Budget voor het nieuwe jaar genereren

Wil je inzicht in het budget en kunnen vergelijken op realisatie, op index of een ander tijdvak? Zorg er dan voor dat je de budgetten voor het nieuwe jaar op tijd in Profit vastlegt!

Door een budget op te stellen breng je cijfermatig in beeld wat je in het komende jaar wilt bereiken - de strategie, en welke activiteiten hiervoor ondernomen moeten worden. Budgetten helpen je om de plannen te beoordelen, te controleren en uit te voeren. Met behulp van het budget controleer je periodiek of de werkelijkheid nog 'op schema ligt', ofwel of de gestelde doelen wel worden gehaald. Aan het einde van het jaar vindt de beoordeling plaats door de gerealiseerde resultaten te vergelijken met het budget.

Bottom-up of top-down budgetteren

Je kunt met Profit op twee manieren budgetten vastleggen:

  • Handmatig (bottom-up)

    Bij het opstellen van het budget wordt gebruik gemaakt van de kennis van medewerkers en het lijnmanagement. Met de bottom-up-methode budgetteer je handmatig per grootboekrekening. Je kunt met de bottom-up-methode gedetailleerder verbijzonderen, namelijk op verbijzonderingscodes (bijvoorbeeld voor iedere afdeling een apart bedrag) afzonderlijk per verbijzonderingsas.

    Dit is met name van belang als je voor de eerste keer de budgetten opstelt. Je creëert zodoende een basis voor toekomstige budgetten. Als je namelijk een nieuw budget genereert (top-down-methode) op basis van een handmatig toegevoegd budget neemt Profit de verbijzonderingen van het handmatige budget over in dit gegenereerde budget. Hiermee wordt de continuïteit van de verbijzondering over de jaren gewaarborgd.

  • Automatisch genereren (top-down)

    Bij het opstellen van het budget stelt de directie de doelen op die vervolgens worden vertaald in deelbudgetten. Met de top-downmethode gebruik je budgetten of realisaties van voorgaande jaren als uitgangspunt voor een nieuw budget. Je kopieert (delen van) oude budgetten of realisaties naar een nieuw budget, waarbij je het betreffende budget eventueel automatisch kunt verhogen of verlagen met een percentage.

Het budgetteren vindt altijd plaats binnen één (gebroken) boekjaar. Het is dus niet mogelijk een budget over meerdere boekjaren vast te leggen. Het is uiteraard wel mogelijk voor meerdere jaren achtereen een afzonderlijk nieuw budget aan te maken.

Je kunt op verbijzonderingsniveau budgetteren. Als je een grootboekrekening verbijzondert, dan kun je ook budgetteren op de combinatie grootboekrekening/kostenplaats (per verbijzonderingsas).

Naast het handmatig invoeren van een budget, kun je het budget ook importeren.

Werkwijze

Zie ook

Direct naar

  1. Financieel jaar opstarten