Een of enkele gebruikers ontvangen de activatiemail van AFAS Pocket niet

Voer onderstaande controles uit als één of enkele gebruikers geen gebruik kunnen maken van AFAS Pocket.

Let op:

Het is niet mogelijk om systeemgebruikers toegang te geven tot AFAS Pocket. Wil je een systeemgebruiker toegang geven tot AFAS Pocket dan moet je de systeemgebruiker omzetten naar een gewone gebruiker. Zie hiervoor het artikel Systeemgebruiker omzetten naar gewone gebruiker.

Inhoud

Controleer de autorisatie van de gebruikers voor AFAS Pocket

In de instellingen in AFAS Pocket geef je aan welke gebruikers toegang hebben tot AFAS Pocket. Controleer of de gebruikers hier terug te vinden zijn.

  1. Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers, tabblad Toegang.
    • Staan de gebruikers hier tussen? Dan zijn ze lid van de juiste autorisatiegroep.
    • Ga door naar stap 3. Staan de gebruikers hier niet tussen? Voeg de gebruikers toe aan de juiste autorisatiegroep. Ga hiervoor naar stap 2.

Autoriseer de gebruikers voor AFAS Pocket

Als de gebruikers niet in de weergave van stap 2 naar voren komen, zijn ze geen lid van de juiste autorisatiegroep. Controleer eerst welke autorisatiegroep gekoppeld is aan AFAS Pocket.

  1. Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Instellingen, tabblad Algemeen.
  2. Controleer in het veld Gebruikersgroep welke autorisatiegroep gekoppeld is.
  3. Open vervolgens de Autorisatie tool en voeg de gebruikers toe aan deze autorisatiegroep.
  4. Ga naar het tabblad: Onderhoud groepen.
  5. Gebruik één van de volgende mogelijkheden:
    • Open een groep en sluit deze weer. De selectie wordt opnieuw toegepast op de betreffende groep.
    • Klik op Acties / Automatisch vullen groep of Acties / Automatisch vullen alle groepen.

  6. Na deze actie vind je de gebruikers terug in de weergave op het tabblad Toegang via Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers.

Meer informatie hierover lees je in het artikel Gebruikers autoriseren AFAS Pocket.


Controleer de instellingen van de gebruiker in de Autorisatie tool

Om AFAS Pocket te kunnen gebruiken, moet de gebruiker aan een aantal voorwaarden voldoen. Open de eigenschappen van de gebruiker in de Autorisatie tool en controleer het volgende:

  • Gebruiker is NIET geblokkeerd (tabblad Algemeen).
  • Gebruiker heeft een geldig e-mailadres (tabblad Algemeen).
  • Gebruiker is geautoriseerd voor AFAS Pocket en InSite (tabblad Applicaties).
  • Gebruiker is opgenomen in de Centrale inlogomgeving (tabblad Algemeen). Controleer dit in alle omgevingen.

Is het veld Opgenomen in centrale inlogomgeving niet aangevinkt? Stuur een incident in bij Support. Vermeld daarbij om welke gebruiker het gaat en in welke omgeving(en) dit veld niet is aangevinkt.

Controleer de eigenschappen van de persoon in CRM

Voor het gebruik van AFAS Pocket moet de persoon in CRM correct zijn ingericht. Dit houdt in dat de persoon actief is (niet geblokkeerd) én gekoppeld is aan de juiste gebruiker. Als je in AFAS Pocket gebruik wilt maken van de ESS-functionaliteiten (verlof, verzuim, uren boeken etc.) dan moet de gebruiker ook gekoppeld zijn aan een medewerker. Controleer dit als volgt:

  1. Ga naar: CRM / Organisatie/persoon / Organisatie/persoon en open de eigenschappen van de betreffende persoon.
  2. Controleer op het tabblad Algemeen of het veld Geblokkeerd is uitgevinkt.
  3. Controleer op het tabblad Koppelingen of hier zowel de juiste gebruiker als de juiste medewerker staat (zie afbeelding).
    1. Staat hier geen medewerker? Koppel de medewerker aan de juiste persoon.
    2. Staat hier geen gebruiker? Koppel de gebruiker aan de juiste persoon.

Controleer de eigenschappen van de medewerker in HRM

Als je de ESS-functionaliteiten van AFAS Pocket wilt gebruiken (verlof, verzuim, uren boeken etc.) dan moet de medewerker in HRM correct zijn ingericht. Controleer of de medewerker actief is (niet geblokkeerd) en een geldig contract heeft:

  1. Ga naar: HRM / Medewerker / Medewerker en open de eigenschappen van de medewerker.
  2. Controleer op het tabblad Algemeen of het veld Geblokkeerd is uitgevinkt.
  3. Controleer op het tabblad Contract of de medewerker een geldig contract heeft.

Toegang verwijderen en inloggen met gebruikerscode

Verwijder de huidige toegang en log opnieuw in met je gebruikerscode.

  1. Open de omgeving die in combinatie met AFAS Pocket gebruikt wordt.
  2. Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers.
  3. Ga naar het tabblad: Toegang.
  4. Selecteer de gebruiker waarvan je de toegang wilt intrekken
  5. Klik op: Acties / Verwijder toegang.
  6. Verwijder de app van je telefoon en installeer AFAS Pocket opnieuw.

    Let op:

    Log eerst in op AFAS Online voordat je de app van je telefoon verwijdert. Zodra je de app hebt verwijderd is namelijk ook de koppeling met twee-factorauthenticatie weg.

    Lees hier hoe je AFAS Pocket opnieuw koppelt aan het inloggen.

  7. Log vervolgens in met je gebruikerscode (bv. 12345.keesz) in plaats van met je e-mailadres.
  8. Vul de omgevingssleutel. De omgevingssleutel vind je in Profit in de instellingen van AFAS Pocket op het tabblad Omgevingssleutel. Zie ook: Waar vind ik de omgevingssleutel voor AFAS Pocket?

Controleer of de activatiemail wordt verstuurd

Na het controleren van stap 1 t/m 6 is het van belang te controleren of de activatiemail nu wel binnenkomt. Verstuur hiervoor eerst de uitnodigingsmail met QR-code via de volgende stappen:

  1. Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers, tabblad Toegang.
  2. Vink de gebruiker(s) die je de uitnodigingsmail wilt versturen aan.
  3. Klik op Acties / Verstuur uitnodiging.
  4. Voltooi de wizard om de uitnodiging te versturen.

Controleer de verstuurde e-mails

Als e-mails niet worden verzonden controleer je eerst of je gebruik maakt van een eigen mailserver of de mailserver van AFAS Online. Bij het gebruik van de e-mailserver van AFAS Online is het belangrijk dat je het SPF-record inricht. Hiermee voorkom je dat e-mails niet aankomen. Je controleert dit via:

  1. Ga naar: Algemeen / Omgeving / Beheer / Eigenschappen.
  2. Ga naar het tabblad: E-mail.
  3. Als er Mailserver staat bij Server voor uitgaande e-mail, werk je met de mailserver van AFAS Online.