Profit Communication Center (PCC) installeren en koppelen aan omgeving
Als je analyses wilt openen of bewerken dan heb je het Profit Communication Center (PCC) nodig.
Je installeert het PCC op je eigen computer en je koppelt je omgeving aan het PCC. Als het PCC al geïnstalleerd is, moet je alleen de omgeving nog koppelen.
Let op:
Als je meerdere omgevingen hebt, kun je deze koppelen aan het PCC. Lees de onderstaande informatie door en de aparte toelichting.
Inhoud |
Voorbereidingen beheerder
De beheerder in je organisatie voert deze stappen uit, zodat gebruikers de installatiebestanden kunnen downloaden en installeren. Als je nog helemaal moet beginnen met het uitrollen van het PCC, lees dan de volledige installatieprocedure voor de beheerder.
Gebruikers autoriseren:
- Ik wil gebruikers autoriseren voor de installatie via Profit
- Zorg ervoor dat gebruikers voldoende rechten hebben om het PCC te installeren op hun computer.
App connector deblokkeren:
- Ga naar: Small Business / Beheer / App connector.
- Deblokkeer de app connectoren Profit Communication Center en AFAS Temporary Office Access.
Stappenplan als je Profit gebruikt
Je installeert het PCC en koppelt je omgeving aan het PCC. Het PCC is een Windows-applicatie die je installeert op een Windows-pc met een door AFAS ondersteunde Windows-versie.
Na de installatie koppel je de (eerste) omgeving aan je computer door de instellingen van die omgeving te downloaden en te installeren.
Let op:
Tijdens het installeren van het pcc op je computer kan een herstart van je computer nodig zijn.
Bestanden downloaden:
- Open de omgeving die je in combinatie met het PCC wilt gebruiken.
- Ga naar: Small Business / Uitvoer / Communication Center / Installatie opslaan.
Let op:
Zie je de map op je eigen computer/netwerk niet staan? Lees dan het artikel over het benaderen van bestandslocaties.
- Sla het bestand op je lokale computer op.
- Ga naar: Small Business / Uitvoer / Communication Center / Instellingen opslaan.
- Sla het bestand op je lokale computer op.
PCC installeren:
- Open Windows Verkenner op je eigen pc.
- Open de map waar je de installatiebestanden hebt opgeslagen.
- Dubbelklik op het installatiebestand PccSetup om de installatie te starten.
- Doorloop de installatiewizard.
Omgeving koppelen:
- Dubbelklik op het bestand Settings.poci om de omgeving te koppelen.
Bij een succesvolle koppeling verschijnt de melding Omgeving is succesvol toegevoegd. Daarna kun je het Profit Communication Center gebruiken.
Er volgt nog wel een notificatie.
Je bent nu klaar met het koppelen van het PCC (het bestand settings.poci wordt automatisch verwijderd).
Lukt het niet om het PCC te koppelen? Probeer dan deze stappen.
Krijg je een foutmelding? Zoek deze dan op in het Help Center.
Heb je meerdere omgevingen? Dan kun je nog een omgeving koppelen.
Omgeving aan Profit Communication Center koppelen
Gebruik deze procedure als het PCC al op je werkstation is geïnstalleerd (bijvoorbeeld door de beheerder). Door de instellingen te installeren, koppel je het PCC aan een bepaalde omgeving.
Een andere toepassing: je werkt met meerdere omgevingen. Na de (eerste) installatie is het Profit Communication Center klaar voor gebruik in combinatie met de omgeving die gebruikt is voor de download. Als je ook andere omgevingen hebt, kun je het PCC ook in combinatie met die omgevingen gebruiken. Koppel de gewenste omgevingen aan het PCC, zie ook de aparte beschrijving..
Omgeving koppelen:
- Open de omgeving die je in combinatie met het PCC wilt gebruiken.
- Ga naar: Small Business / Uitvoer / Communication Center / Instellingen opslaan.
Sla het bestand op je lokale werkstation op.
- Open Windows Verkenner op je eigen pc.
- Open de map waar je het instellingenbestand Settings.poci hebt opgeslagen.
- Voer het instellingenbestand Settings.poci uit op je werkstation. Hiermee leg je je eigen instellingen vast, zodat je het Profit Communication Center kunt gebruiken in combinatie met een omgeving.
Alternatieve werkwijze:
Let op:
Als je de instellingen niet via de bovenstaande procedure kunt vastleggen, gebruik je de volgende procedure om het instellingenbestand in het Profit Communication Center in te lezen.
- Start het PCC op je werkstation.
- Als het PCC al actief is, start je deze applicatie via de Windows Systeemwerkset ('System tray'):
- Klik op: Toevoegen.
- Selecteer het instellingenbestand.
- Klik op: Openen.
PCC bijwerken naar de laatste versie
Je kunt het PCC automatisch laten bijwerken, als er nieuwe versie van het PCC beschikbaar is.
Let op:
Als gebruiker moet je het recht hebben om installaties uit te voeren op je werkstation.
Als je het PCC niet kunt bijwerken, controleer dan of de Profit-beheerder in je organisatie dit heeft uitgeschakeld. De beheerder kan het automatisch bijwerken uitschakelen, bijvoorbeeld omdat applicaties altijd centraal worden uitgerold.
Naast de onderstaande methoden kun je de laatste versie van het installatieprogramma altijd downloaden via de AFAS Klantportal.
PCC automatisch bijwerken:
- Controle op een nieuwere versie
Als je het PCC start, controleert het PCC automatisch op een nieuwe versie. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het starten van je pc. Als er een nieuwe versie is, wordt er eenmalig een Windows-notificatie getoond.
Je kunt zelf ook controleren of er een nieuwe versie is op één van de volgende manieren:
- Start het PCC, de controle wordt automatisch uitgevoerd.
- Als het PCC al gestart is, klik je op Controleren.
- Klik met de rechtermuisknop op het pictogram van het PCC en klik op Controleren op Updates.
- Klik Bijwerken als er nieuwe versie gevonden is.
De installatiewizard zal controleren of alle benodigde software-componenten aanwezig zijn op je systeem. Als dit niet zo is, geef je toestemming om deze onderdelen te laten installeren.
Zie ook
- PCC deïnstalleren
- Dossieritems insturen vanuit Microsoft Office en Windows Verkenner
- Bijlage bij dossieritem bewerken in InSite