Conditie op workflowtaak inrichten

Dit artikel beschrijft de stappen om een conditie aan te maken en te koppelen aan een taak of actie.

Een conditie op een actie wordt gecontroleerd op het moment dat de workflow in de taak komt. Op dat moment controleert Profit of aan een conditie op een taak voldaan wordt. Dit geldt niet voor het type Conditioneel (via geplande taak): in dit geval wordt de actie uitgevoerd als de conditie WAAR is. Ook als de gebruiker geen rechten heeft op deze taak. Zie verder de toelichting in dit helpartikel.

In dit artikel is gave nieuwe functionaliteit verwerkt die beschikbaar is vanaf Profit 1.

Je kunt nu een bestaande conditie van de geopende workflow kopiëren.

Let op:

Pas op bij het combineren van EN-filters over 2 of meerdere gegevensverzamelingen heen. Test dit goed om er zeker van te zijn dat het werkt!

Het is mogelijk twee velden te vergelijken in een filter. Deze methode is niet toegestaan in conditionele workflows.

Lees eerst de aandachtspunten door.

Conditie aanmaken:

  1. Open Profit.
  2. Ga naar: CRM / Dossier / Inrichting / Type dossieritem.
  3. Open de eigenschappen van het type dossieritem.
  4. Ga naar het tabblad: Workflows.
  5. Open de eigenschappen van de workflow.
  6. Selecteer de eerste taak van de workflow.
  7. Voeg een gegevensverzameling toe aan de workflow. De gegevensverzameling moet de velden bevatten die je voor de conditie wilt gebruiken.

    Gegevensverzamelingen bij workflow

  8. Open het vak Conditie en maak een conditie aan.

    Vanaf Profit 1 kun je een bestaande conditie van geopende workflow kopiëren. Selecteer dan gebaseerd op een bestaande conditie en selecteer de te kopiëren conditie.

  9. Via het tabblad Gegevensverzamelingen voeg je het filter toe. Als aan het filter voldaan wordt, is de conditie waar. Als de conditie aan een taak gekoppeld is, zal de taak worden uitgevoerd.

Conditie aan taak koppelen:

  1. Selecteer de taak waarop je een conditie wilt vastleggen.
  2. Open het kader Conditie.

    Je ziet hier de condities die in de workflow zijn vastgelegd. Bij een actie heb je volgende keuzen:

    • Altijd

      De workflowactie is altijd beschikbaar, de gebruiker kan deze handmatig uitvoeren.

    • Geblokkeerd

      De workflowactie is niet beschikbaar.

    • Conditioneel (zonder rechten op taak):

      De actie wordt uitgevoerd als de conditie WAAR is. Ook als de gebruiker geen rechten heeft op deze taak. De conditie wordt eenmalig gecontroleerd, namelijk als de workflow in de taak komt. Als de taak een conditionele actie heeft, dan wordt de actie (eenmalig) gecontroleerd.

    • Conditioneel (rechten op taak):

      De actie wordt uitgevoerd als de conditie WAAR is. De workflowgebruiker moet rechten hebben op de eerste taak in de workflow én op de vervolgtaak . Dit doe je door de juiste rol te selecteren bij de bestemming. Ook moet Tonen in takenlijst aangevinkt zijn. De conditie wordt eenmalig gecontroleerd, namelijk als de workflow in de taak komt. Als de taak een conditionele actie heeft, dan wordt de actie (eenmalig) gecontroleerd.

    • Conditioneel (via geplande taak): in dit geval wordt de actie uitgevoerd als de conditie WAAR is. Ook als de gebruiker geen rechten heeft op deze taak.

    Let op:

    Gebruik deze optie alleen bij taken die intern zichtbaar zijn. Bij de zichtbaarheid Alleen extern werkt de geplande taak niet.

    De conditie wordt gecontroleerd als de workflow in de taak komt. Daarnaast zal de conditie elke dag opnieuw gecontroleerd worden via de geplande taak Workflowtaak conditioneel afhandelen. Hierdoor kun je de conditie dus elke dag opnieuw controleren.

    Zorg dat de geplande taak Workflowtaak conditioneel afhandelen is ingepland (maximaal 1 keer per dag).

Direct naar

  1. Conditie toevoegen in workflow
  2. Conditie op workflowtaak inrichten
  3. Voorbeeld reiskosten
  4. Aandachtspunten bij conditionele workflows