Verkooporderadvies toevoegen (Bakkerijen)

De menukeuze Verkooporderadvies opent een weergave Orders per dag op volgorde vestiging. Hier wordt de dagstaat getoond van alle dagen die nog niet zijn afgesloten.

Inhoud

Verkooporderadvies aanmaken

Via de onderstaande stappen voeg je een verkooporderadvies toe.

Verkooporderadvies toevoegen:

  1. Ga naar:  Ordermanagement / Verkoopproces / Verkooporderadvies.
  2. Selecteer de dag waarvoor je bestellingen wilt invoeren.
  3. Klik op: Orders.
  4. Klik op: Nieuw.
  5. Vul de velden in.:

    Selecteer de Vestiging waarvoor je een bestelling wilt invoeren. Als je na het ingeven van de gewenste vestiging op Enter drukt, wordt meteen de bestelling van de betreffende vestiging geopend. Als je dit veld leeg laat en je drukt op Enter, dan worden alle orders getoond die aan de ingegeven selectie van statussen voldoen.

    'Order status': Door in dit kader een status wel of niet te selecteren worden de orders voor de betreffende datum gefilterd. Je kunt de volgende statussen selecteren:

    • Besteladvies
    • Voorlopig
    • Definitief

Voorbeeld: 

Als je bijvoorbeeld van een bepaalde dag alle orders wilt zien die nog niet de status definitief hebben, dan laat je alle velden binnen het kader instelling selectie leeg en vink je de opties Besteladvies en Voorlopig aan.

Je hebt in het selectiescherm dus meerdere mogelijkheden:

  • Je vult direct het gewenste vestigingsnummer in.
  • Je selecteert de gewenste vestiging met behulp van de zoekknop naast het veld Vestiging.
  • Je laat het veld vestiging leeg en klikt op OK. In het volgende scherm worden alle orders voor de betreffende leverdatum getoond. Hier kun je vervolgens de gewenste vestiging selecteren. Als je de actie Regels start kun je de bestelling invoeren.

  1. Voer de bestelling in. De werkwijze en de opbouw van het bestelscherm is als volgt:
    • In de titelbalk worden de leverdatum en het telefoonnummer van de klant getoond.
    • De volgorde waarin de artikelen worden gepresenteerd wordt bepaald door wat in de stamgegevens van de vestiging is ingevoerd.
    • Door middel van de pijltjestoetsen en de Page Up en Page Down toets kun je het scherm doorlopen. De aantallen blijven hierbij ongewijzigd. Door middel van de Entertoets gaat de cursor naar de volgende regel.

    Let op: 

    Als je bij de vestiging als methode orderingave code 0 (wijzigen adviesaantal) hebt ingevoerd, dan wordt bovendien het aantal uit de kolom Advies Aant overgenomen in de kolom Besteld aantal.

  2. Klik op: Voltooien.

Kolom 'Hist besteld'

In de bestelling is het veld Datum historie aanwezig. Dit wordt standaard gevuld met de datum van 7 dagen voor de datum van de bestelling. In de kolom Hist. besteld komt het aantal uit de verkooporder van die datum, van hetzelfde type bestelling en mag geen toekomstige order zijn. De berekening van het veld is: Aantal - Aantal extra.

Acties in het bestelscherm

Je kunt in het bestelscherm gebruik maken van een aantal acties.

Acties in het bestelscherm:

  • 'Artikel':

    Hiermee kun je een artikel, dat niet in het besteladvies voorkomt, toevoegen aan de bestelling. Ook als een klant een correctie op een al ingevoerde bestelling doorgeeft, kun je deze op deze manier sneller invoeren. Via de knop Annuleren kom je weer in het bestelscherm.

    Tip:

    Je kunt hier ook een artikel toevoegen dat pas met ingang van de volgende week in het assortiment van de vestiging is opgenomen. Bij het toevoegen van een artikel wordt gecontroleerd of de systeemdatum ligt tussen de begindatum van de assortimentsregel minus 7 dagen en de einddatum. Is dat het geval dan kan het artikel worden toegevoegd.

