Performance AFAS Online verbeteren (checklist)

Neem dit onderwerp door als je niet tevreden bent over de performance, of als je plotseling problemen ondervindt, zoals een trage verbinding.

Let op:

Lees ook het artikel Wat je zelf kunt doen aan de performance van AFAS Profit op de AFAS Klantportal.

Inhoud

Gebruik de checklist

Gebruik het onderstaande schema om de juiste actie te nemen.

Performance Profit Windows verbeteren

Voer de onderstaande controles uit:

Verminder het aantal kolommen op eigen weergaven

Verwijder onnodige verborgen velden uit eigen weergaven

Verwijder een eigen sortering

Optimaliseer het filter in eigen weergaven

Plaats tabbladen van eigenschappenschermen in de originele volgorde

Internetverbinding controleren om de performance te verbeteren

Voer de volgende controles uit:

  1. Is er voldoende bandbreedte beschikbaar op de internetverbinding?

    Ga naar: http://www.speedtest.net

    Hier kun je de bandbreedte (upload en download) controleren. Er is geen algemeen advies te geven voor de bandbreedte, dit hangt sterk af van de activiteiten die je uitvoert. Voor bijvoorbeeld het werken met grote afbeeldingen en veelvuldig printen via Citrix is meer bandbreedte nodig dan voor veel andere werkzaamheden.

  2. Is er sprake van overmatige packet loss, ping (latency) of jitter op de internetverbinding?

    Je moet een stabiele internetverbinding hebben. Je test de kwaliteit van de verbinding met een pingtest. Indien de resultaten van de pingtest slecht zijn (hoge waarden voor packet loss, ping/latency of jitter) dan moet je dit overleggen met de systeembeheerder.

    Uitleg van de begrippen:

    • Packet loss: het percentage pakketjes dat verloren gaat bij de communicatie tussen twee stations.
    • Ping/latency: de variatie in de vertraging per pakketje in de communicatie tussen twee stations.
    • Jitter: de vertraging per pakketje in de communicatie tussen twee stations.
  3. Wordt er gebruik gemaakt van een VPN-verbinding waar het internetverkeer over gerouteerd wordt?

    Het gebruik van een VPN-verbinding kan de verbinding met AFAS Online vertragen. Raadpleeg de systeembeheerder als je niet weet of je gebruik maakt van een VPN-verbinding.

  4. Wordt er gebruik gemaakt van een proxyserver waar het internetverkeer over gerouteerd wordt?

    Het gebruik van een proxyserver kan de verbinding met AFAS Online vertragen. Raadpleeg de systeembeheerder als je niet weet of je gebruik maakt van een proxyserver.

  5. Wordt er op je netwerk gebruik gemaakt van technieken als SSL-scanning, SSL-decryption, HTTPS inspection, deep packet inspection (DPI) of een intrusion prevention system (IPS), controleer dan of het probleem niet meer speelt als het AFAS Online verkeer hier van wordt uitgesloten. Ook een tussenliggende VPN of proxyserver kan afhankelijk van de instellingen problemen opleveren. De adressen van AFAS staan in het artikel Systeemeisen Citrix-platform.

internetverbinding AFAS Online thuis controleren

Om uit te sluiten dat problemen met de performance van Profit worden veroorzaakt door de computer of netwerk, raden wij aan om het probleem na te spelen in een andere (fysieke) omgeving. Het beste voorbeeld hiervan is de computer thuis, waarbij je geen verbinding maakt met het zakelijke netwerk via bijvoorbeeld een inbelverbinding of VPN-verbinding.

Direct naar

  1. Applicatiebeheer
  2. Platformondersteuning en productondersteuning
  3. Conversiewerkzaamheden bij een nieuwe Profit-versie
  4. Omgevingen
  5. Autorisatie
  6. Licentie
  7. Communicatieservice
  8. Geplande taak
  9. Veldinstellingen beheerder
  10. Vrije inrichting
  11. Gegevens importeren in Profit
  12. Blokkeringen
  13. Omgevingslogboek en logging met Auditvelden