Je meldt je aan en activeert de bankkoppeling tussen ABN AMRO Internet Bankieren en Profit.
Voordat je de bankrekening gaat activeren moet deze zijn vastgelegd in Profit en gekoppeld aan het dagboek bank.
Let op:
Ben je klant van ABN AMRO Access Online? Dan kun je stap 1 uit dit artikel niet uitvoeren. Stap 2 en 3 moet je wel uitvoeren. Neem voor verdere vragen over de koppeling met ABN AMRO Access Online contact op met ABN AMRO.
Je kunt geen bankkoppeling leggen met een meewerklicentie. Het is verplicht dat je op de site van de bank inlogt met hetzelfde licentienummer (12345.XXX) als het licentienummer van de omgeving (12345) waarin je de koppeling legt.
Met de bankkoppeling van ABN AMRO worden bij de bankafschriften geen transactiecodes meegestuurd. Controleer voordat je de bankkoppeling activeert of je bij het automatisch verwerken van bankafschriften in Profit gebruikmaakt van transactiecodes.
Bankkoppeling tussen ABN AMRO en Profit aanmelden en activeren:
Je meldt de bankkoppeling aan en activeert deze in 3 stappen.
Stap 1: Bankkoppeling ABN AMRO direct online aanvragen bij de bank:
Heb je toegang tot ABN AMRO Internet Bankieren? Je vraagt de bankkoppeling dan eenvoudig aan via het online aanvraagformulier bij de ABN AMRO. Op de website van de ABN AMRO vul je onderstaand aanvraagformulier voor de bankkoppeling in. Je kunt het formulier alleen invullen als je (met behulp van de E.dentifier) bent ingelogd op ABN Amro Internet Bankieren.
In het online aanvraagformulier geef je AFAS Software op als boekhoudleverancier van je (online) boekhouding.
Je vult je AFAS-deelnemersnummer in bij Contract- of administratienummer boekhouding.
Heet je omgeving bijvoorbeeld O12345AA, dan is het deelnemernummer 12345. Je geeft dus niet O12345AA op.
Selecteer (in het online aanvraagformulier) bij Welk rekeningnummer wilt u koppelen aan uw (online) boekhouding? het rekeningnummer dat je wilt koppelen.
In het online aanvraagformulier wordt automatisch een lijst van de beschikbare bankrekeningen getoond. In deze lijst worden alleen de ABN AMRO betaalrekeningen getoond. Alleen EURO-rekeningen kunnen worden geselecteerd.
In het onderdeel Wat zijn de gegevens van de rekeninghouder? vul je de gegevens van de contactpersoon.
Met dit onderdeel wordt vastgelegd welke persoon binnen de organisatie de aanvraag voor de bankkoppeling heeft gedaan. De gegevens worden ook gebruikt voor het versturen van de bevestigingsmail (na het afronden van het aanvraagformulier).
Vul bij het e-mailadres het adres in waar de bevestigingsmail heen gestuurd moet worden. Klanten die via een accountantskantoor werken kunnen hier het beste het e-mailadres van het accountantskantoor invullen!
De gegevens in het onderdeel Bedrijfsgegevens worden automatisch gevuld met de gegevens die bij de ABN AMRO bekend zijn. Je kunt de gegevens in dit onderdeel niet aanpassen.
Tot slot accepteer je de voorwaarden voor de boekhoudkoppeling en ga je (online) akkoord met de aanvraag.
Zodra je de voorwaarden voor de bankkoppeling (online) hebt geaccepteerd neemt de ABN AMRO de aanvraag in behandeling. De ABN AMRO (afdeling Fulfilment & Service) verifieert de aanvraag en stuurt een bevestiging van de juistheid van de aanvraag naar AFAS.
Na controle door AFAS, waaronder het door jou ingevulde deelnemersnummer, ontvang je van AFAS een e-mail met een bevestigingsverzoek voor de bankintegratie. Je ontvangt deze e-mail op het e-mailadres dat je hebt ingevuld op het aanvraagformulier. Het e-mailbericht heeft als onderwerp Bevestiging AFAS Bankintegratie.
Heb je geen toegang tot ABN AMRO Internet Bankieren? Dan vraag je de bankkoppeling telefonisch bij de ABN AMRO aan. Klanten zonder Internet Bankieren vragen de bankkoppeling aan via hun client service afdeling bij ABN AMRO.
Stap 2: Bankkoppeling bevestigen via e-mail en activatiecode kopiëren:
Zodra de ABN AMRO de koppeling tot stand heeft gebracht, ontvang je van AFAS een e-mail op het e-mailadres dat je hebt ingevuld op het aanvraagformulier. Het e-mailbericht heeft als onderwerp Bevestiging AFAS Bankintegratie. De e-mail met het bevestigingsverzoek wordt automatisch gegenereerd. Beantwoording (reply) op dit bericht wordt niet gelezen. Eventuele vragen kun je stellen via de AFAS Klantportal.
Let op:
Het kan 2 tot maximaal 5 werkdagen duren voor je de e-mail met het bevestigingsverzoek ontvangt. Heb je na 5 werkdagen nog geen activatiemail ontvangen? Stuur dan een incident in via de AFAS Klantportal.