  • 'Prijs artikel':

    Als je de prijs van een artikel wilt weten selecteer je het artikel en klik je op deze knop. Afhankelijk van de stamgegevens van de vestiging worden hier standaard in- en/of verkoopprijzen getoond. Is het artikel in de actie, dan worden ook de actieprijzen getoond.

  • 'Tekst orderregel':

    Klik op deze knop als je een tekstregel wilt invoeren. De ingevoerde tekstregels(s) worden op de afleverbon onder de bijbehorende orderregels afgedrukt. Als er bij een bepaalt artikel een tekstregel is ingevoerd verschijnt in de kolom Tekst een J.

  • 'Presentatiegroep':

    Met deze actie open je een weergave waarin de verdichte regels per weergave worden getoond. Hierbij worden de regels per bovenliggend niveau gesorteerd. Voor het laagste niveau worden de regels uit het orderadvies verdicht die aan dezelfde presentatiegroep zijn gekoppeld.

    Voorbeeld: 

  • Artikelen Gesneden Brood wit en Ongesneden Brood wit zijn gekoppeld aan presentatiegroep a (niveau 1)
  • Artikelen Gesneden Brood bruin en Gesneden Brood bruin met sesam zijn gekoppeld aan presentatiegroep B (niveau 1)
  • Artikelen 6 witte puntjes en 8 witte puntjes zijn gekoppeld aan presentatiegroep C (niveau 1)
  • Presentatiegroepen Groot wit en Puntjes wit zijn gekoppeld aan de presentatiegroep D (niveau 2)
  • Presentatiegroep Groot bruin is gekoppeld aan presentatiegroep E (niveau 3)

    De regels worden als volgt gesorteerd in de weergave:

  • A: totaal van Gesneden brood wit en Ongesneden brood wit
  • C: totaal van 6 witte puntjes en 8 witte puntjes
  • D: totaal van A en C
  • B: totaal van Gesneden brood bruin en Gesneden brood bruin met sesam
  • E: totaal van D en B

  • 'Voltooien':

    Met deze knop sluit je de order af en zet je de status van de order op Definitief.

Tijdens het invoeren van bestellingen wordt een aantal controles uitgevoerd, het kan zijn dat je hier meldingen over krijgt. Het gaat om de volgende controles:

  • Controle op bestelstaffels

    In de stamgegevens kan per artikel een bestelstaffel worden ingevoerd. Tijdens het invoeren van de bestellingen kunnen alleen veelvouden van deze staffels worden ingevoerd. Als er een afwijkend aantal wordt ingevoerd, dan krijg je hiervan een melding en wordt het ingevoerde aantal naar boven afgerond op het eerstvolgende veelvoud.

  • Controle op besteleindtijden

    Voor interverkeerbestellingen geldt vaak dat deze 2 of meer dagen van te voren bij de klant moeten worden besteld. Om te voorkomen dat klanten interverkeerartikelen te laat bestellen (waardoor bij de uitlevering manco's kunnen ontstaan) kan in de stamgegevens bij elk artikel worden aangegeven wanneer het artikel uiterlijk besteld moet zijn.
    Tijdens het invoeren van de bestellingen kán het programma, als dat is ingesteld, op deze besteleindtijden controleren. Als een artikel dan te laat wordt besteld, krijg je een melding op het scherm.

Statusverandering bij definitief ophalen van de bestelling

Als een bakkerij de bestellingen Definitief van de BestelPlus server ophaalt wordt de status aangepast. Per status zal het volgende gebeuren.

Statusverandering bij definitief ophalen van de bestelling:

  • Status 1 Besteladvies berekend:

    De bestelling wordt opgehaald en krijgt de status 5 (Verwerkt door de bakkerij maar bestelling niet klaar). Als je de bestelling nog niet definitief hebt gemaakt dan wordt de bestelling toch verwerkt door de bakkerij, in dit geval worden dus de adviesaantallen verwerkt.

