Aanmaningen
Je verstuurt aanmaningen (betalingsherinneringen) naar debiteuren die hun facturen niet op tijd betalen. Je kunt aanmaningen ook per e-mail verzenden.
Elke openstaande post heeft een bepaalde vervaldatum, dit is de datum waarop de factuur betaald moet zijn. Voor openstaande posten die op of na de vervaldatum nog niet betaald zijn, kun je aanmaningen aan de debiteuren sturen. Je drukt per debiteur één aanmaningsbrief met alle vervallen openstaande posten af (dus niet per openstaande post). Het is ook mogelijk de nog niet vervallen posten af te drukken.
Inhoud |
Aanmaningssets
In Small Business beschik je over verschillende aanmaningssets met aanmaningslay-outs. Hiermee kun je aanmaningen sturen op basis van de ouderdom van de openstaande posten. Je kunt bijvoorbeeld de volgende indeling gebruiken:
- Vriendelijke herinnering (10 dagen na de vervaldatum)
- Normale herinnering (30 dagen na de vervaldatum)
- Strenge herinnering, met de mededeling dat de vordering bij het uitblijven van betaling uit handen zal worden gegeven aan een deurwaarder (60 dagen na de vervaldatum).
Let op:
Deze toelichting is gebaseerd op 'x dagen na de vervaldatum'. Je kunt echter ook de laatste aanmaningsdatum als uitgangspunt nemen, dit stel je in bij de aanmaningsset.
Als een debiteur verschillende openstaande posten heeft waarvoor deze gemaand moet worden, zal Profit deze verzamelen op één aanmaning. Hierbij gaat Profit uit van de openstaande post met de hoogste ouderdom. De volgende situaties kunnen zich voordoen:
Openstaande posten |
Aanmaning |
---|---|
Eén vervallen post die aangemaand moet worden. |
Small Business genereert de eerste aanmaning (vriendelijke herinnering). |
Twee vervallen posten, waarvan: één post al een keer is gemaand één post nog niet is gemaand. |
De post die al een keer is gemaand, heeft de grootste ouderdom. Daarom genereert Small Business de tweede aanmaning (normale herinnering), waarop beide openstaande posten worden vermeld. |
Twee vervallen posten, waarvan: één post al twee keer is gemaand één post nog niet is gemaand. Daarnaast is er nog een openstaande post, maar deze is niet vervallen. Je hebt in de aanmaningsopdracht het veld Niet-vervallen facturen ook meenemen niet aangevinkt. |
De post die al twee keer is gemaand, heeft de grootste ouderdom. Daarom genereert Small Business de derde aanmaning, (strenge herinnering) waarop beide openstaande posten worden vermeld. De nog niet vervallen openstaande post blijft buiten beschouwing. |
Twee vervallen posten, waarvan: één post al twee keer is gemaand één post nog niet is gemaand. Daarnaast is er nog een openstaande post, maar deze is niet vervallen. Je hebt in de aanmaningsopdracht het veld Niet-vervallen facturen ook meenemen aangevinkt. |
De post die al twee keer is gemaand, heeft de grootste ouderdom. Daarom genereert Small Business de derde aanmaning, (strenge herinnering) waarop beide openstaande posten worden vermeld. Op deze aanmaning wordt ook de nog niet vervallen openstaande post vermeld.
|