Sitestatistieken bijhouden met Google Analytics (InSite en OutSite)

Je houdt sitestatistieken van een site bij met Google Analytics.

Inhoud

AVG

We gebruiken voor In- en Outsite alleen technische en functionele cookies, daarvoor heb je dus niet te maken met de cookiewet of AVG/GDPR.

Als je Analytics gebruikt voor OutSite, kan er een issue zijn m.b.t. de gegevens die in cookies worden opgeslagen. Dit is afhankelijk van de instellingen die je in Analytics gebruikt, daarop heeft AFAS geen invloed. Je moet deze instellingen zelf controleren.

Er wordt altijd 'Anonymize ip' gebruikt voor Google Analytics.

Daarnaast kunnen er cookies van andere partijen worden opgeslagen, bijvoorbeeld door het gebruik van plug-ins van deze partijen en door het gebruik van Google Fonts.

Zie ook:

GDPR: de gevolgen voor tracking en analytics (website Marketingfacts)

Cookiemelding tonen op OutSite

Bij gebruik van OutSite (website/portal) worden cookies weggeschreven. Je kunt een cookie-melding tonen aan de bezoekers.

Zie ook:

Google Analytics 4 (GA4) toevoegen (InSite en OutSite)

Google Analytics 4 property is het aanbevolen type property om Google Analytics te gebruiken. Je kunt een Google Analytics 4 (GA4) property alleen gebruiken in combinatie met Google Tag Manager (GTM).

  1. Binnen Google Analytics voeg je een Google Analytics 4 (GA4) property toe volgens de stappen uit het volgende helpartikel van Google:

    https://support.google.com/analytics/answer/9304153

  2. Maak een account voor Google Tag Manager en vervolgens een container aan volgens de stappen uit het volgende helpartikel van Google:

    https://support.google.com/tagmanager/answer/6103696

  3. Voeg binnen de aangemaakte container in Google Tag Manager een tag van het type ‘Google Analytics: GA4-configuratie’ toe. Vul bij ‘Metings-ID’ de ‘Metings-ID’ toe die je binnen Google Analytics (stap 1) hebt aangemaakt en stel de triggers voor de tag naar eigen wens in:

  4. Publiceer binnen Google Tag Manager de wijzigingen van de container:

  5. Vul in Profit bij het veld ‘Container ID’ het container ID van Google Tag Manager in en Klik op: Opslaan en sluiten.

  6. Controleer het veld Site is een testsite op het tabblad Algemeen. Dit veld mag niet aangevinkt zijn. Google Analytics werkt niet op een testsite.
  7. Nadat de wijziging gepubliceerd is, kun je via https://analytics.google.com de sitestatistieken monitoren aan de hand van de rapportages. Via de aangemaakte tag in Google Tag Manager worden de pageviews nu aan Google Analytics doorgegeven.
  8. Voor meer uitgebreide informatie over Google Tag Manager, zie de themapagina:

    https://klant.afas.nl/succesbeheer/handleiding-google-tag-manager

Tip: Google Tag Assistant

Via https://tagassistant.google.com/ kun je domeinen toevoegen en controleren of de tags op juiste wijze worden gestart:

Je klikt vervolgens op het toegevoegde domein en ziet dat de Google Analytics tag gestart is. Wanneer je meerdere tags toegevoegd hebt en deze worden gestart (afhankelijk van de ingestelde triggers), dan zie je deze daar ook terug:

Google Search Console gebruiken (OutSite)

Google Search Console is een webdienst van Google waarmee webmasters onder andere de indexeringsstatus, de positie en de zichtbaarheid (vindbaarheid) van hun websites in Google kunnen bijhouden en optimaliseren.

Om de vindbaarheid van je OutSite binnen Google te kunnen monitoren en te optimaliseren, moet je het eigendom van je OutSite eerst verifiëren binnen Google Search Console.

  1. Ga naar https://search.google.com/search-console/welcome, voeg je OutSite domein toe en klik op Doorgaan:

  2. Download het aangemaakte (.html) verificatiebestand:

  3. Ga in Profit naar de eigenschappen van de site, tabblad Google en upload het .html bestand:

  4. Klik op: Opslaan en sluiten. Nadat de wijziging gepubliceerd is, kun je ga je terug naar Google Search Console en klik je op ‘Verifiëren’ of selecteer je de betreffende property om de verificatie te voltooien:

Direct naar

  1. Google Universal Analytics, conversie- en rendementsmetingen (OutSite)
  2. Google Tag Manager
  3. Site statistieken inrichten
  4. Conversiemetingen inrichten
  5. Rendementsmetingen inrichten