Bankrekening inrichten voor automatische incasso via SEPA
Je richt je eigen bankrekeningnummer in voor incasso's en je koppelt het dagboek en de tegenrekening voor het boeken van de betalingen onderweg.
Bankrekeningnummer voor automatische incasso inrichten:
- Ga naar: Small Business / Inrichting / Financieel / Bankrekening.
- Open de eigenschappen van het bankrekeningnummer.
- Ga naar het tabblad: Bankrekening.
- Het IBAN-nummer moet ingevuld zijn.
- Selecteer de hash-controle bij Methode integriteitskenmerk als je dit controlegetal wilt gebruiken voor visuele SHA controle bij incasso- en betaalbestanden. Selecteer Geen integriteitskenmerk als je geen hash-controle wilt gebruiken.
Als je dit wel wilt, vraag dan na bij je bank welke controle je moet gebruiken. Enkele mogelijkheden:
- SHA256-File: Deze methode voegt de SHA256 ook aan de xml van het SEPA-bestand toe. Dit is specifiek gemaakt voor de ABN AMRO bank. Het komt een enkele keer voor dat de bank het bestand niet accepteert, selecteer in dat geval alsnog SHA256.
- SHA256: genereert alleen de SHA256 en plaatst deze in de betaaltabel. Dit is voor de andere banken en kun je gebruiken om een visuele controle uit te voeren.
- Ga naar het tabblad: Incasso.
- Vul de bestandsgegevens voor het incassobestand in. Selecteer het bestandsformaat SEPA Direct Debits bij Bestandsformaat SEPA.
Gebruik de juiste extensie. Voor 'SEPA' adviseren wij '.XML'.
- Vink Incasso direct verwerken aan als je direct na het toevoegen van de incasso-opdracht wilt starten met het verwerken (genereren) van het incasso-bestand.
- Selecteer het dagboek en de tussenrekening voor het boeken van de betalingen onderweg.
- Vul een minimum- en maximumbedrag per debiteur in.
- Het maximumbedrag van de incasso-opdracht is het periodelimiet-bedrag van de incasso-opdracht. Dit staat in het incassocontract.
- Selecteer de rapporten.
- Klik op: OK.
Zie ook: