer. Profit stelt automatisch een kenmerk voor, afhankelijk van de incassowijze: 'SR' (Standard Recurrent) of 'SB' (B2B Recurrent). Wijzig het door Profit voorgestelde Kenmerk als deze al bestaat, voeg bijvoorbeeld cijfers of letters toe aan het voorgestelde kenmerk.
    4. Als je al een ondertekend machtiging hebt, kun je direct de datum invullen. Zo niet, dan krijgt de incassomachtiging de status Te ondertekenen.
    5. Klik op: Voltooien.

    Je verstrekt het machtigingsformulier aan de debiteur door het formulier te e-mailen of af te drukken. Zodra je deze terugontvangt, leg je de machtigingsdatum vast in de eigenschappen van de incassomachtiging. Facturen van deze debiteur worden alleen meegenomen in incasso-opdrachten als de datum incassomachtigng gevuld is.

  8. Klik op: Opslaan en sluiten.

Zie ook

Direct naar

  1. Automatische incasso via SEPA
  2. Automatische incasso via SEPA inrichten
  3. SEPA-incasso begrippen en scenario's
  4. Incassomachtiging per debiteur vastleggen
  5. Incassomachtiging per factuur vastleggen
  6. Incasso-instellingen voor factuur wijzigen of raadplegen
  7. Incassomachtigingen raadplegen
  8. Machtigingsformulier afdrukken
  9. Bericht vooraankondiging incasso aan debiteur
  10. Incassowijze SEPA van bestaande debiteur van Standaard naar B2B wijzigen
  11. Bankrekeningnummer wijzigen van bestaande debiteur met bestaande machtiging
  12. Incassokorting verlenen
  13. Incasso-opdracht via SEPA toevoegen
  14. Incasso-opdracht raadplegen en wijzigen
  15. Incasso-bestand genereren en journaliseren
  16. Incasso-opdracht direct verwerken
  17. Incassospecificatie e-mailen of afdrukken
  18. Incasso-opdracht afhandelen
  19. Incasso-opdracht storneren
  20. Automatische incasso verrichten met betaaltermijnen
  21. Automatische incasso verrichten via incassoset
  22. Automatische incasso verrichten via bankkoppeling