thumb_up
thumb_down
link
Copy link
Copied
insert_emoticon
lmatfy
Copied

Een of enkele gebruikers

Voer onderstaande controles uit als één of enkele gebruikers geen gebruik kunnen maken van AFAS Pocket.

1. Controleer de autorisatie van de gebruikers voor AFAS Pocket

In de instellingen in AFAS Pocket geef je aan welke gebruikers toegang hebben tot AFAS Pocket. Controleer of de gebruikers hier terug te vinden zijn.

  1. Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers, tabblad Toegang.
    • Staan de gebruikers hier tussen? Dan zijn ze lid van de juiste autorisatiegroep. Ga door naar stap 3.
    • Staan de gebruikers hier niet tussen? Voeg de gebruikers toe aan de juiste autorisatiegroep. Ga hiervoor naar stap 2.

2. Autoriseer de gebruikers voor AFAS Pocket

Als de gebruikers niet in de weergave van stap 2 naar voren komen, zijn ze geen lid van de juiste autorisatiegroep. Controleer eerst welke autorisatiegroep gekoppeld is aan AFAS Pocket.

  1. Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Instellingen, tabblad Algemeen.
  2. Controleer in het veld Gebruikersgroep welke autorisatiegroep gekoppeld is.
  3. Open vervolgens de Autorisatie tool en voeg de gebruikers toe aan deze autorisatiegroep.
  4. Voer de actie Automatisch vullen groepen uit nadat je de gebruikers hebt toegevoegd aan de juiste autorisatiegroep.
  5. Na deze actie vind je de gebruikers terug in de weergave op het tabblad Toegang via Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers.

Meer informatie hierover lees je in het artikel Gebruikers autoriseren AFAS Pocket.

3. Controleer de instellingen van de gebruiker in de Autorisatie tool

Om AFAS Pocket te kunnen gebruiken, moet de gebruiker aan een aantal voorwaarden voldoen. Open de eigenschappen van de gebruiker in de Autorisatie tool en controleer het volgende:

  • Gebruiker is NIET geblokkeerd (tabblad Algemeen).
  • Gebruiker heeft een geldig e-mailadres (tabblad Algemeen).
  • Gebruiker is geautoriseerd voor AFAS Pocket en InSite (tabblad Applicaties).
  • Gebruiker is opgenomen in de Centrale inlogomgeving (tabblad Algemeen). Controleer dit in alle omgevingen.
    1. Is het veld Opgenomen in centrale inlogomgeving niet aangevinkt? Stuur een incident in bij Support. Vermeld daarbij om welke gebruiker het gaat en ik welke omgeving(en) dit veld niet is aangevinkt.

4. Controleer de eigenschappen van de persoon in CRM

Voor het gebruik van AFAS Pocket moet de persoon in CRM correct zijn ingericht. Dit houdt in dat de persoon actief is (niet geblokkeerd), gekoppeld aan de juiste gebruiker én gekoppeld is aan de juiste medewerker. Controleer dit als volgt:

  1. Ga naar: CRM / Organisatie/persoon / Organisatie/persoon en open de eigenschappen van de betreffende persoon.
  2. Controleer op het tabblad Algemeen of het veld Geblokkeerd is uitgevinkt.
  3. Controleer op het tabblad Koppelingen of hier zowel de juiste gebruiker als de juiste medewerker staat (zie afbeelding).
    1. Staat hier geen medewerker? Koppel de medewerker aan de juiste persoon.
    2. Staat hier geen gebruiker? Koppel de gebruiker aan de juiste persoon.
      Hrm_Medewerker koppelen aan gebruiker (10)

5. Controleer de eigenschappen van de medewerker in HRM

Voor het gebruik van AFAS Pocket moet de medewerker in HRM correct zijn ingericht. Controleer of de medewerker actief is (niet geblokkeerd) en een geldig contract heeft:

  1. Ga naar: HRM / Medewerker / Medewerker en open de eigenschappen van de medewerker.
  2. Controleer op het tabblad Algemeen of het veld Geblokkeerd is uitgevinkt.
  3. Controleer op het tabblad Contract of de medewerker een geldig contract heeft.

6. Toegang verwijderen en inloggen met gebruikerscode

Verwijder de huidige toegang en log opnieuw in met je gebruikerscode.

  1. Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers.
  2. Ga naar het tabblad: Toegang.
  3. Selecteer de gebruiker waar je de toegang van wilt intrekken.
  4. Klik op de actie: Toegang verwijderen.
  5. Verwijder de app van je telefoon en installeer AFAS Pocket opnieuw.

    Let op:

    Log eerst in op AFAS Online voordat je de app van je telefoon verwijderd. Zodra je de app hebt verwijderd is namelijk ook de koppeling met twee-factorauthenticatie weg.

    Lees hier hoe je AFAS Pocket opnieuw koppelt aan het inloggen.

  6. Log vervolgens in met je gebruikerscode (bv. 12345.keesz) in plaats van met je e-mailadres.
  7. Vul de omgevingssleutel. De omgevingssleutel vind je in Profit Windows in de instellingen van AFAS Pocket op het tabblad Omgevingssleutel.

7. Controleer of de activatiemail wordt verstuurd

Na het controleren van stap 1 t/m 6 is het van belang te controleren of de activatiemail nu wel binnenkomt. Verstuur hiervoor eerst de uitnodigingsmail met QR-code via de volgende stappen:

  1. Ga naar: Algemeen / AFAS Pocket / Gebruikers, tabblad Toegang.
  2. Vink de gebruiker(s) die je de uitnodigingsmail wilt versturen aan.
  3. Klik op actieknop 3. Verstuur uitnodiging.
  4. Voltooi de wizard om de uitnodiging te versturen.

Laat de gebruiker vervolgens de QR-code scannen met de telefoon. Hierna krijgt de gebruiker de melding dat er een activatiemail is verstuurd. Komt de activatiemail niet binnen? Stuur een incident in bij Support en stuur de volgende informatie mee:

  1. Geef aan om welke gebruiker het gaat (12345.XXX).
  2. Stuur een printscreen mee van het tabblad Koppelingen in de eigenschappen van de persoon in CRM.
  3. Stuur de omgevingssleutel mee. De omgevingssleutel vind je in de instellingen van AFAS Pocket op het tabblad Omgevingssleutel. Kopieer de code die je vindt in het veld Externe sleutel en stuur deze mee in het incident.

Process

Instelling Autorisatie

Work area

Pocket Algemeen