Competentieclusters beheren

Een competentiecluster is een groep met gemeenschappelijke competenties. Een competentie kan in één of meerdere clusters voorkomen.

Voorbeeld: 

Het cluster Ondernemen bestaat bijvoorbeeld uit de competenties Klantgericht, Netwerken, Ondernemerschap, Resultaatgericht en Visie. De competentie Klantgericht kan ook onderdeel uitmaken van de clusters Prestatie en omgeving, Communicatie en Mensen en hun emoties.

Je bepaalt zelf hoe je de competentieclusters gaat gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld de regel hanteren, dat rollen van elk competentiecluster minimaal één competentie moet bevatten. Het rapport Competentiewoordenboek (Profit) is ingedeeld op basis van competentieclusters.

Als je meegeleverde Profit-competenties hebt overgenomen tijdens de initialisatie, zijn de clusters al beschikbaar met de daarbij behorende competenties.

Profit competentiecluster overnemen:

Je kunt ook achteraf Profit-competentieclusters overnemen. De bijbehorende competenties worden dan ook overgenomen.

  1. Ga naar: HRM / Competentiemanagement / Inrichting / Competentiecluster.
  2. Klik op: Nieuw
  3. Selecteer gebaseerd op een door Profit geleverd competentiecluster.
  4. Selecteer een cluster.
  5. Klik op: Volgende
  6. Vul de code van het competentiecluster in. Pas de naam en de omschrijving eventueel aan.
  7. Klik op: Volgende

    Je ziet de competenties die al door Profit in dit cluster zijn geplaatst.

  8.  Vink de competenties uit die je niet in het cluster wilt opnemen.
  9.  Klik op Voltooien.

Competentiecluster toevoegen en indelen:

  1. Ga naar: HRM / Competentiemanagement / Inrichting / Competentiecluster.
  2. Klik op: Nieuw
  3. Vul de velden in.
  4. Klik op: Voltooien
  5. Open de eigenschappen van het nieuwe competentiecluster.
  6. Ga naar het tabblad: Competenties.
  7. Competenties toevoegen:
    1. Klik op: Nieuw
    2. Vink de gewenste competenties aan. Je kunt alleen competenties kiezen die aanwezig zijn in  HRM / Competentiemanagement / Inrichting / Competentie.
    3. Klik op: Voltooien

Direct naar

  1. Competentiemanagement inrichten
  2. Instellingen bepalen en Profit-competenties overnemen
  3. Instellingen aanpassen
  4. Competenties inrichten
  5. Competenties indelen in competentieclusters
  6. Competenties per werksoort toevoegen
  7. Rollen beheren