Ontvangen EDI order verwerken
Je verwerkt ontvangen EDI orders, maar je kunt ze ook nog eerst wijzigen, bijvoorbeeld artikel wijzigen, of verwijderen.
Inhoud |
Ontvangen EDI order verwerken
Bij het verwerken van binnenkomende verkooporders wordt de verkooporder geboekt onder de administratie. Er wordt eerst gekeken naar de administratie die is ingevuld in het verkooprelatieprofiel. Als deze niet is ingevuld of als er aan de verkooprelatie geen verkooprelatieprofiel is gekoppeld dan wordt gekeken naar de standaard (*****) profiel. Als deze ook niet is ingevuld wordt gekeken naar de algemene ordermanagement instellingen).
Ontvangen EDI-orders omzetten naar verkooporders (verwerken):
- Ga naar: Ordermanagement / Verkoopproces / Ontvangen EDI orders.
Vanuit dit scherm kun je de EDI-orders omzetten naar verkooporders.
- Selecteer de regels die je wilt overzetten en klik dan op de actie Aanmaken verkooporder.
- In het scherm zie je EDI-orders met in de laatste kolom de status. De status wordt per regel vastgelegd. De status van de totale EDI order is vastgelegd in de kop van de order, deze status is gelijk aan de laagst voorkomende regelstatus in de order.
EDI-orders die al zijn verwerkt naar verkooporders hebben de status ‘Verwerkt’.
In de eerste regel zie je een EDI-orderregel waarin blijkbaar gegevens ontbreken.
Ook zie je een voorbeeld van een artikel dat niet in het assortiment zit en een artikel dat te laat is besteld. Zo zijn er nog meer redenen waarom EDI-orderregels kunnen worden afgekeurd. Je hebt de mogelijkheid om een Artikel te vervangen in EDI-orderregels.
Let op:
Als een order regels bevat met de status 4 (negatief aantal), 5 (niet in assortiment) of 6 (Te laat besteld) wordt niet automatisch een verkooporder gegenereerd. Je kunt de order dan nog wel handmatig doorzetten naar een verkooporder.
Als er een orderregel is met de status Ontbrekende gegevens kan de EDI niet worden doorgezet naar de verkooporder. Je kunt nu de ontbrekende gegevens in Profit invullen zodat de EDI order alsnog verwerkt kan worden. In de weergave zie je welk veld niet wordt herkend. Dit veld is namelijk leeg. Als je de ontbrekende gegevens niet wilt aanvullen kun je er ook voor kiezen om de regel(s) met ontbrekende gegevens te verwijderen.
In de EDI-order kun je een begin- en eindtijd aangeven voor de levering van de goederen. Het begintijdstip is altijd bepalend voor het type levering.
- Bij de beoordeling van de afgekeurde regels kan het zijn dat de afkeuring akkoord is. In dat geval kun je deze regel ‘verwijderen’.
Let op:
Als voor een verkooprelatie een EDI-order wordt ontvangen met een ordernummer dat al bekend is bij de betreffende verkooprelatie, wordt de eerder ontvangen EDI-order overschreven. Als je de EDI-order al heeft overgezet naar een normale order wordt de nieuwe EDI-order afgekeurd en niet in Profit verwerkt. Er wordt geen ontvangstbevestiging verzonden waardoor de leverende partij ook weet dat de aangeleverde order niet verwerkt kan worden.
Nadat alle regels de juiste status hebben kun je verkooporders aanmaken op basis van de EDI order.
Datum levering Ontvangen EDI order wijzigen
Je kunt de datum voor uitvoer/levering in ontvangen EDI-orders handmatig collectief wijzigen.
- Ga naar: Ordermanagement / Verkoopproces / Ontvangen EDI orders.
- Selecteer de orders.
- Klik op de actie: Collectief wijzigen.
- Vul bij Orderdatum huidig de huidige datum in.
- Vul bij Orderdatum nieuw de nieuwe datum in.
- Klik op: Voltooien.
Overige acties bij Ontvangen EDI order
Verder beschik je over de volgende acties:
- Update alle EDI orders: via deze actie worden de EDI orders gecontroleerd en waar nodig bijgewerkt. Als er bijvoorbeeld een nieuw artikel aanwezig is in een EDI order die nog niet aanwezig is bij de stamgegevens wordt de order afgekeurd en moet dat artikel eerst worden aangemaakt. Daarna kun je deze actie uitvoeren. Nu zal het artikel herkent worden en wordt de order verwerkt.
- Artikel vervangen in EDI orderregels
- Verwijderen vervangend artikel
Direct naar |