Geen enkele gebruiker ontvangt de activatiemail van AFAS Pocket
Voer onderstaande controles uit als geen enkele gebruiker gebruik kan maken van AFAS Pocket.
Controleer of AFAS Pocket actief is
Als je AFAS Pocket wilt gebruiken, mag deze niet geblokkeerd zijn. Controleer dit via de volgende stappen:
- Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Instellingen, tabblad Algemeen.
- Controleer of het veld Geblokkeerd is uitgevinkt.
Controleer de verstuurde e-mails
Als e-mails niet worden verzonden controleer je eerst of je gebruik maakt van een eigen mailserver of de mailserver van AFAS Online. Bij het gebruik van de e-mailserver van AFAS Online is het belangrijk dat je het SPF-record inricht. Hiermee voorkom je dat e-mails niet aankomen. Je controleert dit via:
- Ga naar: Algemeen / Omgeving / Beheer / Eigenschappen.
- Ga naar het tabblad: E-mail.
- Als er Mailserver staat bij Server voor uitgaande e-mail, werk je met de mailserver van AFAS Online.
- Lees hier verder als je werkt met de mailserver van AFAS Online.
- Lees hier verder als je werkt met een eigen mailserver.
Controleer de autorisatie van de gebruikers voor AFAS Pocket
In de instellingen in AFAS Pocket geef je aan welke gebruikers toegang hebben tot AFAS Pocket. Controleer of de gebruikers hier terug te vinden zijn.
- Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers, tabblad Toegang.
- Staan de gebruikers hier tussen? Dan zijn ze lid van de juiste gebruikersgroep. Ga door naar stap 5.
- Staan de gebruikers hier niet tussen? Voeg de gebruikers toe aan de juiste gebruikersgroep. Ga hiervoor naar stap 4.
Autoriseer de gebruikers voor AFAS Pocket
Als de gebruikers niet in de weergave van stap 3 naar voren komen, zijn ze geen lid van de juiste gebruikersgroep. Controleer eerst welke gebruikersgroep gekoppeld is aan AFAS Pocket.
- Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Instellingen, tabblad Algemeen.
- Controleer in het veld Gebruikersgroep welke gebruikersgroep gekoppeld is.
- Open vervolgens de Autorisatie tool en voeg de gebruikers toe aan deze gebruikersgroep.
- Ga naar het tabblad: Onderhoud groepen.
- Gebruik één van de volgende mogelijkheden:
- Open een groep en sluit deze weer. De selectie wordt opnieuw toegepast op de betreffende groep.
- Klik op Acties / Automatisch vullen groep of Acties / Automatisch vullen alle groepen.
- Na deze actie vind je de gebruikers terug in de weergave op het tabblad Toegang via Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers.
Meer informatie hierover lees je in het artikel Gebruikers autoriseren AFAS Pocket.
Controleer de eigenschappen van de persoon in CRM
Voor het gebruik van AFAS Pocket moet de persoon in CRM correct zijn ingericht. Dit houdt in dat de persoon actief is (niet geblokkeerd) én gekoppeld is aan de juiste gebruiker. Als je in AFAS Pocket gebruik wilt maken van de ESS-functionaliteiten (verlof, verzuim, uren boeken etc.) dan moet de gebruiker ook gekoppeld zijn aan een medewerker. Controleer dit als volgt:
- Ga naar: CRM / Organisatie/persoon / Organisatie/persoon en open de eigenschappen van de betreffende persoon.
- Controleer op het tabblad Algemeen of het veld Geblokkeerd is uitgevinkt.
- Controleer op het tabblad Koppelingen of hier zowel de juiste gebruiker als de juiste medewerker staat (zie afbeelding).
- Staat hier geen medewerker? Koppel de medewerker aan de juiste persoon.
- Staat hier geen gebruiker? Koppel de gebruiker aan de juiste persoon.
Controleer de eigenschappen van de medewerker in HRM
Als je de ESS-functionaliteiten van AFAS Pocket wilt gebruiken (verlof, verzuim, uren boeken etc.) dan moet de medewerker in HRM correct zijn ingericht. Controleer of de medewerker actief is (niet geblokkeerd) en een geldig contract heeft:
- Ga naar: HRM / Medewerker / Medewerker en open de eigenschappen van de medewerker.
- Controleer op het tabblad Algemeen of het veld Geblokkeerd is uitgevinkt.
- Controleer op het tabblad Contract of de medewerker een geldig contract heeft.
Controleer in Profit of de uitnodigingsmail wordt verstuurd
Je hebt twee mogelijkheden om je te registreren:
- Uitnodigingsmail met QR-code. Je scant de QR-code en hoeft verder geen gegevens in te vullen.
- Je voert handmatig de gebruikersnaam en omgevingssleutel in. Hierbij ontvang je géén uitnodigingsmail. Maak je gebruik van deze optie? Lees hier hoe je de uitnodigingsmail handmatig verstuurd.
Zowel de uitnodigingsmail als de activatiemail worden verstuurd vanuit Profit. Controleer via de volgende stappen of de uitnodiging correct is verzonden:
- Ga naar: Algemeen / Beheer / Verzonden e-mail.
- Filter op het e-mailadres van één van de gebruikers.
- Controleer of de uitnodigingsmail correct is verzonden.
Genereer een nieuwe omgevingssleutel
Genereer een nieuwe omgevingssleutel. Let wel op: als je een nieuwe sleutel genereert, vervalt de oude. Dit betekent dat elke gebruiker zich opnieuw moet registreren.
Hoe je een nieuwe sleutel genereert, lees je in het artikel AFAS Pocket inrichten (snelle stappen om te starten).
Controleer of de omgevingssleutel actief is (AFAS Support)
Het is mogelijk dat de activatiemail niet aankomt, doordat de omgevingssleutel geblokkeerd is. De omgevingssleutel zorgt voor de koppeling tussen Profit en AFAS Pocket. Als de omgevingssleutel geblokkeerd is kan de koppeling niet tot stand worden gebracht. Om dit te controleren stuur je een incident in bij Support.
Stuur in het incident de volgende informatie mee:
- Geef aan dat stap 1 t/m 7 gecontroleerd is.
- Stuur de omgevingssleutel mee. De omgevingssleutel vind je in de instellingen van AFAS Pocket op het tabblad Omgevingssleutel. Kopieer de code die je vindt in het veld Omgevingssleutel en stuur deze mee in het incident.