Service Berichten Uitstel ophalen en verwerken

Als de Belastingdienst de uitstelaanvragen heeft beoordeeld ontvang je hier een terugkoppeling op. Je ontvangt de terugkoppeling van de Belastingdienst digitaal in de vorm van het Service Bericht Uitstel (SBU). Wekelijks staat het Service Bericht Uitstel klaar bij Digipoort. Je moet dit bericht in Profit inlezen én bij de cliënt verwerken.

De wekelijkse terugkoppeling op uitstelaanvragen via het SBU heeft de volgende voordelen:

  • Terugkoppeling via SBU vindt frequenter plaats dan terugkoppeling via CD-rom of papieren lijst.
  • Digitale terugkoppeling is minder foutgevoelig dan terugkoppeling via papieren lijst.
  • Wekelijkse terugkoppeling zorgt dat recente uitstelstatussen snel inzichtelijk zijn.

Bij het verwerken van het SBU worden de voortgangsgegevens van de cliënt IB en Vpb bijgewerkt. Schematisch ziet dit proces er als volgt uit:

Het bovenstaande schema laat zien hoe het verwerken van een SBU gaat. Een binnengekomen SBU wordt in Profit altijd vergeleken met de vorige SBU, omdat elke SBU alle informatie bevat en we in Profit alleen de wijzigingen willen laten zien. Daarom worden alléén de verschillen uit de nieuwe SBU gehaald. Vervolgens worden de voortgangsgegevens van de cliënt IB en Vpb in Profit bijgewerkt.

Met het bijwerken van de voortgangsgegevens van de cliënt vanwege het verwerken van een SBU gebeurt in Profit het volgende:

Ontvang je voor een bepaalde becon geen terugkoppeling van de Belastingdienst? Controleer dan of deze becon eerst gemachtigd moet worden voordat je de SBU's voor deze becon kunt ophalen.

De terugkoppeling geeft aan voor welke cliënten géén uitstel is verleend (bijvoorbeeld omdat er geen aangifte gedaan hoeft te worden). De Huidige status uitstel wordt bij deze cliënten op Afgewezen gezet. Ook wordt de reden van afwijzing gevuld, als de Belastingdienst deze reden heeft meegestuurd.

Als de cliënt niet voorkomt in de terugkoppeling, blijft de status van de cliënt 103 - Uitstelbestand verstuurd en ontvangen door Belastingdienst. Op deze uitstelaanvragen heeft de Belastingdienst dus nog géén reactie gegeven. Om inzicht te krijgen op welke uitstelverzoeken de Belastingdienst nog niet heeft gereageerd kun je een filter maken op deze status.

Inhoud

Verwerking terugkoppeling

Het SBU wordt wekelijks klaargezet bij Digipoort. Via het SBU haal je de recentste terugkoppeling van de Belastingdienst voor de uitstelaanvragen op. Het SBU dat opgehaald wordt bevat altijd de gegevens van de dag ervoor. De Belastingdienst zet op vrijdag de SBU's klaar. Op zaterdag haal je dus de gegevens van vrijdag op.

Meer informatie:

Voorwaarden ophalen SBU

Het SBU is alleen op te halen voor de eigen organisatie. Dat betekent dat bij Digipoort alléén berichten klaarstaan die opgehaald kunnen worden met het KvK-nummer van het PKIoverheid-certificaat. Voor het ophalen van de SBU is géén machtiging nodig, zoals dat wel geldt voor de SBA en de VIA.

Hierop is echter één uitzondering! Het kan gebeuren dat het KvK-nummer van de becon afwijkt van het KvK-nummer in het PKIoverheid-certificaat. Als de becon met het afwijkende KvK-nummer via Digipoort met de Belastingdienst communiceert, worden er géén SBU's opgehaald. Om als becon met een afwijkend KvK-nummer wél SBU berichten van cliënten op te kunnen halen is een Becon-machtiging vereist. Becons met een afwijkend KvK-nummer kunnen daarmee een ander KvK-nummer machtigen voor het ophalen van de SBU.

Voor SBU’s die klaarstaan bij Digipoort geldt:

  • Als het KvK-nummer uit de SBU overeenkomt met het KvK-nummer dat hoort bij het PKI-Overheidscertificaat, dan mag het SBU opgehaald worden.
  • Als het KvK-nummer uit de SBU NIET overeenkomt met het KvK-nummer dat hoort bij het PKI-Overheidscertificaat, dan mag het SBU alléén opgehaald worden als er een actieve Becon-machtiging is voor het specifieke fiscale jaar.
  • Je ontvangt de terugkoppeling van de Belastingdienst op uitstelaanvragen digitaal, in de vorm van het Service Bericht Uitstel. De berichten die de Belastingdienst terugkoppelt kun je verwerken bij de cliënt. Wekelijks staat het Service Bericht Uitstel klaar bij Digipoort. Je moet dit bericht in Profit inlezen én bij de cliënt verwerken. Bij het verwerken van het SBU worden de voortgangsgegevens van de cliënt IB en Vpb in Profit bijgewerkt. Er is een aantal optimalisaties gedaan in de verwerking van het SBU. Klik hier voor meer informatie over de optimalisaties en de conversies.

SBU ophalen

Als uitstel is aangevraagd komt de terugkoppeling binnen via het communicatiebericht. Om de SBU’s als communicatiebericht te ontvangen voer je de volgende stappen uit:

SBU ophalen en inlezen:

  1. Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Verzenden en ontvangen.

