Verkoopaanvraag beoordelen (verkooporder via Bestelportal)

Nadat de verkooporder besteld is via de Bestelportal in OutSite, heeft deze de status ‘Ter beoordeling’. De backoffice beoordeelt de order via het menu-onderdeel ‘Verkoopaanvraag’ in Profit.

In de weergave met verkoopaanvragen staan orders met de status Concept en Ter beoordeling. De orders met de status Concept zijn nog niet definitief besteld door de verkooprelatie en kun je hier alleen bekijken.

Het beoordelen van een verkoopaanvraag bestaat uit drie acties. Je kunt de verkoopaanvraag:

  • Bevestigen: hiermee zet je de verkoopaanvraag één-op-één over naar een actieve verkooporder en kun je vervolgens het normale verkoopproces volgen. De contactpersoon van de verkooprelatie, die de order heeft besteld, krijgt nu een bevestiging van de order gemaild.
  • Wijzigen: hiermee wijzig je de verkoopaanvraag, bijvoorbeeld omdat de klant belt dat hij toch nog een extra artikel wil bestellen of omdat er niet genoeg voorraad is van een artikel. De contactpersoon van de verkooprelatie, die de order heeft besteld, krijgt nu een bevestiging van de order gemaild.
  • Annuleren: hiermee annuleer je de verkoopaanvraag. Je kunt nu een e-mailbericht sturen naar de contactpersoon van de verkooprelatie waarin je uitlegt waarom de verkoopaanvraag is vervallen.

    Let op:

    Voor de artikelen waarvoor je voorraad bijhoudt is de voorraad op dit moment nog niet gereserveerd. Pas als de verkoopaanvraag is bevestigd door de backoffice reserveert Profit de voorraad. We raden je daarom aan om deze weergave regelmatig te beoordelen.

Verkoopaanvraag bevestigen:

  1. Open Profit.
  2. Ga naar: Ordermanagement / Verkoopproces / Verkoopaanvraag.
  3. Selecteer de order(s) die je wilt bevestigen.
  4. Klik op de actie: Bevestigen.

    Je opent nu de Output-wizard.

  5. Klik op: Volgende.

    Je ziet nu een overzicht van welke regels op welke manier verzonden zullen worden.

  6. Klik op: Voltooien.

    De contactpersoon van de verkooprelatie, die de order heeft besteld, krijgt nu een bevestiging van de order gemaild. Profit reserveert de voorraad van de artikelen.

    De verkoopaanvraag is nu een actieve verkooporder. Je kunt hier nu bijvoorbeeld een pakbon of inkooporder van maken, dit is afhankelijk van je verkoopproces.

    De orderstatus wijzigt dan voor de klant van Ter beoordeling naar In behandeling.

Verkoopaanvraag wijzigen:

  1. Ga naar: Ordermanagement / Verkoopproces / Verkoopaanvraag.
  2. Open de order die je wilt wijzigen.
  3. Pas de order aan.

    Je kunt bijvoorbeeld aantallen wijzigen, regels toevoegen en/of verwijderen, prijzen aanpassen, korting geven etc.

  4. Klik op: Voltooien. Je kunt de order ook direct Bevestigen.

    De contactpersoon van de verkooprelatie, die de order heeft besteld, krijgt nu een bevestiging van de order gemaild. Profit reserveert de voorraad van de artikelen.

    De verkoopaanvraag is nu een actieve verkooporder. Je kunt hier nu bijvoorbeeld een pakbon of inkooporder van maken, dit is afhankelijk van je verkoopproces.

    De orderstatus wijzigt dan voor de klant van Ter beoordeling naar In behandeling.

Verkoopaanvraag annuleren:

  1. Ga naar: Ordermanagement / Verkoopproces / Verkoopaanvraag.
  2. Selecteer de order(s) die je wilt annuleren.
  3. Klik op de actie: Vervallen.

    Je krijgt nu de vraag of je een bericht wilt sturen.

  4. Klik op: Ja als je een e-mailbericht wilt sturen naar de verkooprelatie waarin je uitlegt waarom de bestelling is vervallen.
  5. Selecteer een berichtsjabloon.
  6. Selecteer eventueel een bestand als bijlage.
  7. Vul de tekst in.
  8. Klik op: Volgende.

    Je ziet nu een samenvatting van de annulering.

  9. Klik op: Voltooien.

    De orderstatus is nu Handmatig afgehandeld en de Status extern wordt Vervallen.

Direct naar

  1. Bestelportal in OutSite
  2. Bestelportal inrichten in OutSite
  3. Product bestellen via bestelportal
  4. Opnieuw bestellen order in bestelportal
  5. Verkoopaanvraag beoordelen