Wachtorder

Een wachtorder is een order die nog niet wordt uitgeleverd.

Een artikel dat in een order op Wachtorder staat, wordt niet uitgedraaid als pakbon.

Een wachtorder gebruik je bijvoorbeeld als afroeporder.

Voorbeeld: 

Met een wachtorder kun je een order aanmaken, waarin de klant 1200 stuks bestelt voor het hele jaar. Je kunt per maand het aantal in wachtorder aanpassen, zodat er elke maand 100 stuks uitgeleverd worden. Aangezien de artikelen in wachtorder staan, komen deze niet mee bij het genereren van pakbonnen.

Wachtorders kun je ook gebruiken als tijdelijke wachtstand voor een artikel met voorraad controle Controle op vrije voorraad (verkooporder en pakbon) of Controle op economische voorraad (verkooporder). Als Profit bij deze controlemethoden vaststelt dat er niet genoeg voorraad is, kun je de orderregel in zijn geheel op wachtorder zetten.
Als een artikel met strikte voorraadcontrole wordt ingekocht blijven eventuele wachtorders voor dit artikel in principe op wachtorder staan. De verkooporder wordt dan niet in het verkoopproces naar de pakbon meegenomen.

Je kunt wachtorders wel handmatig wijzigen door het aantal in wachtorder te verminderen (als afroeporder). Ook kun je handmatig een inkooporder toewijzen of  automatisch laten toewijzen via de Orderplanning. Je kunt ervoor zorgen dat ook wachtorders worden meegenomen in de toewijzing van inkooporders (alleen via Orderplanning) door dit in te stellen in het artikel.

Als je wachtorders wilt gebruiken moet je dit eerst inrichten.

Voorraadtekort naar wachtorder

en wachtorder is een order die nog niet wordt uitgeleverd. 'Wachtorder' treedt in werking als in het artikel bij de manier van voorraadcontrole Controle op vrije voorraad (verkooporder en pakbon) is ingesteld. Als daardoor bij een verkooporderregel een voorraadtekort wordt gesignaleerd, zal gevraagd worden of je de hele orderregel op wachtorder wilt zetten. Zo ja, dan zie je dit in het veld Aantal wachtorder.

Bij een wachtorder wordt geen voorraad gereserveerd omdat je altijd zelf bepaalt wanneer uitgeleverd moet worden, mits er voldoende voorraad is. Wel kun je met behulp van de functie Orderplanning een inkooporder toewijzen, waarna de pakbon wel gegenereerd wordt.

Voor deze functie is het belangrijk dat het veld Aantal wachtorder opgenomen is in de boekingslay-out van de verkooporder.

Verkooporder met voorraadtekort in wachtorder zetten - strikte voorraadcontrole:

  1. Voeg een nieuwe verkooporder toe met een artikel waarbij de Voorraadcontrole op Controle op vrije voorraad (verkooporder en pakbon) staat.

    Wanneer op het moment van boeken van de verkooporder onvoldoende voorraad van dit artikel aanwezig is verschijnt hiervan een melding met de vraag of je de regel in wachtorder wilt zetten.

  2. Klik op: Ja.   (Als je Nee zegt, kun je de orderregel niet afmaken en moet je eerst het order aantal verlagen.)

    Het totale aantal van het artikel wordt nu in wachtorder gezet.

Als je een Bestelvoorstel-voorziening hebt gemaakt bij dit artikel, zal de orderregel automatisch verder uitgeleverd worden. Is dit niet het geval, dan kan je ook geen pakbon maken van deze orderregel op wachtorder en ook geen inkooporder genereren.

In dat geval moet je handmatig een inkooporder toevoegen, de ontvangst boeken en handmatig deze verkooporder uitleveren.

Artikelen die in wachtorder staan en waarvoor voldoende voorraad is, handmatig uit wachtorder halen:

  1. Ga naar: Ordermanagement / Verkoopproces / Verkooporder.
  2. Open de eigenschappen van verkooporder waarin het artikel in wachtorder staat.
  3. Selecteer de juiste boekingslay-out.
  4. Ga naar: de regel met het artikel dat in wachtorder staat. De regel met artikel 1000 heeft bijvoorbeeld 10 stuks in wachtorder staan.
  5. Stel het aantal op 0 (nul) of verminder het aantal.
  6. Maak nu een pakbon aan.
  7. Het artikel komt nu mee op de pakbon omdat er voldoende voorraad is. Als er onvoldoende voorraad is krijg je hiervan weer een melding.

Hele order handmatig wachtorder

Je kunt een order als geheel handmatig in Wachtorder zetten.

Dit doe je bijvoorbeeld als de verkooporder:

  • pas uitgeleverd wordt in de (verre) toekomst.
  • op afroep uitgeleverd wordt.

Als je een order handmatig in wachtorder zet, parkeer je deze als het ware. De orderregel wordt nu buiten het normale orderproces gehouden, tot het moment dat je zelf handmatig een actie verricht op de wachtorderregel. Wel kun je met behulp van de functie Orderplanning een inkooporder toewijzen, waarna de pakbon wel gegenereerd wordt.

Let op: 

Als je een hele order of een gedeelte van een order handmatig in wachtorder zet, wordt, voor het gedeelte dat in wachtorder gezet wordt, geen voorraad gereserveerd!

Hele verkooporder als backorder toevoegen:

  1. Ga naar: Ordermanagement / Verkoopproces / Verkooporder.
  2. Klik op: Nieuw
  3. Selecteer de boekingslay-out Verkooporder geavanceerd (Profit) of een boekingslay-out die daarop gebaseerd is.

    Hierin zijn meer tabbladen en velden standaard beschikbaar.

  4. Selecteer de verkooprelatie.
  5. Ga naar het tabblad: Order.
  6. Vink Backorder aan.

    Je kunt bij bestaande regels dit veld niet aanvinken, dit kan alleen als je nieuwe regels toevoegt.

  7. Vul de artikelregels in.
  8. Klik op: Opslaan en sluiten.

Wachtorder toewijzen aan inkooporder (Orderplanning)

Voor een wachtorder wordt niet automatisch voorraad gereserveerd en uitgeleverd. Bij een afroeporder zul je altijd de wachtorder handmatig afhandelen. Bij een wachtorder die veroorzaakt wordt door voorraadtekort, wil je er meestal wel voor zorgen dat op een inkooporder gereserveerd wordt, zodat je de wachtorder uit kunt leveren. In dit geval kun je handmatig of automatisch een inkooporder toewijzen aan de wachtorder(regel).

Wachtorder handmatig toewijzen aan inkooporder:

  1. Handmatig toewijzen doe je in de wachtorder zelf. Dit komt overeen met de normale procedure voor het toewijzen van verkoopregels aan een inkoopregel.

    Automatisch toewijzen kan alleen via de Orderplanning. Ook handmatig toewijzen is daar mogelijk.

Zie ook