Automatische incasso via SEPA inrichten
Je richt het automatisch incasseren van openstaande posten bij debiteuren in.
Beschrijving
Het betaalformaat SEPA Credit Transfer (SCT) voor het betaalbestand en SEPA Direct Debits (SDD) voor het incassobestand is ontwikkeld door de European Payments Council (EPC).
Vaak zullen de eerste SEPA-betalingen en SEPA-incasso's extra gecontroleerd (moeten) worden door de bank. Voor de aanlevering van SEPA-bestanden moet je de instructies van de bank opvolgen.
Je levert de incasso-opdrachten in een Payment initiation (PAIN) XML formaat aan bij je eigen bank. Deze bank controleert de incasso-opdracht en stuurt op zijn beurt de transacties door naar diverse banken om de incasso uit te voeren. De SEPA incasso-opdracht bevat de gegevens van de machtiging die de debiteur ondertekend heeft. Ook machtigingen van debiteuren beheer je in Profit.
Het inrichtingsproces van SEPA incasso's ziet er als volgt uit:
Werkwijze
- Incasso autoriseren
- Incassant ID en administratie instellingen vastleggen voor SEPA-incasso
- Grootboek en dagboek inrichten voor SEPA-incasso
- Bankrekeningnummer automatische incasso inrichten
- Verkooprelatieprofiel voor rapportlay-out machtigingsformulieren inrichten
- Betaalvoorwaarde met incassotermijnen toevoegen
- Incassomachtigingen importeren
- Bankkoppeling internetbankieren inrichten