Betaalvoorwaarde verkoop instellen

Met een betaalvoorwaarde laat je jouw klant weten binnen hoeveel dagen een verkoopfactuur betaald moet worden. Deze termijn bepaalt samen met de factuurdatum de vervaldatum. Deze vervaldatum wordt vervolgens gebruikt om vervallen facturen te tonen in de overzichten van debiteurenbewaking, bij betalingsherinneringen en om openstaande posten (debiteur) in te plannen op de juiste incasso-opdracht.

Het is mogelijk om voor alle klanten dezelfde betaalvoorwaarde te gebruiken, maar je kunt ook per type klant of verkoopfactuur een andere betaalvoorwaarde instellen. Als je dit éénmalig goed instelt bespaar je tijd en voorkom je fouten bij het toevoegen van verkoopfacturen en inkoopfacturen.

AFAS levert een aantal veelgebruikte betaalvoorwaarden mee, maar je kunt hier je eigen betaalvoorwaarden aan toevoegen.

Inhoud

Betaalvoorwaarde toevoegen

  1. Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Betaalvoorwaarden.
  2. Klik op Nieuw (N).
  3. Vul een herkenbare Omschrijving in.
  4. Vul een Betaaltermijn in.

    Dit is het aantal dagen waarbinnen een klant jouw verkoopfactuur moet betalen, of waarbinnen jij een inkoopfactuur moet betalen aan een crediteur.

  5. De factuurdatum plus de betaaltermijn bepaalt de vervaldatum. Deze vervaldatum wordt vervolgens gebruikt om te bepalen wanneer een verkoopfactuur wordt geïncasseerd bij een klant, of wanneer de betaling van een inkoopfactuur wordt afgeschreven via een betaalopdracht.

Algemene betaalvoorwaarde verkoop instellen

Stel bij de administratie in welke betaalvoorwaarde je meestal wilt gebruiken voor je verkoopfacturen. Bij het toevoegen van een verkoopfactuur kan je hier nog van afwijken.

  1. Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Verkoop instellingen.
  2. Selecteer de gewenste Betaalvoorwaarde.

    Je kunt hiervandaan ook een nieuwe betaalvoorwaarde toevoegen.

  3. Bepaal of je van deze ingestelde waarde wilt kunnen afwijken of dat je deze altijd wilt toepassen.
  4. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

Bij het toevoegen van de eerstvolgende verkoopfactuur wordt de hier ingestelde betaalvoorwaarde standaard ingevuld. Als je onder de instelling Afwijken toestaan hebt geselecteerd kan je hier op dat moment nog een andere waarde invullen.

Afwijkende betaalvoorwaarde verkoop bij klant instellen

Wil je voor de verkoopfacturen van bepaalde klanten een afwijkende betaalvoorwaarde gebruiken? Stel dit dan bij deze klanten in.

  1. Ga met de zoekhulp (Ctrl+Spatie) naar Klanten.
  2. Open de gewenste Klant.
  3. Klik op de inhoudsopgave Instellingen.
  4. Selecteer de gewenste Betaalvoorwaarde.

    Je kunt hiervandaan ook een nieuwe betaalvoorwaarde toevoegen.

  5. Bepaal of je van deze ingestelde waarde wilt kunnen afwijken of dat je deze altijd wilt toepassen.
  6. Klik op Opslaan (Ctrl+S).

Bij het toevoegen van de eerstvolgende verkoopfactuur voor deze klant wordt de hier ingestelde betaalvoorwaarde standaard ingevuld. Als je onder de instelling Afwijken toestaan hebt geselecteerd kan je hier op dat moment nog een andere waarde invullen.