Aangifte IB plannen
Met behulp van een specifieke stappenflow voor fiscaal, die standaard wordt meegeleverd, beheers je de voortgangsplanning van aangiften. De voortgangsplanning is nodig om bij te houden welke status een aangifte van een cliënt heeft. Op die manier heb je beter inzicht in de voortgang van de aangiften. De voortgangsplanning onderhoud je in Profit Fiscaal.
Wil je meer vrijheid bij het inrichten van je eigen fiscale workflowstappen, gebruik dan de muterende fiscale workflow. Deze fiscale workflow is beschikbaar in de workflow-editor. Hierdoor is het mogelijk om aanpassingen te doen aan de uitgeleverde standaard stappenflow voor fiscaal.
Hieronder zie je het weergavescherm van de negen taken van de workflow. Je opent deze weergave via Fiscaal / Workflow / Workflow taak. Er zijn negen stappen te onderscheiden, waarbij voor elke taak iemand anders verantwoordelijk kan zijn:
Let op!
Profit levert deze negen workflowtaken standaard mee. Het is niet mogelijk om nieuwe taken toe te voegen of bestaande taken te verwijderen in de standaard meegeleverde stappenflow voor fiscaal. Omdat niet elk kantoor alle stappen van de standaard stappenflow wil doorlopen kun je deze zelf per cliëntengroep inrichten.
Bij het afronden van een taak vul je een datum in. Bij alle datums die je invult wordt ook de gebruikersnaam vastgelegd zodat gecontroleerd kan worden door wie een bepaalde datum is ingevoerd en wie dus een bepaalde taak heeft afgerond of geaccordeerd. Een datum vul je altijd in als dag-maand-jaar. Door de loggingvelden toe te voegen aan een weergave wordt inzichtelijk welke gebruiker verantwoordelijk is voor het afronden of accorderen van een bepaalde taak.
De eerste taak van de workflow is het plannen van de aangifte. Aan het begin van een aangiftejaar moet je deze taak starten voor alle aanwezige cliënten. Ook na het toevoegen van een nieuwe cliënt moet je deze taak starten. Je kunt de taak starten vanuit Profit Fiscaal en Fiscaal InSite. Als je de taak vanuit Profit start dan kun je het plannen van de aangifte alleen per cliënt uitvoeren. In Fiscaal InSite kan dit voor meerdere cliënten tegelijk.
Inhoud |
Aangifte IB plannen
- Ga naar: Fiscaal / Inkomstenbelasting / Cliënt IB.
- Open de eigenschappen van de cliënt.
- Ga naar het tabblad: Voortgang.
- Open de eigenschappen van het belastingjaar.
- Ga naar het tabblad: Plannen.
De velden worden automatisch gevuld via de workflow in Fiscaal InSite. Je kunt ze hier ook handmatig invullen.
- Vul de velden in.
- Klik op: Opslaan en sluiten.
Aangifte IB plannen in Fiscaal InSite
In Fiscaal InSite kun je de aangiften voor verschillende cliënten in één scherm plannen. Dit gaat niet via een boekingsprogramma voor meerdere cliënten tegelijk maar via de actie Collectief plannen. Hierbij vul je voor één cliënt de gegevens, slaat de gegevens op en vult ze direct voor de volgende cliënt in. Als je voor een groep cliënten in één verwerking de aangiften wilt plannen kun je gebruik maken van de importfunctionaliteit.
Hiervoor voeg je in InSite het overzicht Collectief plannen IB toe aan de pagina Fiscaal / IB. Vervolgens kun je via dit overzicht de aangiften voor meerdere cliënten tegelijk plannen.
Aangifte plannen in Fiscaal InSite:
- Open Fiscaal InSite.
- Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
In Fiscaal InSite kun je via Collectief plannen voor alle cliënten waarvoor je bent geautoriseerd de aangifte in één scherm plannen. Ook kun je de aangifte voor één cliënt plannen. Dit doe je vanuit de cockpit van de cliënt door rechts op Voortgang (workflow) te klikken. Voor het collectief plannen moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:
- cliënten moeten gekoppeld zijn aan een workflow;
- de stap 'Aangifte plannen' moet beschikbaar zijn voor de gebruiker (voor iedereen, behandelaar, beoordelaar, vennoot en/of adviseur) in het schema van deze workflow;
- gebruikers moet rechten hebben op de betreffende cliënten.
- Klik op: Collectief plannen IB.
- Klik op: de cliënt waarvoor je de aangifte wilt plannen.
- Vul een waarde in bij Plandatum gereed.
- Vul een waarde in bij Verwacht gegevens cliënt.
- Klik op: Aanpassen.
Je kunt nu voor de volgende cliënt de aangifte plannen. Je kunt alleen de gegevens invullen die volgens het workflowschema moeten worden ingevuld.
Na het plannen van de aangifte kun je verder gaan met de tweede taak het opvragen van de gegevens bij de cliënt en eventueel de accountant.