thumb_up
thumb_down
link
Copy link
Copied
insert_emoticon
lmatfy
Copied

Alle gebruikers

Voer onderstaande controles uit als geen enkele gebruiker gebruik kan maken van AFAS Pocket.

1. Controleer of AFAS Pocket actief is

Als je AFAS Pocket wilt gebruiken, mag deze niet geblokkeerd zijn. Controleer dit via de volgende stappen:

  1. Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Instellingen, tabblad Algemeen.
  2. Controleer of het veld Geblokkeerd is uitgevinkt.

2. Controleer de autorisatie van de gebruikers voor AFAS Pocket

In de instellingen in AFAS Pocket geef je aan welke gebruikers toegang hebben tot AFAS Pocket. Controleer of de gebruikers hier terug te vinden zijn.

  1. Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers, tabblad Toegang.
    • Staan de gebruikers hier tussen? Dan zijn ze lid van de juiste autorisatiegroep. Ga door naar stap 4.
    • Staan de gebruikers hier niet tussen? Voeg de gebruikers toe aan de juiste autorisatiegroep. Ga hiervoor naar stap 3.

3. Autoriseer de gebruikers voor AFAS Pocket

Als de gebruikers niet in de weergave van stap 2 naar voren komen, zijn ze geen lid van de juiste autorisatiegroep. Controleer eerst welke autorisatiegroep gekoppeld is aan AFAS Pocket.

  1. Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Instellingen, tabblad Algemeen.
  2. Controleer in het veld Gebruikersgroep welke autorisatiegroep gekoppeld is.
  3. Open vervolgens de Autorisatie tool en voeg de gebruikers toe aan deze autorisatiegroep.
  4. Voer de actie Automatisch vullen groepen uit nadat je de gebruikers hebt toegevoegd aan de juiste autorisatiegroep.
  5. Na deze actie vind je de gebruikers terug in de weergave op het tabblad Toegang via Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers.

Meer informatie hierover lees je in het artikel Gebruikers autoriseren AFAS Pocket.

4. Controleer de eigenschappen van de persoon in CRM

Voor het gebruik van AFAS Pocket moet de persoon in CRM correct zijn ingericht. Dit houdt in dat de persoon actief is (niet geblokkeerd), gekoppeld aan de juiste gebruiker én gekoppeld is aan de juiste medewerker. Controleer dit als volgt:

  1. Ga naar: CRM / Organisatie/persoon / Organisatie/persoon en open de eigenschappen van de betreffende persoon.
  2. Controleer op het tabblad Algemeen of het veld Geblokkeerd is uitgevinkt.
  3. Controleer op het tabblad Koppelingen of hier zowel de juiste gebruiker als de juiste medewerker staat (zie afbeelding).
    1. Staat hier geen medewerker? Koppel de medewerker aan de juiste persoon.
    2. Staat hier geen gebruiker? Koppel de gebruiker aan de juiste persoon.
      Hrm_Medewerker koppelen aan gebruiker (10)

5. Controleer de eigenschappen van de medewerker in HRM

Voor het gebruik van AFAS Pocket moet de medewerker in HRM correct zijn ingericht. Controleer of de medewerker actief is (niet geblokkeerd) en een geldig contract heeft:

  1. Ga naar: HRM / Medewerker / Medewerker en open de eigenschappen van de medewerker.
  2. Controleer op het tabblad Algemeen of het veld Geblokkeerd is uitgevinkt.
  3. Controleer op het tabblad Contract of de medewerker een geldig contract heeft.

6. Controleer in Profit of de uitnodigingsmail wordt verstuurd

Je hebt twee mogelijkheden om je te registreren:

  1. Uitnodigingsmail met QR-code. Je scant de QR-code en hoeft verder geen gegevens in te vullen.
  2. Je voert handmatig de gebruikersnaam en omgevingssleutel in. Hierbij ontvang je géén uitnodigingsmail. Maak je gebruik van deze optie? Lees hier hoe je de uitnodigingsmail handmatig verstuurd

Zowel de uitnodigingsmail als de activatiemail worden verstuurd vanuit Profit. Controleer via de volgende stappen of de uitnodiging correct is verzonden:

  1. Ga naar: Algemeen / Beheer / Verzonden e-mail.
  2. Filter op het e-mailadres van één van de gebruikers.
  3. Controleer of de uitnodigingsmail correct is verzonden.
    • Zo ja, ga door naar stap 6.
    • Zo nee, ga door naar stap 5.

7. Controleer de e-mailinstellingen

Als e-mails niet worden verzonden controleer je eerst of je gebruik maakt van een eigen mailserver of de mailserver van AFAS Online. Bij het gebruik van de e-mailserver van AFAS Online is het belangrijk dat je het SPF-record inricht. Hiermee voorkom je dat e-mails niet aankomen. Je controleert dit via:

  1. Ga naar: Algemeen / Omgeving / Beheer / Eigenschappen.
  2. Ga naar het tabblad: E-mail.
  3. Als er Mailserver staat bij Server voor uitgaande e-mail, werk je met de mailserver van AFAS Online.

8. Controleer of de omgevingssleutel actief is (AFAS Support)

Het is mogelijk dat de activatiemail niet aankomt, doordat de omgevingssleutel geblokkeerd is. De omgevingssleutel zorgt voor de koppeling tussen Profit en AFAS Pocket. Als de omgevingssleutel geblokkeerd is kan de koppeling niet tot stand worden gebracht. Om dit te controleren stuur je een incident in bij Support.

Stuur in het incident de volgende informatie mee:

  1. Geef aan dat stap 1 t/m 5 gecontroleerd is.
  2. Stuur de omgevingssleutel mee. De omgevingssleutel vind je in de instellingen van AFAS Pocket op het tabblad Omgevingssleutel. Kopieer de code die je vindt in het veld Externe sleutel en stuur deze mee in het incident.

Process

Instelling Autorisatie

Work area

Pocket