Je kunt het verzenden en ontvangen ook inrichten via een Geplande taak

SBU verwerken

De SBU’s die na het ontvangen in Communicatiebericht staan moet je nog verwerken bij de juiste cliënt.

SBU verwerken:

  1. Ga naar: Algemeen / Communicatieservice / Berichten verwerken.
  2. Klik op Ja bij de melding.

We raden je aan om het verwerken van berichten via een Geplande taak in te richten.

Gevolgen van het verwerken van het SBU

Vanaf het SBU 2019 verloopt de verwerking van het SBU anders op de volgende punten:

  • Een nieuw SBU overschrijft altijd de voortgangsgegevens van de cliënt IB en Vpb

    In de voorgaande jaren werd eerst bekeken of er wijzigingen waren ten opzichte van het vorige SBU. Alleen wijzigingen werden doorgezet. Hiervoor was gekozen vanwege performance, maar als het vergelijken fout gaat dan wordt de cliënt niet meer bijgewerkt. We hebben besloten cliënten nu altijd bij te werken.

  • Voor de huidige status van de cliënt werd naar de vorige status gekeken. Vanaf het SBU 2019 kijken we alleen nog naar het huidige SBU omdat hier alle mutaties in verwerkt zitten.

    In voorgaande jaren werden deze mutaties niet meegestuurd, daarom moeten deze blijven werken zoals ze altijd werkten. Vanaf 2019 verandert de werking hierin.

  • Alleen SBU’s met een inleverschema worden verwerkt in de tabel ‘Uitstel periode gegevens’

    Vanaf 2019 is een volgnummer toegevoegd aan het SBU, dit houdt in dat een SBU (voor een becon+jaar op één dag) opgesplitst wordt in meerdere bestanden. Alleen het eerste bestand heeft een inleverschema, dat is dan ook het enige bestand dat verwerkt wordt tot het inleverschema.

De onderstaande gegevens worden aangepast in de voortgang van de cliënt IB en Vpb als de SBU wordt verwerkt:

Gevolgen van het verwerken van het SBU:

Bij het verwerken van de SBU worden de voortgangsgegevens van de Cliënt IB en Vpb bijgewerkt. De belangrijkste velden in de voortgangsgegevens van de cliënt die worden gemuteerd bij het verwerken van het SBU zijn:

  • Aangevraagd uitstel wordt gevuld met het type uitstel dat als laatst voor deze cliënt is aangevraagd.
  • Herinnering / Aanmaning staat of een H (= Herinnering) of een A (=Aanmaning). Deze waarde wordt als volgt bepaald:
    • Als er een herinnering is opgegeven in het SBU dan wordt het veld Herinnering / aanmaning gevuld met een H.
    • Als herinnering en aanmaning beide leeg zijn in het SBU, dan is het veld Herinnering / aanmaning ook leeg.
    • Als er een aanmaning is opgegeven in het SBU dan wordt het veld Herinnering / aanmaning gevuld met een A.
    • Als herinnering en aanmaning beide gevuld zijn in het SBU, dan wordt het veld Herinnering / aanmaning gevuld met een A.
    • Dit kan alleen voorkomen bij fouten bij de Belastingdienst. In deze situatie is de aanmaning het belangrijkste. Vandaar dat Profit in dit geval een A toont in het veld Herinnering / aanmaning.
  • Laatst bijgewerkt wordt gevuld met de inleesdatum.
  • Datum aangifte ontvangen wordt gevuld met de Datum ontvangst aangifte.
  • Het vinkveld In beconregeling is bedoeld om inzicht te geven welke cliënten in het inleverschema zitten. Staat het vinkveld In beconregeling aan? Dan doet de cliënt mee in de beconregeling en telt de cliënt mee in het inleverschema.

    Het vinkveld ‘In beconregeling’ gaat alleen aan als aan onderstaande voorwaarden voldaan wordt:

    • Het boekjaar van de cliënt Vpb eindigt op 31-12-[VOORTGANGSJAAR]. Cliënten Vpb met een gebroken of lang boekjaar vallen standaard buiten de Beconregeling. Maar cliënten Vpb met een kort boekjaar, dat eindigt op 31-12, kunnen wel onder de Beconregeling vallen.
    • De teruggekoppelde waarde voor ‘Uitstel tot’ is 01-05-[VOORTGANGSJAAR + 2]
  • Bij Uitstel tot wordt de (afwijkende) inleverdatum uit het SBU ingevuld.

Tabel terugkoppeling uitstel

De weergave Laatste terugkoppeling uitstel bij Cliënt IB / Voortgang kan andere data tonen dan de weergave Laatste terugkoppeling uitstel bij Fiscaal / Uitstel / Terugkoppeling uitstel. Bij de cliënt wordt de meeste recente terugkoppeling specifiek voor de cliënt getoond, terwijl bij Fiscaal / Uitstel / Terugkoppeling uitstel het meest recente SBU voor alle cliënten getoond wordt.

In de praktijk kan het voorkomen dat een cliënt in de SBU van bijvoorbeeld week 10 wel zit, maar vanaf week 11 bij een andere Becon in het SBU zit. Bij de cliënt is dan de meest recente SBU die van week 10, terwijl bij Fiscaal / Uitstel / Terugkoppeling uitstel de SBU van week 11 getoond wordt.

Klik hier voor meer informatie over de weergave Terugkoppeling uitstel

Direct naar

  1. Fiscaal