Versturen aangifte IB aan Belastingdienst

Na het afronden van de aangifte kan de aangifte worden afgedrukt en verstuurd naar de Belastingdienst.

Inhoud

Versturen aangifte aan Belastingdienst

Je kunt de aangifte IB op verschillende manieren versturen aan de Belastingdienst:

  1. De aangifte wordt automatisch klaargezet als je deze accordeert via Outsite.

    Meer informatie:

    Accorderen via externe portal (aangifte versturen via portal)

  2. Je scant de barcode van de aangifte in via Fiscaal / Algemeen / Inscannen codes / Klaarzetten aangifte.

    Je kunt de barcode inscannen of handmatig invullen.

    Meer informatie:

    Klaarzetten aangifte met inscannen codes

  3. Je zet de aangifte handmatig klaar via de eigenschappen van de cliënt. Dit wordt hieronder beschreven.

Handmatig klaarzetten van de aangifte en versturen aan Belastingdienst

  1. Ga naar: Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB.
  2. Open de eigenschappen van de cliënt.
  3. Ga naar het tabblad: Voortgang.
  4. Open de eigenschappen van het belastingjaar.
  5. Ga naar het tabblad: Aangifte.
  6. Vink Toestemming om aangifte elektronisch te verzenden aan.
  7. Klik op de actie: Klaarzetten
  8. Klik op: Opslaan en sluiten

    Let op:

    Als het elektronisch bericht niet wordt aangemaakt of verstuurd, kan de aangifte geblokkeerd staan. Ga hiervoor in de eigenschappen van de cliënt naar het tabblad Aangifte. Kies hier voor actieknop 1: Deblokkeren aangifte.

  9. Ga naar:  Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
  10. Klik op: Voltooien.
  11. Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.

Nadat je de aangifte hebt verstuurd kun je contact opnemen met de Belastingdienst over de verstuurde aangifte, je kunt nu de taak Communicatie over verstuurde aangiften starten.

Elektronische aangifte

Als je de aangifte Elektronisch verstuurt dan wordt de aangifte automatisch klaargezet op het moment dat je de aangifte retour krijgt van de cliënt. Je hoeft nu alleen maar te kiezen voor Klaarzetten aangifte en vervolgens voor Verzenden en Ontvangen om de aangifte te versturen aan de Belastingdienst.

Bij het versturen van de aangifte wordt gecontroleerd of er fouten zijn in het verificatiescherm. Als die er zijn wordt de aangifte niet verstuurd en wordt de foutmelding opgeslagen.

Aangifte IB opnieuw versturen aan Belastingdienst

Je kunt de laatste versie van een aangifte opnieuw versturen aan de Belastingdienst. Een oudere versie van de aangifte wordt geblokkeerd en kan niet meer verzonden worden.

Voorbeeld: 

Een aangifte met versienummer 1 kun je via Postvak Uit vaker versturen naar de Belastingdienst. Als er een nieuwe versie komt van de aangifte krijgt deze versienummer 2. Op dat moment wordt de aangifte met versienummer 1 geblokkeerd omdat dit niet meer de meest recente versie is. De aangifte met versienummer 2 mag je vaker versturen aan de Belastingdienst.

Aangifte(n) herstellen en opnieuw verzenden na fout:

  1. Ga naar: Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB.
  2. Open de eigenschappen van de cliënt.
  3. Ga naar het tabblad: Voortgang.
  4. Open de eigenschappen van het belastingjaar.
  5. Ga naar het tabblad: Aangifte.
  6. Vink Toestemming om aangifte elektronisch te verzenden aan.
  7. Klik op de actie: Klaarzetten.

  8. Klik op: Opslaan en sluiten.
  9. Ga naar: Fiscaal / Algemeen / Aanmaken elektronisch bericht.
  10. Klik op: Volgende.
  11. Klik op: Voltooien.
  12. Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.

Direct naar

  1. Aangifte IB uitwerken
  2. Fiscale stappenflow inrichten
  3. Aangifte IB plannen
  4. Gegevens aangifte IB opvragen
  5. Controleren volledigheid ontvangen gegevens IB
  6. Simulatie IB
  7. Aangifte IB opstarten
  8. Aangifte IB verwerken
  9. Aangifte IB controleren
  10. Aangifte IB accorderen
  11. Aangifte IB afdrukken
  12. Klaarzetten aangifte IB
  13. Versturen aangifte IB aan Belastingdienst
  14. Communicatie over verstuurde IB aangiften
  15. Cliënt IB beoordelen