Open de e-mail met het bevestigingsverzoek. Deze e-mail bevat een hyperlink met een uniek aanvraagnummer, bijvoorbeeld:
Klik op de hyperlink in de e-mail.
Als je op de hyperlink klikt en inlogt om de koppeling te bevestigen, krijg je een activatiecode. Deze activatiecode moet je binnen 24 uur gebruiken!
Je wordt nu vanuit de e-mail met het bevestigingsverzoek doorgestuurd naar het inlogscherm van het AFAS Online Portal.
Je logt in op basis van twee-factorauthenticatie. Gebruik hiervoor hetzelfde e-mailadres en wachtwoord dat je gebruikt bij het inloggen op de AFAS Online Portal en bevestig het inloggen via SMS of met AFAS Pocket.Door in te loggen op deze pagina authenticeer je jezelf als AFAS Online gebruiker en bevestig je de instellingen van de bankrekeningnummers in Profit.
Je gegevens worden doorgegeven aan de AFAS Bank Integratie Service. Deze controleert het aanvraag- en deelnemersnummer waarmee je ingelogd bent. Als bij deze controle het deelnemersnummer niet overeenkomt, krijg je de melding dat de aanmelding niet kan worden bevestigd. Neem in dit geval contact op met het AFAS Support Center. Als het deelnemersnummer wél overeenkomt en de verwerking in de Bank Integratie Service geen fouten oplevert, dan verschijnt onderstaande bevestigingspagina. De bevestigingspagina geeft instructies voor de activering en de activatiecode (PIN-code).
Plak de activatiecode eventueel in het Kladblok (of schrijf de activatiecode op), omdat de activatiecode alleen op dit scherm wordt getoond. Je krijgt de activatiecode niet per e-mail toegestuurd.
Let bij het noteren van de activatiecode op hoofdletters en kleine letters. Je moet de activatiecode binnen 24 uur gebruiken, anders verloopt de code. Als je activatiecode is verlopen krijg je hiervan een melding.
Stap 3: Bankkoppeling in Small Business activeren en bankrekening controleren:
Start Small Business.
Ga naar: Small Business / Inrichting / Financieel / Bankrekening.
Klik op de actie: Bankintegratie activeren.
Let op:
Voordat je de bankrekening gaat activeren moet deze aanwezig zijn in Profit. Je hoeft bij het activeren in Profit geen bankrekening te selecteren. Profit controleert namelijk alle rekeningen die gekoppeld kunnen worden met de activatiecode.
Als je voor meerdere rekeningen tegelijk de bankkoppeling hebt aangemeld bij de bank, dan kun je voor deze rekeningen dezelfde activatiecode gebruiken om de bankintegratie in Profit te activeren. Ook als het gaat om verschillende omgevingen dan kan je dezelfde activatiecode gebruiken.
Selecteer Bank Integratie Service (BIS) bij Type en klik op: Volgende.
Het type bankkoppeling Isabel Connect is voor Belgische klanten en Rabobank Business Account InSight is alleen van toepassing voor een aantal pilotklanten.
Vul de activatiecode in.
Selecteer bij Administratie filter de administratie waar de bankrekening in zit!
Tip!
Heb je meerdere administraties in één omgeving met veel bankrekeningen dan adviseren we om bij het activeren wel een administratie filter te vullen. Hiermee kan Profit sneller de bankrekening vinden en activeren. Deze actie voer je per bankrekening (met administratie filter) uit met dezelfde activatiecode.
Dit veld is alleen beschikbaar voor SE- en AL-klanten van Profit.
Klik op: Voltooien.
De klantomgeving haalt een activatiebericht op met de gegevens van de gekoppelde bankrekeningnummers en importeert dit bericht in Profit.
Profit geeft dan de melding: 'Het activeren van de bankintegratie is voltooid'. Onder deze melding krijg je een overzicht van de rekeningnummer(s) die je zojuist hebt geactiveerd.
Als er geen activatiegegevens klaarstaan krijg je een foutmelding.
Klik op: OK.
Controleer tenslotte in de eigenschappen van de bankrekening of de bankkoppeling goed is toegevoegd.
Ga naar: Small Business / Inrichting / Financieel / Bankrekening.
Open de eigenschappen van het bankrekeningnummer.
Ga naar het tabblad: Bankintegratie.
Controleer de instellingen van dit bankrekeningnummer:
Als je geen gegevens ziet is er geen bankkoppeling geactiveerd. Wanneer je bij het aanmelden drie keer een onjuiste activatiecode hebt ingevuld of er meer dan 1 dag is verstreken nadat je de activatiecode hebt ontvangen, dan is de activering mogelijk niet gelukt. Herhaal in dit geval alle bovenstaande stappen en meld jezelf opnieuw aan voor de bankintegratie. Je krijgt dan een nieuwe activeringscode die je in Profit bij het bankrekeningnummer kunt invullen.
Zie je op in de weergave Bank/valuta-koppeling wél een regel staan? Dat betekent dat de bankkoppeling geactiveerd is!
Controleer of er credentials zijn bij de rekening. In de kolom Heeft credentials moet een vinkje staan, anders is de bankkoppeling niet goed geactiveerd.
Na het activeren kan het 24 uur duren voordat je de eerste bankafschriften ontvangt. Je ontvangt alleen een bankafschrift als er in die tijd mutaties zijn geweest op de bankrekening.