  • Status 2 Bestelling aangepast maar nog niet definitief gemaakt:

    De bestelling wordt opgehaald en krijgt de status 5 (Verwerkt door de bakkerij maar bestelling niet klaar). Als je de bestelling nog niet definitief hebt gemaakt dan wordt de bestelling toch verwerkt door de bakkerij, in dit geval worden dus ook de eventueel aangepaste aantallen verwerkt.

  • Status 9 Winkel bezig met bestellen:

    De bestelling wordt opgehaald en krijgt de status 5 (Verwerkt door de bakkerij maar bestelling niet klaar). In de opgehaalde bestelling zitten de laatst opgeslagen orderregels. Als je tussentijds niets hebt opgeslagen dan zijn dit de aantallen van voor de aanpassing. Heb je wel tussentijds opgeslagen dan worden die aantallen meegenomen. Zodra de gebruiker klaar is met de bestelling (die inmiddels op status 5 staat) en deze bestelling wil opslaan verschijnt de melding: Je kunt de bestelling niet meer opslaan omdat de bakkerij de bestelling inmiddels heeft opgehaald. De wijzigingen die net zijn ingevoerd worden niet opgeslagen. Als de bestelling weer wordt geopend dan krijg je daar de aantallen te zien die door de bakkerij zijn verwerkt.

  • Status 4 Verwerkt door de bakkerij en bestelling klaar of status 5 Verwerkt door de bakkerij maar bestelling niet klaar:

    Er gebeurt niets omdat de bestelling al definitief is verwerkt door de bakkerij.

Zie ook
Verkooporderadvies snel wijzigen (Bakkerijen)

Als een verkooporderadvies uit veel regels bestaat, kan het lastig zijn om deze aan te passen omdat je niet snel ziet of een regel al voorkomt of niet. Via deze functie heb je de mogelijkheid om via een speciale boekingslay-out (Verkooporderadvies snel wijzigen (Profit)) snel het verkooporderadvies aan te passen.

Op de actie Snel wijzigen verkooporderadvies is actie-autorisatie van toepassing.

Snel wijzigen verkooporderadvies:

  1. Ga naar:  Ordermanagement / Verkoopproces / Verkooporderadvies.
  2. Selecteer het verkooporderadvies dat je wilt wijzigen.
  3. Start de actie Snel wijzigen.

    Je opent nu een boekingslay-out waarin geen regels worden getoond.

  4. Geef het artikelnummer in dat je wilt wijzigen in of toevoegen aan het verkooporderadvies. Je kunt ook een samenstellingsnummer of deegnummer invullen.

    Tip:

    Je kunt in deze boekingslay-out geen regels verwijderen, wel kun je het aantal in een regel op 0 (nul) zetten.

  5. Klik op: Voltooien om de wijzigingen op te slaan.
Verkooporderadvies importeren (Bakkerijen)

Je kunt wijzigingen op verkooporderadviezen importeren. Hierbij gelden dezelfde regels als in de boekingslay-out. De import wordt teruggedraaid als er een fout in één van de regels optreedt.

Je kunt hiermee ook nieuwe regels toevoegen aan een bestaand verkooporderadvies. Het is niet mogelijk om een compleet nieuw orderadvies te importeren.

Verkooporderadviezen importeren:

  1. Ga naar: Ordermanagement / Beheer / Import verkoop / Verkooporderadvies.
  2. Volg verder de standaardprocedure voor het importeren van gegevens.

Direct naar

  1. Beheer Bestelplus in Profit (Bakkerijen)
  2. Type bestelling toevoegen
  3. Niet te bestellen periode
  4. Dagverwerking
  5. De orderverwerking
  6. Verkooporderadvies toevoegen
  7. Verkooporderadvies snel wijzigen
  8. Eigen rapporten voor afdrukken bestelling en assortiment instellen