Bankrekening voor betaalopdracht (SEPA) inrichten

Je bepaalt in de eigenschappen van jouw eigen bank de bestandslocatie voor het betalingsbestand, het dagboek en de tegenrekening voor het boeken van de betalingen onderweg. Ook koppel je het gewenste rapport voor de opdrachtbrief en betaalspecificatie. Dit richt je in per bankrekeningnummer.

Bankrekening en bestandslocatie voor de betaalopdracht (SEPA) inrichten:

  1. Ga naar: Small Business / Inrichting / Financieel / Bankrekening.
  2. Open de eigenschappen van het bankrekeningnummer.
  3. Ga naar het tabblad: Bankrekening.

    Fin_Bankrekening inrichten voor SEPA-betalingen (20)

  4. Het IBAN-nummer moet ingevuld zijn.

    Voeg dit veld ook toe aan de eigen rapporten en weergaven zodat je het bij de controle bij de hand hebt.

  5. Vink Bestandslocatie aanpasbaar bij verwerken opdracht aan als je wilt dat een gebruiker tijdens het verwerken van de incasso- of betaalopdracht de bestandslocatie nog 'handmatig' in de opdracht kan aanpassen. Vink je dit veld uit, dan kan dit niet. De standaard bestandslocatie van de betaalopdracht stel je in op het tabblad Betaling in de eigenschappen van de bankrekening. De standaard bestandslocatie van de incasso-opdracht op het tabblad Incasso.
  6. Ga naar het tabblad: Betaling.

    Let op:

    Als je dit tabblad niet ziet, dan pas je de autorisatie voor dit tabblad aan.

    Fin_Bankrekening inrichten voor SEPA-betalingen

  7. Vul de bestandsgegevens met de bestandslocatie voor het betalingsbestand in. Selecteer het betaalformaat SEPA Credit Transfer (22) bij Bestandsformaat SEPA.

    Het is verstandig om de bestandsnaam een juiste extentie te geven. Voor 'SEPA' raden wij '.XML' aan. Bijvoorbeeld SEPA_Terugbetaling.xml.

  8. Vul Bestandslocatie voor het betalingsbestand in.
  9. Vink Betaalopdracht direct verwerken aan als je direct na het toevoegen van de betaalopdracht de wizard wilt opstarten voor het verwerken (genereren) van het betaalbestand.
  10. Vink Opdracht als één post terugmelden aan als het bankafschrift-bestand met betaaltransacties één totaalbedrag bevat. Vink het veld uit als het bankafschrift bestand alle afzonderlijke betalingen bevat van een SEPA betaalopdracht.
  11. Selecteer het dagboek en de tussenrekening voor het boeken van de betalingen onderweg.
  12. Vul een minimum en maximum bedrag per crediteur en een maximum bedrag per opdracht vastleggen als dit gewenst is.
  13. Selecteer het rapport voor de opdrachtbrief terugbetaling debiteuren bij Rapport opdrachtbrief.
  14. Selecteer het specificatierapport terugbetaling debiteuren bij Rapport specificaties.
  15. Klik op: OK.

Zie ook:

Direct naar

  1. Automatisch betalen inrichten
  2. Instellingen automatisch betalen
  3. Tussenrekening Betalingen onderweg toevoegen
  4. Dagboek Betalingen onderweg toevoegen
  5. Bankrekening en bestandslocatie voor automatisch betalen inrichten
  6. Crediteur inrichten voor automatische betalingen
  7. Weergave openstaande posten wijzigen
  8. Betaalspecificatie via e-mail inrichten
  9. Bankkoppeling internetbankieren inrichten